Τρίτη 3 Νοεμβρίου 2020

SOLVEIG SLETTAHJELL, PEIRANI – PARISIEN, MARIUS NESET / DANISH RADIO BIG BAND, SIGGI LOCH νέες εκδόσεις της ACT Music + Vision II

SOLVEIG SLETTAHJELL: Come in from the Rain [ACT Music + Vision, 2020]
Από τις πιο εκφραστικές τζαζ τραγουδίστριες που εμφανίστηκαν αυτά τα τελευταία 25 χρόνια, σε μια χώρα, την Νορβηγία, με μεγάλη παράδοση στις γυναικείες φωνές, η Solveig Slettahjell έχει τώρα καινούριο CD στην ACT, το οποίον αποκαλείται “Come in from the Rain”. 
Σ’ αυτό το άλμπουμ, δίπλα στην εξαιρετική Slettahjell παρατάσσονται οι Andreas Ulvo πιάνο, Trygve Waldemar Fiske μπάσο και Pål Hausken ντραμς, με την τετράδα να αποδίδει βασικά διασκευές και στάνταρντ. Οπότε, σε γενικές γραμμές, θα γράφαμε για ένα pop-jazz άλμπουμ, με ερμηνείες που αποτελούν ευτύχημα (για την pop) και κοινό τόπο (για την jazz). Φυσικά, όσο και «κοινός τόπος» να είναι οι αποδόσεις τής Slettahjell, για ένα είδος μουσικής και τραγουδιού, που έχει να επιδείξει «άπειρες» σπουδαίες φωνές, δεν παύει αυτές (οι φωνές) να εντυπωσιάζουν σε επιμέρους tracks, όπως για παράδειγμα στο “Youre driving me crazy” του Walter Donaldson, με το θαυμάσιο scat, και στο “Johnsburg, Illinois”, ένα σύντομο ιδιότυπο blues του Tom Waits, το οποίον απογειώνει η Slettahjell.
Irving Berlin, Billie Holiday, Thelonious Monk, Melissa Manchester είναι μερικά πρόσωπα που τιμά η Solveig Slettahjell στο “Come in from the Rain”, έχοντας δίπλα της σπουδαίους παίκτες, σ’ ένα μικρό σχήμα συνοδείας, οι οποίοι παίζουν απλά, με ουσία, και βασικά χαμηλά, αφήνοντας τη φωνή να κάνει μόνη της παιγνίδι.
Εκπληκτικό το “‘Round midnight” της!
VINCENT PEIRANI – EMILE PARISIEN: Abrazo [ACT Music + Vision, 2020]
Πρώτα συναντήθηκαν –για την δισκογραφία λέμε–  σε άλμπουμ τού σημαντικότατου ντράμερ Daniel Humair (στις αρχές των 10s) κι έπειτα ήρθε η ACT. Αναφερόμαστε, βεβαίως, στον ακορντεονίστα Vincent Peirani και τον σοπράνο σαξοφωνίστα Emile Parisien, που βρίσκονται ξανά μαζί, μετά τα άλμπουμ “Thrill Box” (2013), “Belle Époque” (2014), “Living Being” (2015), “Sfumato” (2016), “Out of Land” (2017) κ.λπ. Βεβαίως, απ’ όλες αυτές τις συνεργασίες ντουέτο ήταν μόνον το “Belle Époque”, αλλά αυτό μικρή σημασία έχει, επειδή η καλλιτεχνική σχέση Peirani-Parisien σφυρηλατείται, με πρόγραμμα, τουλάχιστον μια δεκαετία τώρα. Κορυφαίο αποτέλεσμα αυτής της συνεύρεσης μπορούμε κάλλιστα να θεωρήσουμε το παρόν άλμπουμ, που αποκαλείται “Abrazo”, μια πρωτότυπη και γενικώς θαυμάσια, για να μην πούμε εκπληκτική δουλειά, που περιέχει original tracks και διασκευές, και που φανερώνει το υψηλότατο επίπεδο τούτων των δύο μουσικών. Συνέπεια αυτού είναι, οπωσδήποτε, η μαγική-μυσταγωγική ατμόσφαιρα που υφαίνεται στο “Abrazo”, ένα άλμπουμ που έχει τη δύναμη να σε μεταφέρει... σε άλλες σφαίρες.
Οι Peirani-Parisien δεν παίζονται! Βασικά οι άνθρωποι είναι ασύλληπτοι, καθώς με δύο μόλις όργανα και με δίχως έξτρα βοήθειες, στουντιακό μανιπουλάρισμα κ.λπ. κατορθώνουν να δαμάσουν ένα περίεργο ρεπερτόριο (από Jelly Roll Morton και Astor Piazzolla, μέχρι Kate Bush και «προσωπικά» συνθέματα), εκτοξεύοντάς το στο αχανές.
Συναρπαστικό άκουσμα, το δίχως άλλο, που απαρτίζεται μόνον από αριστουργήματα, πρωτότυπα (“Memento”, “Nouchka”) ή διασκευές (“Fuga y mysterio” του Piazzolla), τα οποία εναλλάσσονται μαεστρικά και εκτελούνται με ασυναγώνιστο πάθος και σφοδρότητα.
MARIUS NESET / DANISH RADIO BIG BAND: Tributes [ACT Music + Vision, 2020]
Ουκ ολίγες φορές έχουμε αναφερθεί σε άλμπουμ τού νορβηγού σαξοφωνίστα της jazz Marius Neset. Και δεν είναι μόνον τα προσωπικά του φυσικά, όπως το “Viaduct” με την London Sinfonietta [ACT, 2019] ή το “Circle of Chimes” [ACT, 2017], μα ακόμη και οι συνεργασίες του, οι παρουσίες του σε δίσκους άλλων (Cæcilie Norby, Morten Schantz κ.ά.). Ο 35χρονος Neset, που τον έχουμε δει και στην Ελλάδα, είναι ένας από τους δημιουργικότερους ευρωπαίους σαξοφωνίστες (τενόρο και σοπράνο) της πιο νέας γενιάς – και είναι κάτι αυτό που δεν παραλείπει να το αποδεικνύει, κάθε φορά, με κάθε νέο άλμπουμ του.
Στο έσχατο “Tributes”, που δεν αποτελεί tribute σε κάποιους, αλλά μάλλον σε κάτι, ο Marius Neset συνεργάζεται με την σχεδόν 20μελή Danish Radio Big Band (υπό την Miho Hazama), παρουσιάζοντας μια σειρά δικών του συνθέσεων, οι οποίες σχετίζονται με την επιστροφή του στα πάτρια – καθώς για χρόνια ο νορβηγός μουσικός ζούσε και δημιουργούσε στην Δανία. Και κάπως έτσι, στο “Tributes”, καταγράφεται μία πρώτη «τιμή», προς την χώρα που τον φιλοξένησε τόσα χρόνια, την χώρα που έζησε την μισή και πλέον ζωή του και στην οποία καταξιώθηκε ως τζαζίστας, αλλά και μια δεύτερη («τιμή») προς την πατρίδα του, η οποία θα τον υποδεχθεί.
Μια συνεργασία, λοιπόν, μ’ αυτήν την άψογη δανική big band ήταν ό,τι έπρεπε για τούτο τον αποχαιρετισμό, καθώς –και όπως από την ακρόαση αποδεικνύεται– το υλικό τού “Tributes” είναι εξαιρετικό, δείγμα και αυτό της παικτικής ευστροφίας του Neset, o οποίος κατορθώνει, μέσα από τις λίγες σχετικώς και μέσης διάρκειας συνθέσεις του, να φανερώσει όλα εκείνα που τον «έχτισαν» ως μουσικό, τις επιρροές του δηλαδή από την jazz, το rock και την κλασική μουσική χοντρικώς, σ’ έναν «κρυφό» συνδυασμό που «σκοτώνει».
Ειδικώς με τα τρία τελευταία tracks του άλμπουμ, τα “Childrens day part 1”, “Part 2” και “Part 3” (η Ημέρα του Παιδιού είναι γιορτή στην Νορβηγία), τα... VUμετρα «χτυπάνε κόκκινο», με τον Neset να παίζει έξοχα, γκρουβάτα, soli με δυναμισμό και έπαρση (φοβερό το κλείσιμο με το “Childrens day part 3”) και με τους άξιους σολίστες τής ορχήστρας (όπως τον κιθαρίστα Per Gade, τον βαρυτονίστα Andres Gaardmand και όλους τους υπολοίπους) να πετάνε «φωτιές».
SIGGI LOCH: A Life in the Spirit of Jazz [ACT Music + Vision, 2020]
Το διπλό αυτό CD είναι αφιερωμένο στον ιδρυτή, ιδιοκτήτη και παραγωγό της ACT Music + Vision, τον Siggi LochSiegfried E. Loch όπως τον ξέραμε παλαιότερα). Μάλιστα, ο ίδιος ο Loch έχει κάνει και την επιλογή των κομματιών στο “A Life in the Spirit of Jazz”, τα οποία αφορούν στην 60χρονη σχεδόν πορεία του στη μουσική – καθώς, και ως γνωστόν θα πούμε, ο Loch δεν ξεκίνησε να ασχολείται με την μουσική στα χρόνια του ’90 (ίδρυσε την ACT το 1992).
Αρκετοί θα γνωρίζουν π.χ. την επαφή του Loch με την krautrock και ευρύτερη γερμανόφωνη σκηνή (είναι στα credits του “Yeti” των Amon Düül II, ως musical assistance, ως παραγωγός στο πρώτο LP των Krokodil κ.λπ.), κάποιοι θα ξέρουν οπωσδήποτε την επαγγελματική σχέση του με τον σαξοφωνίστα Klaus Doldinger (Doldinger και Loch συμπορεύτηκαν σε πολλούς και διαφορετικούς δίσκους, από το 1963 και τα άλμπουμ του Doldinger εκείνης της χρονιάς, μέχρι άλμπουμ με τους Motherhood και τους Passport στα seventies πια), ενώ ορισμένοι θα ξέρουν και την σχέση του Siggi Loch με την σκηνή του Star-Club στο Αμβούργο (βλ. Beatles κ.λπ.) και της εταιρείας που ξεπήδησε από ’κει, για να στεγάσει συγκροτήματα όπως οι Rattles, οι Searchers, οι Ian & The Zodiacs, οι Remo Four και δεκάδες άλλα.
Όλα αυτά μπαίνουν σε μια σειρά και συναπαρτίζουν το track list αυτού του απολαυστικού 2CD, που περιέχει 28 κομμάτια συνολικώς (14 ανά CD), όλα παραγωγές ή από παραγωγές του Loch, πλην μιας εξαίρεσης. Του πρώτου-πρώτου trackSummertime” στην εκτέλεση του Sidney Bechet από το 1940 (η χρονιά που γεννήθηκε ο Loch). Η version αυτή υπήρξε η αιτία για να εισχωρήσει και η jazz στα ακούσματα και τα ενδιαφέροντα του νεαρού Loch, όταν 16άρης, το 1956, είχε παρακολουθήσει ένα live του γίγαντα Bechet στο Ανόβερο.
Στο πρώτο CD, που είναι το «ιστορικό», το... rock, το groovy και το fusion ακούγονται ανάμεσα σε άλλα και οι Klaus Doldinger Quartett, George Gruntz, Attila Zoller Quartet, Volker Kriegel Quartet, Larry Coryell & Philip Catherine, The Remo Four, John Lee Hooker (από το American Folk Blues Festival), The Motherhood κ.ά.
Στο δεύτερο CD καταγράφονται επιλογές από τον κατάλογο της ACT – όλα αυτά τα ονόματα, που πρωταγωνιστούν στο ευρωπαϊκό και παγκόσμιο τζαζ στερέωμα τα τελευταία 28 χρόνια. Nils Landgren, Iiro Rantala, Ulf Wakenius, Vincent Peirani, Bugge Wesseltoft, Michael Wollny, e.s.t κ.ά.
Το ξαναλέμε. Η απόλαυση είναι αυτό που μετράει εδώ. Και αυτή ακριβώς η απόλαυση είναι που πιάνει πολύ υψηλά νούμερα...
Η ACT Music + Vision εισάγεται από την AN Music 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου