ILUGDIN TRIO: Reflection [Losen Records, 2019]
Το “Reflection”,
που ανήκει στο τρίο τού πιανίστα Dmitry Ilugdin είναι λίγο παλαιότερο άλμπουμ.
Κυκλοφόρησε κατά πρώτον στη Ρωσία, το 2017, ενώ τώρα επανεκδίδεται (και για
πλατύτερη διανομή) από τη νορβηγική Losen Records. Το CD,
που είναι ηχογραφημένο στη Μόσχα τον Ιούλιο του ’17, καταγράφει επτά συνθέσεις
τού Ilugdin, στην
απόδοση των οποίων συμμετέχουν πέραν του ιδίου (στο πιάνο) και οι Victor Shestak κοντραμπάσο, Petr Ivshin ντραμς.
Ο Ilugdin
δεν είναι τωρινή περίπτωση – ένας κάποιος μουσικός δίχως παρελθόν. Βρίσκεται
στη σκηνή κάπου 20 χρόνια, ενώ έχει υπάρξει και μέλος των περίφημων Arsenal τα
πιο πρόσφατα χρόνια (αυτού του ιστορικού σοβιετικού και αργότερα ρωσικού jazz, fusion, progressive γκρουπ),
έχοντας ηχογραφήσει και με τον frontman των Arsenal,
τον σαξοφωνίστα Alexey Koslov.
Επίσης σαν leader ο ίδιος (o Ilugdin)
ηχογραφεί από το 2012, ενώ, με το τρίο του, έχει και πιο καινούρια εγγραφή από το “Reflection”, το “August” (2019). Αυτά, έτσι ως
εισαγωγικά.
Το συγκεκριμένο άλμπουμ, τώρα, δεν δείχνει μόνο τις
ποιότητες της σημερινής ρωσικής τζαζ, αλλά και τη μεγάλη (τζαζ) παράδοση που
κληροδότησε στη (ρωσική) χώρα η σοβιετική εποχή. Γιατί όλα από εκεί ξεκινάνε,
σε σχέση με την τζαζ στη Ρωσία, κι εκεί θα καταλήγουν πάντα – αν σκεφθούμε την
ποιότητα και την ποσότητα τής ηχογραφημένης jazz στην πρώην ΕΣΣΔ.
Το εισαγωγικό “Transformability” είναι εντελώς αποδεικτικό της αξίας του Ilugdin Trio. Ρυθμικές ποικιλίες,
μελωδίες της «στέπας» με τρομερή ανάλυση και συναισθηματικό δόσιμο και
παιξίματα απ’ αυτά που μόνον κορυφαίοι επαγγελματίες μουσικοί μπορούν να
επιτύχουν. Το ίδιο και για το “Nocturne”
που ακολουθεί, κομμάτι ήσυχο, χαλαρό, έμπλεο αισθημάτων, με το 7λεπτο “Prelude #4” να φανερώνει,
περαιτέρω, τη μεγάλη κλασική παιδεία των ρώσων οργανοπαικτών (και βασικά του Iludgin). Το μεγαλύτερο σε
διάρκεια track του CD είναι το φερώνυμο 11λεπτο “Reflection”, που καταγράφει
τον τρόπο που σκέπτεται «τζαζικώς» το Iludgin Trio, κοντά, συχνά, προς έναν
«τζαρετικό» ιμπρεσιονισμό. Το “Old town”
διακρίνεται για το έξοχο παίξιμο του ντράμερ Ivshin, όπως και για την μελωδία του Iludgin που είναι
απολύτως γοητευτική έως και ανατριχιαστική (σπουδαία σύνθεση!). Όμως το “Reflection” δεν έχει ακόμη
ολοκληρωθεί καθώς υπάρχουν ακόμη το σχεδόν 10λεπτο “Aura”, όπως και το 6λεπτο “Prelude #3”. Το πρώτο
διαθέτει και «ατμόσφαιρες», είναι δυναμικό και μ’ ένα επίμονο μπάσο-οστινάτο,
σουινγκάροντας όσο κανένα άλλο track
του CD, με το δεύτερο
να κλείνει μέσω μιας σύνθεσης… κλασικής ομορφιάς.
Εξαιρετική περίπτωση!
BANGKOK LINGO: Smells / Colours / Noise [Losen Records,
2019]
Νέο νορβηγικό τζαζ κουιντέτο (Lyder
Øvreås Røed τρομπέτα,
Lauritz Skeidsvoll σαξόφωνο, Olav Imerslund μπάσο, Henrik Håland ντραμς, Ivar Myrset Asheim κρουστά), οι Bangkok
Lingo έχουν τώρα το
πρώτο άλμπουμ τους σε κίνηση (γραμμένο στο
Όσλο, τον Αύγουστο του ’17). Το
“Smells / Colours / Noise” περιλαμβάνει επτά συνθέσεις των
μελών του γκρουπ, οι περισσότερες από τις οποίες ανήκουν στον ντράμερ Håland. Λέμε για συνθέσεις, για
εξαιρετικές συνθέσεις που είναι jazz-jazz και όχι περί την jazz, ούτε jazz ανακατεμένη με ηλεκτρονικά και άλλα
πρόσθετα εφφέ ή «ακρότητες», χωρίς αυτό, πάντως, να σημαίνει πως δεν υπάρχουν
και… εξω-τζαζικές αναφορές. Πέντε μουσικοί, πέντε όργανα, ήτοι μπάσο, ντραμς,
σαξόφωνο, τρομπέτα συν κρουστά, σε δικό τους ξεχωριστό ρόλο, που παρέχουν εν
τέλει στους Bangkok Lingo
όλα τα απαραίτητα.
Το εισαγωγικό “Oppsig” είναι στη βάση του ένα groovy hard-bop,
με ωραία δουλειά στο ρυθμικό τμήμα (είναι όλα τα λεφτά) και με τη μελωδία
μπροστά να δίνει και να παίρνει μέσα από τους περίτεχνους αυτοσχεδιασμούς (σε
σαξ πρωτίστως και με την τρομπέτα συχνά σε unison).
Το “Salaam aleikum”,
δεν χρειάζεται ίσως να το πούμε, ξεχωρίζει για την oriental μελωδική γραμμή του. Πρόκειται
για εξαιρετικό track,
που φανερώνει και την εκτελεστική δεινότητα των Νορβηγών (γενικώς), αλλά και
(ειδικότερα) τον τρόπο τους να αποδεικνύονται εξπέρ σε κλίμακες και χρώματα,
που δεν αποτελούν παράδοσή τους (ούτε κοντινή, ούτε κάτι άλλο).
Γρήγορη σύνθεση που σε συνεπαίρνει, το “Free for all” δεν είναι ένα απλώς ένα
δεξιοτεχνικό κομμάτι, αλλά και μιαν ακόμη απόδειξη τού πόσο άξιοι συνθέτες
είναι οι Henrik Håland και Lyder Øvreås Røed που
το υπογράφουν. Τρομπέτα εντυπωσιακή εδώ και γεμίσματα από το σαξόφωνο,
τοποθετημένα όλα επάνω σ’ ένα ιλιγγιώδες τέμπο.
Στο “Khao san road”
το κλίμα του πρώτου track
επανέρχεται. Γκρουβιά ολκής έχουμε εδώ, που σπάει τα τσιμέντα – έξοχο! Όπως και
το “Song for Billy”,
εξάλλου, που διαθέτει την ίδια δαιμονική ορμή στο εσωτερικό του.
Προτελευταία σύνθεση του “Smells / Colours
/ Noise” είναι το
6λεπτο “Bangkok”. Και
πάλι εδώ οι… exotica
αναφορές είναι προφανείς, με τα δύο σολιστικά πνευστά να κάνουν εντυπωσιακή
δουλειά (και μαζί και μόνα).
Το άλμπουμ θα ολοκληρωθεί με το “Lost tribes and promised lands”, το μεγαλύτερο σε
διάρκεια κομμάτι του CD
(κατά τι λιγότερο από οκτώ λεπτά), που και αυτό δεν σε αφήνει να σταθείς σε…
χλωρό κλαρί.
Μεγάλη jazz,
από ένα συγκρότημα που μπαίνει με φούρια στο χώρο, κυριεύοντάς τον με το πρώτο
κιόλας άλμπουμ του! Επενδύστε άφοβα, όπως λέμε.
Επαφή: www.losenrecords.no
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου