MAX STADTFELD: Stax [ACT Music + Vision, 2019]
Νεαρός (25ετής) γερμανός ντράμερ, με σπουδές δίπλα στους Heinrich Köbberling και Michael Wollny, ο Max Stadtfeld έχει τώρα έτοιμο το
πρώτο (μάλλον) προσωπικό CD
του, που το αποκαλεί “Stax”
και το οποίον ολοκληρώνεται με τη βοήθεια των Matthew Halpin τενόρο
σαξόφωνο, Bertram Burkert
κιθάρα και Reza Askari κοντραμπάσο. Αυτά
ως προκαταρκτικά.
Κατ’ αρχάς εκείνο το “Stax” δεν πρέπει να παρασύρει. Το άλμπουμ δεν έχει ουδεμία σχέση
με την εταιρεία Stax ή
με την soul γενικότερα,
έχοντας να κάνει μόνο με το... χαϊδευτικό τού γερμανού μουσικού (που προκύπτει
με κάποιον τρόπο από το ονοματεπώνυμό του). Η μουσική που καταγράφεται στο “Stax” είναι jazz ή έστω σύγχρονη jazz, συντεθιμένη βασικά από τον Stadtfeld (από τα δέκα tracks τα
οκτώ αποτελούν δικές του συνθέσεις, ενώ δύο είναι versions), ερμηνευμένη από ένα κουαρτέτο
που ξέρει να κρατάει τις θέσεις του, επιδεικνύοντας και παικτική ευλυγισία και
διάθεση για καινοτομία.
Το λέμε, γιατί η jazz που συνθέτει ο γερμανός ντράμερ είναι ιδιαίτερη. Κατ’ αρχάς
δεν κρύβει τη σχέση της με το blues
(κάτι που φαίνεται σε κομμάτια όπως τα “Klinken” και “Fifteen shades of grey”
για παράδειγμα), ενώ, ανά φάσεις, ακούγεται στ’ αυτιά μου και ιδιαιτέρως
προχωρημένη – όχι αβαντγκαρντίστικη, αλλά πάντως προχωρημένη. Και αναφέρομαι σε
κομμάτια όπως το εισαγωγικό “Liggeringen”
(με τον κιθαρίστα Burkert
να κάνει εδώ πολύ καλή δουλειά). Γενικώς η κιθάρα είναι στα πολύ επάνω της στο “Stax”, με τον Burkert να εκμεταλλεύεται ή
να δημιουργεί διάφορα timbre (κάποιες στιγμές νομίζεις πως ακούς μελόντικα!), ενώ και το
τενόρο την ακολουθεί κατά πόδας, συχνά μ’ έναν περίτεχνο-δεξιοτεχνικό τρόπο. Είναι
φανερό, δηλαδή, πως ο Stadtfeld
επιβάλλει στις συνθέσεις του μιαν ερμηνευτική διάθεση, η οποία προσδίδει στο “Stax” και την ηχητική
ταυτότητά του.
Πολύ καλό άλμπουμ, που δεν εντυπωσιάζει τόσο σ’ ένα πρώτο
πλάνο, όσο στον τρόπο που δομείται και σε κάποιες λεπτομέρειές του.
BARTOLOMEY / BITTTMANN: Dynamo [ACT Music + Vision,
2019]
Οι BartolomeyBittmann,
όπως τους αρέσει να γράφονται, είναι ένα ντούο το οποίον αποτελείται από δύο
αυστριακούς μουσικούς, τον Matthias Bartolomey
τσέλο και τον Klemens Bittmann
βιολί, μαντόλα. Ως ντούο, δε, υπάρχουν εδώ και κάποια χρόνια, έχοντας
ηχογραφήσει μάλιστα και δύο άλμπουμ, με το “Dynamo” να αποτελεί το τρίτο τους (οι πληροφορίες από το discogs).
Όπως αντιλαμβάνεστε έχουμε να κάνουμε μ’ ένα περίεργο σχήμα,
που συνθέτει, αυτοσχεδιάζει και αποδίδει «μόνο του», χωρίς άλλες βοήθειες (από guests ή από τεχνικό
εξοπλισμό). Καθαρό άκουσμα λοιπόν, καθαρό άλμπουμ και οπωσδήποτε ενδιαφέρον, με
τα τρία όργανα (τσέλο, βιολί και μαντόλα) να συμμετέχουν σχεδόν επί ίσοις όροις
στην ακουστική διαδικασία. Βεβαίως τα παιξίματα είναι ή φαίνεται να είναι
ποικίλα, με δάχτυλα (τσιμπητά) και με δοξάρια, αλλά το τελικό αποτέλεσμα από
πλευράς ηχοχρωμάτων δεν είναι κάτι «άγνωστο», κάτι που δεν το έχεις ξανακούσει.
Οι αναφορές των BartolomeyBittmann είναι, εν τω μεταξύ, πολλές και ποικίλες. Και
όχι μόνον μουσικές, αλλά και ευρύτερες, λογοτεχνικές ας πούμε (David Foster Wallace), ποιητικές (Ulrich von Liechtenstein), της ευρύτερης
ποπ κουλτούρας (Αστερίξ) κ.λπ. Βεβαίως υπάρχουν και μουσικές αναφορές (Franz
von Suppé, Didier Lockwood), αλλά το σύνολο είναι κάπου τοποθετημένο
«πέρα». Έχεις την αίσθηση, θέλω να πω, πως ό,τι ακούς είναι έτσι παρουσιασμένο,
ώστε να κάνει (όχι άνευ λόγου και βάσης) εντύπωση.
Τώρα, αυτή τη
μουσική, που παραδίδουν εδώ οι BartolomeyBittmann, δεν μπορείς να την πεις jazz, ή τόσο-jazz εν πάση περιπτώσει. Μοιάζει πιο
πολύ με «δωματίου», ιδιόμορφη βεβαίως, που περνάει από πολλά και διαφορετικά
στάδια («κλασικά», folk,
avant ή και rock ακόμη). Υπάρχουν tracks σαν το φερώνυμο “Dynamo”, που συνδυάζουν
πολλές απ’ αυτές τις αναφορές (είτε στα παιξίματα, είτε στις μελωδίες, είτε
στην ένταση και το drive)
και άλλα που ηχούν πιο συγκρατημένα και σεμνά (“Glockenturm”). Γενικώς ένα άλμπουμ, που δεν μπορείς να το αγνοήσεις – ενώ
μπορείς να το ευχαριστηθείς.
EL AFRONTE ORQUESTA TÍPICA: Tango Argentino Today [Emoción, One World of Music / ACT Music, 2019]
Κλείνουμε μ’ ένα άλμπουμ κάπως διαφορετικό. Ένα άλμπουμ
σύγχρονου... κλασικού tango
και όχι electro-tango. Ένα άλμπουμ που είναι
ηχογραφημένο στο Buenos Aires,
από αργεντινούς μουσικούς και όχι στην Ευρώπη από Ευρωπαίους. Άρα έχουμε να
κάνουμε με κάτι original
– και όταν κάτι είναι original,
με ό,τι βαθύ υποδηλοί η συγκεκριμένη λέξη, τότε δεν μπορεί παρά να έχει και μιαν
υψηλή αξία (αισθητική πρωτίστως, για εμάς εδώ, στην άλλη άκρη του κόσμου και
κοινωνική ενδεχομένως, για ’κείνους που το φτιάχνουν, στον τόπο που το
φτιάχνουν). Λέμε, λοιπόν, για το “Tango Argentino Today” της El Afronte Orquesta Típica, μιας 10μελούς ομάδας, με τέλειους οργανοπαίκτες που χειρίζονται
κοντραμπάσο, βιολιά, βιολοντσέλο, τρία μπαντονεόν, πιάνο φυσικά, διαθέτοντας
βεβαίως και σπουδαίο τραγουδιστή (Marco Bellini). Να σημειώσουμε,
επίσης, πως από τα εννέα tracks
του CD τα επτά είναι
πρωτότυπα, συνθέσεις των μελών της μπάντας Mariano Bustos (ο κοντραμπασίστας) και Lucas Cáceres (ο βιολιστής), ενώ
υπάρχουν και δύο versions σε συνθέσεις των Edgardo González / Alejandro
Guyot (το “Lezama” των 34 Puñaladas) και Fabrizio Pieroni (το “Calle”).
Η Afronte Orquesta Típica παίζει εντυπωσιακά, ενώ
το αίσθημα που βγάζει το “Tango Argentino Today” είναι άπιαστο! Βασικά, εδώ έχουμε
ένα ηχητικό μεγαλείο! Μια σπουδαία μουσική με μεγάλη ιστορία, θέλω να πω,
παιγμένη όμως σήμερα, μ’ έναν τρόπο σύγχρονο. Σύγχρονο επί της ουσίας δηλαδή
και όχι φαινομενικώς – μέσω μιας εξηλεκτρισμένης ή ηλεκτροποιημένης φόρμας. Και
αυτή είναι η μαγκιά. Να παίζεις tango τώρα, με ακουστικό ήχο, με ακουστικά όργανα, έχοντας να
προτείνεις και σπουδαίες, καινούριες, συνθέσεις, πλημμυρισμένες στις μελωδίες
και στις παθιασμένες ερμηνείες.
Όλα εδώ είναι τέλεια. Όλα κινούνται σ’ ένα απόλυτο υψηλό
επίπεδο, καθώς συνθέσεις-τραγούδια σαν τα “Pozo de sombras” και “Chabone”,
για παράδειγμα, δεν τα συναντάς, εύκολα, πουθενά – σε οποιοδήποτε μουσικό
είδος.
Δίσκος αναφοράς λοιπόν για το tango του σήμερα (έτσι νομίζω) και
μουσική απόλαυση στο maximum,
από μιαν εκπληκτική ομάδα!
Η ACT Music + Vision εισάγεται από την AN Music
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου