Δευτέρα, 1 Απριλίου 2019

ο ALISTER SPENCE και η SATOKO FUJII ORCHESTRA KOBE σε improv περιβάλλοντα

Ο αυστραλός πιανίστας, συνθέτης, αυτοσχεδιαστής και διευθυντής ορχήστρας Alister Spence είναι μια σημαντική φιγούρα τής σύγχρονης jazz-improv σκηνής. Στο δισκορυχείον έχουμε γράψει ακόμη δυο φορές για την περίπτωσή του, τη μία όταν ως μέλος του κουαρτέτου Kira Ka (Natsuki Tamura τρομπέτα, Alister Spence fender rhodes, εφφέ, Satoko Fujii πιάνο, Ittetsu Takemura ντραμς) ηχογράφησε το άλμπουμ “Bright Force” [Libra Records, 2018] και την άλλη, όταν βρέθηκε με την πιανίστρια Satoko Fujii στο “Intelsat” [Alister Spence Music, 2018]. Στο παρόν Imagine Meeting you Here [Alister Spence Music, 2019] ο Alister Spence συνεργάζεται με την Satoko Fujii Orchestra Kobe, ηχογραφώντας τη φερώνυμη 5μερή σουίτα του ζωντανά στο jazz club Big Apple, στο Kobe της Ιαπωνίας, την 10η Σεπτεμβρίου 2017. Στην ηχογράφηση, να το πούμε αυτό, ο Spence συμμετέχει μόνον ως διευθυντής της ορχήστρας – μια ορχήστρα που αποτελείται από πέντε σαξοφωνίστες (ο Eiichiro Arasaki παίζει και σακουχάτσι), τέσσερις τρομπετίστες (ο Natsuki Tamura είναι ανάμεσα), δύο τρομπονίστες και ακόμη κιθαρίστα, πιανίστα (Satoko Fujii), μπασίστα και ντράμερ. Πριν από τη συγκεκριμένη εγγραφή η σουίτα είχε παρουσιαστεί από ορχήστρες της Fujii στις πόλεις Kobe, Nagoya και Tokyo (Φλεβάρης 2016), όπως και από την Glasgow Improvisers Orchestra στο ένατο GioFest (Νοέμβριος 2016) στη Γκλασκώβη.
Το πρώτο μέρος της σουίτας αποκαλείται “Imagine” και το «ταξιδιάρικο» της αρχής χρωστά πολλά στο σακουχάτσι (φλάουτο από μπαμπού) του Arasaki. Η μελωδική ανάπτυξη έρχεται σιγά-σιγά, καθώς οικοδομείται πολύ προσεκτικά, δημιουργώντας ένα κάπως τελετουργικό εκτόπισμα. Οπωσδήποτε, εδώ, υπάρχουν modal αναφορές, ενταγμένες μέσα στο γενικότερο μελωδικό πλάνο, καθώς και μιαν «έκρηξη» από τις τρομπέτες βασικά (σε συνδυασμό με το βαρύτονο) προς το τέλος, μέσω των οποίων τονίζεται και μιαν εκστατική διάσταση στη σύνθεση.
Το 9λεπτο δεύτερο μέρος “Meeting” ξεκινά με φωνές και μ’ ένα όχι τυπικό μέτρο (5/4). Γρήγορα οι φωνές εγκαταλείπουν, με τις πνευστές συστοιχίες να κυριαρχούν, δημιουργώντας επάλληλα πλαίσια. Στη μέση της σύνθεσης υπάρχει ένας ρυθμικός… αποσυντονισμός, αλλά γρήγορα, αμέσως μετά, επέρχεται και πάλι η κανονικότητα.
Στο δεκάλεπτο “You”, που ακολουθεί, υπάρχει μια ομαδική παράκρουση. Τρομπέτες, σαξόφωνα, ακουστικά εφφέ και ρυθμικό τμήμα δημιουργούν ένα σκληρό «ελεύθερο» περιβάλλον, εκεί όπου ο ομαδικός αυτοσχεδιασμός έχει το πάνω χέρι.
Το προτελευταίο μέρος, το 12λεπτο “Here”, ξεκινά μ’ ένα δεξιοτεχνικό σόλο στο κοντραμπάσο από τον Hiroshi Funato, για να ακολουθήσει μια σύνθεση στηριγμένη πάνω σ’ ένα πιο… rock τέμπο, με συνεχή breaks από σαξόφωνα και τρομπέτες και με το πιάνο να γεφυρώνει τα δύο τελευταία sections. Εδώ έχουμε να κάνουμε, ξεκάθαρα, με γραμμένη μουσική, που λειτουργεί εντυπωσιακά προς πάσα κατεύθυνση.
Το “Imagine Meeting you Here” θα ολοκληρωθεί με το 8λεπτο “Postcript”, ένα αργό ελαφρώς λυπητερό μέρος, που διαθέτει μελωδικούς modal αυτοσχεδιασμούς, με ελαφρά κρεσέντι, ικανά να δημιουργήσουν μια συνθήκη παρατεταμένης έντασης, με το τελικό κλείσιμο να δρα, οπωσδήποτε, εκτονωτικά.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου