Δευτέρα 29 Μαρτίου 2021

ο «Μπάλλος» του Διονύση Σαββόπουλου κυκλοφόρησε τέτοιες μέρες πριν από 50 χρόνια – ιστορίες για το άλμπουμ και γύρω από το άλμπουμ, που αποτελεί ένα ροκ-ορόσημο της ελληνικής δισκογραφίας

Σε προσωπικό επίπεδο τρέφω απέραντη εκτίμηση για τον «Μπάλλο» του Διονύση Σαββόπουλου, έχοντας την ίδια γνώμη από τότε που τον πρωτάκουσα, μαθητής στο Γυμνάσιο ακόμη, στα τέλη της δεκαετίας του ’70. Πρόκειται για ένα εκπληκτικό ροκ άλμπουμ. Ίσως το κορυφαίο στην ιστορία του ελληνικού ροκ.
Υπάρχει η αντίληψη πως αν εξετάζεις τον Διονύση Σαββόπουλο μέσα στο χώρο τού ελληνικού ροκ, τον υποτιμάς. Πως ο Σαββόπουλος υπερβαίνει συγκυρίες, στεγανά, είδη μουσικά κ.λπ. και πως πρέπει να αντιμετωπίζεται κατά μόνας μέσα στο ελληνικό τραγούδι γενικότερα, σαν ξεχωριστή οντότητα. Δεν είναι λάθος αυτό.
Όπως δεν είναι λάθος αν υποστηρίξει κάποιος πως η ροκ περίοδος του Σαββόπουλου, και βασικά τα άλμπουμ «Μπάλλος» και «Βρώμικο Ψωμί», αποτελούν από μόνα τους κάτι ξεχωριστό, κάτι μεγάλο και πολύ σοβαρό και πως κάπου θα... χαθούμε στο μέτρημα, αν δεν εξάρουμε τη συμβολή τού ροκ στην δημιουργία τους.
Μάλιστα, τα δύο αυτά άλμπουμ συνδέονται και με κάτι άλλο, που τους δίνει –τους έδωσε τότε, στην εποχή που βγήκαν– μια ξεχωριστή δυναμική. Είναι το γεγονός πως αποτελούν συστατικά στοιχεία των ροκ σκηνών, που διαμορφώνονταν εκείνα τα χρόνια (1969-1972) στην Αθήνα, στα κλαμπ Rodeo και Κύτταρο. Ο «Μπάλλος» φτιάχτηκε, δυνάμωσε και δραπέτευσε μέσα από το Rodeo, ενώ το «Βρώμικο Ψωμί» μέσα από το Κύτταρο.
Και φυσικά και τα δύο αυτά
LP δεν θα ηχούσαν το ίδιο, αν είχαν ολοκληρωθεί έξω από το ροκ περιβάλλον της εποχής, αν δεν είχαν ενσωματώσει στους στίχους, τις μουσικές, τις ενορχηστρώσεις και τις ερμηνείες τους τα διδάγματα του καλύτερου ροκ, που μας ερχόταν σταδιακά από το εξωτερικό, ανακατωμένο με τον ελληνικό λόγο, τα ελληνικά ακούσματα και την ελληνική, γενικότερα, άποψη. Γιατί το ροκ γίνεται ελληνικό, υψηλά ελληνικό, βασικά μέσα απ’ αυτούς τους δύο δίσκους, τον «Μπάλλο» και το «Βρώμικο Ψωμί».
Το «Περιβόλι του Τρελλού» [Lyra, 1969] προσωπικά δεν το θεωρώ ροκ άλμπουμ, με την έννοια των άλλων δύο δίσκων. Γενικότερα, ναι, είναι ροκ, όπως ροκ μπορεί να είναι πολλά και διαφορετικά πράγματα, αλλά το ροκ, ειδικότερα, λείπει από το «περιβόλι». Το γκρουπ, τα Μπουρμπούλια, είναι από υποβαθμισμένο, έως εξαφανισμένο και οι ενορχηστρώσεις τού Γιώργου Κοντογιώργου μπορεί να είναι άψογες, αλλά δεν έχουν ουδεμία σχέση με το ροκ, έτσι όπως αυτό θα το «τακτοποιούσε» ένα ροκ συγκρότημα.
 
Η συνέχεια εδώ...
https://www.lifo.gr/culture/music/o-mpallos-toy-dionysi-sabbopoyloy-kykloforise-tetoies-meres-prin-apo-50-hronia

1 σχόλιο:

  1. Σχόλια από το fb...

    Stylianos Tziritas
    Μνημειώδης δίσκος αναντίρρητα, ορόσημο στην ελληνική δισκογραφία

    Andreas Karampelas
    Τον έχω εις τριπλούν.......για τα παιδιά μου!!

    Marialena Oikonomidou B
    Τον έλιωσα σχεδόν
    Εξαιρετικός δίσκος..
    Τα νιάτα μας, η στάση ζωής μας..

    Kostas Dimousis
    Απίστευτο κείμενο.
    Μπράβο κύριε Τρούσα. Τα σέβη μου.

    Γιώργος Γιαννόπουλος
    Πολύ καλό.

    Evi Marka
    Ένας έφηβος της δεκαετίας του 70 μπορεί να νιώσει ακριβώς τι ήταν αυτός ο δίσκος σε όλα τα επίπεδα, μπράβο

    Kostas Karabetsos
    οντως ειναι δισκαρα...ασχετα αν ο Νιονιος χαθηκε στο πενταγραμμο μετα....

    Nikos Zervos
    SAXLES

    Nikitas Kakavas
    Στους 10 σπουδαιότερους ελληνικούς δίσκους όλων των εποχών. Για μένα στην πρώτη τριάδα

    George Kounis
    Εξαιρετικό κείμενο!

    Andreas Frogoudakis
    Φώντα εύγε! Θα ήθελα να προσθέσω ότι η μία φωνή στο σ'ευχαριστω ω εταιρεία είναι του Τάσου φαληρεα(μου το έχει πει ο ίδιος)..

    Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
    Σαν όνειρο τώρα που το λες κάπου πρέπει να το 'χε πάρει τ' αυτί μου... εκτός αν το μπερδεύω με τίποτ' άλλο.

    Andreas Frogoudakis
    μου έχει πει πολλές ιστορίες για το σαββοπουλο τότε...

    Vassilis Serafimakis
    ε, παρακάτω, κε μοναχοφάη! Περιμένουμε.

    Andreas Frogoudakis
    τι να κάνω; να πάρω μια ντουντούκα να βγω στο δρόμο και να φωνάζω; όταν υπάρξει αφορμή θα ειπωθεί κάτι σχετικο

    Vassilis Serafimakis
    γραψε και θα βρούμε την αφορμή μετά!

    Christos Mamalakis
    Ο επιδραστικοτερος σε εμένα (και κατ εμενα) δίσκος του Σαββόπουλου!
    Έπος!

    Kostas Makrygiannakis
    Εξαιρετικό!

    Christos Mamalakis
    Καί να προσθέσω ότι υπήρξα μαθητής του ιστορικού Β' Γυμνασίου Αρρένων Αθηνών!
    Το Rodeo εγκαταστάθηκε ακριβώς απέναντι από το σχολείο μας που ήταν Χέυδεν και Αχαρνών. Λόγω ηλικίας δεν κατάφερα να δω τον Σαββόπουλο εκεί. ( Το 71 ήμουν μόλις 12 χρόνων.) Τον απόλαυσα όμως πλειστακις στο Κύτταρο λίγα χρόνια αργότερα όταν μετακόμισε εκεί. Και τοσχολείο τέλος 73 μετακόμισε στο παλιό Αρσάκειο Αχαρνών και Σουρμελή, ένα τετράγωνο πριν το Κύτταρο!
    Φαίνεται ότι οι δρόμοι μας ήταν πάντα αλληλένδετοι και παράλληλοι!

    Vassilis Serafimakis
    "...Ίσως το κορυφαίο στην ιστορία του ελληνικού ροκ."

    Ntinos Sarandopulos
    μια ζωή ρόκ

    Vassilis Serafimakis
    Τι σημσία να έχουν άραγε αυτά; Για να δούμε πιο 'σφαιρικά' τη μουσική τού Σαββόπουλου; Ή γιά να τον διαγράψομε από τούς καλλιτέχνες που θαυμάζομε;

    Ntinos Sarandopulos
    ούτε το ένα ούτε το άλλο: κάνουμε πλάκα!!!!!

    Ntinos Dimatatis
    Δεν έβαλες την Καλομοίρα που βγήκε από την τούρτα συνονόματε ....Αυτή ήταν πλάκα ....!!!

    Vassilis Serafimakis
    Ο Σαββόπουλος γιά μένα ήταν πολλά πράγματα αλλά το πρώτο που έφερε/ήρθε έτσι ουρανοκατέβατο ήταν η οριστική αποενοχοποίηση τού Ελληνικού στίχου.

    Stylianos Gabriel
    Σήμερα το έργο του Σαββόπουλου (ενα εργο μ'έντονη πολιτική χροιά) στέκεται στην αντίπερα όχθη απ'αυτήν που στέκεται ο ίδιος ο Σαββόπουλος!!!

    George Kanellis
    Εξαιρετικό κείμενο ! Μπράβο!

    Xristos Manelis
    Στο ντοκιμαντέρ για τον Τέρρυ Παπαντίνα (T 4 Trouble and the Self Admiration Society), ο Δ. Σαββόπουλος "χρεώνει" τα ακόρντα του Μπάλου, στον Παπαντίνα
    https://youtu.be/I7qKXg9ZQAI?t=1694
    T 4 Trouble and the Self Admiration Society (2009)

    Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
    Ναι, το έχω γράψει κι εγώ αυτό παλιά, αλλά έχω κάποιες επιφυλάξεις και γι' αυτό δεν το ανέφερα τώρα.

    Δημήτρης Θ. Νικολάου
    Μυθικό…

    ΑπάντησηΔιαγραφή