JAMES PATTERSON, CASEY SHERMAN & DAVE WEDGE: Οι Τελευταίες Μέρες του Τζον Λένον [Εκδόσεις δίχτυ, Αθήνα
Οκτώβριος 2021]
O Αμερικανός James Patterson (γενν. το 1947) είναι πασίγνωστος συγγραφέας και στην Ελλάδα –και πολύ επιτυχημένος παγκοσμίως– μιας και κυκλοφορούν, στα καθ’ ημάς, δεκάδες βιβλία του από διάφορους εκδοτικούς οίκους (Ψυχογιός, Ωκεανίδα, Μεταίχμιο, Bell κ.λπ.). Τα αστυνομικά μυθιστορήματα και οι νουβέλες είναι ίσως το πιο αγαπημένο του είδος και... αστυνομικό είναι και το παρόν βιβλίο, που αναφέρεται στον John Lennon, από την μια μεριά, και στον δολοφόνο του Mark David Chapman, από την άλλη.
Εδώ ο Patterson ανακατεύει πραγματικότητα με μυθοπλασία, προσφέροντας ένα ιστορικού τύπου, ψυχολογικό, αστυνομικό ανάγνωσμα, απευθυνόμενος στον πολύ κόσμο. Στα εκατομμύρια των αναγνωστών του δηλαδή.
Δεν ξέρω αν έχει μουσικό ενδιαφέρον το βιβλίο –νομίζω πως όχι–, αλλά λογοτεχνικό σίγουρα έχει. Ορίστε και τι αναγράφεται στο back cover του:
«Ο James Patterson ξεδιπλώνει την ιστορία της δολοφονίας της μεγαλύτερης προσωπικότητας στην ιστορία της μουσικής με τη δύναμη της πλοκής ενός αληθινού εγκλήματος
Το καλοκαίρι του 1980, μια δεκαετία μετά τη διάλυση των Beatles, ο Τζον Λένον είχε υπογράψει με νέα δισκογραφική εταιρεία. Ήταν έτοιμος να πειραματιστεί με τη μουσική και για πρώτη φορά μετά από χρόνια να κυκλοφορήσει νέο άλμπουμ. Με ένα από τα καλύτερα τραγούδια του, το “Imagine”, είχε αποδείξει ήδη πως μπορεί να σταθεί μόνος στην κορυφή και ετοιμαζόταν να επιστρέψει πάλι εκεί.
Ένας επικίνδυνος και εμμονικός θαυμαστής
Από την ημέρα που ο Τζον Λένον έφυγε από τους Beatles και ακολούθησε σόλο καριέρα και μια ζωή με την Γιόκο Όνο στη Νέα Υόρκη ο Μαρκ Ντέιβιντ Τσάπμαν προετοίμαζε τη δολοφονία του ήρωά του. Ήταν πεπεισμένος ότι ο Λένον είχε σπαταλήσει το ταλέντο του και είχε παραπλανήσει τους οπαδούς του με τα μηνύματά του για την ελπίδα και την ειρήνη. Τον Δεκέμβριο του 1980, ο Τσάπμαν επιβιβάστηκε σε μια πτήση από τη Χαβάη και πήγε στη Νέα Υόρκη με ένα όπλο στις αποσκευές του. Δεν επέστρεψε ποτέ ξανά σπίτι του.
Η πλοκή είναι πιστή, αληθινή, σχεδόν κινηματογραφική (...)
Ο Patterson μας βάζει στο μυαλό του δολοφόνου, τού παραληρηματικού Τσάπμαν, μέσω των κεφαλαίων που τρέχουν παράλληλα με την ιστορία της ζωής του Τζον Λένον με τους Beatles και μετά από αυτούς. Βήμα-βήμα μας φανερώνει κάθε σκέψη του, κάθε γεγονός, μέχρι να βρει το θάρρος να τραβήξει τη σκανδάλη και να σκοτώσει τον Τζον Λένον. – GQ»
Επαφή: εκδόσεις δίχτυ, τηλ. 211 1829748
ΝΙΚΟΣ ΠΑΠΠΑΣ: Ταινίες Ψυχών [Εκδόσεις Ιστίο, Οκτώβριος 2021]
Πρόκειται για μία ιδιωτική έκδοση, που αφορά στους φανατικούς σινεφίλ. Από φανατικό σινεφίλ είναι, εξάλλου, γραμμένο το βιβλίο, τον Νίκο Παππά... «εμπνευστή και δημιουργό της ομάδας Σινεφίλ στο facebook (140.000 χιλιάδων μελών)» (όπως διαβάζουμε στο οπισθόφυλλο).
Βεβαίως όσοι δεν έχουν facebook, και αγαπούν τον κινηματογράφο, ίσως να ξέρουν τον συγγραφέα και από τα προηγούμενα κινηματογραφικά βιβλία του, καθώς το «Ταινίες Ψυχών» δεν είναι το πρώτο, μα το πέμπτο του (οι τίτλοι των προηγούμενων τεσσάρων είναι: «Σινεφίλ», «Σινεφίλ 2: Ζωή σαν Έργο Τέχνης», «Σινεφίλ 3: Τίτλοι Τέλους» και «Σινεμά της Ελεύθερης Ζωής»).
Ο Ν. Παππάς γράφει, με απλή και κατανοητή γλώσσα, εντυπώσεις και κρίσεις, για μια σειρά από ταινίες, που έχει δει, και που του άρεσαν προφανώς, διαλέγοντας απ’ όλες σχεδόν τις δεκαετίες του κινηματογράφου – καθώς εδώ θα βρεις κείμενα για ταινίες από το 1918 («Το Γαλάζιο Πουλί» του Maurice Tourneur), έως και το 2020 («Τα Θραύσματα μιας Γυναίκας» του Kornél Mundruczó, «Το Κοινωνικό Δίλημμα» του Jeff Orlowski, «Μαθήματα Περσικών» του Vadim Perelman κ.ά.).
Υπάρχουν κείμενα για περισσότερες από 35 ταινίες (σ’ ένα βιβλίο 130 σελίδων), που είναι σχεδόν όλες ξένες. Υπάρχουν, όμως και μια-δυο σκηνοθετημένες από Έλληνες... Να μην πούμε ποιες...
Επαφή: nikos_m_pappas@yahoo.gr
ΟΥΙΛΛΙΑΜ ΣΑΙΞΠΗΡ:
Απόδοση επτά θεατρικών έργων σε πεζά από τον Τάσο Λειβαδίτη [Μετρονόμος, Αθήνα
Μάιος 2021]
Στις αρχές του χρόνου (31 Ιαν. 2021) είχαμε γράψει, στο LiFO.gr, ένα κείμενο σχετικό με το βιβλίο «Μεγάλοι Ρώσοι Συγγραφείς, Ντοστογιέφσκι / Τολστόι / Παστερνάκ / Λέρμοντοφ: Συνοπτική απόδοση των αριστουργημάτων τους από τον Τάσο Λειβαδίτη», που είχε κυκλοφορήσει για πρώτη φορά από τις εκδόσεις Καστανιώτη, το 2008 και που τον Νοέμβριο του 2020 είχε τυπωθεί ξανά από τις εκδόσεις Μετρονόμος. Σ’ εκείνο το κείμενο, που αξίζει να το (ξανα)δείτε εδώ https://www.lifo.gr/culture/vivlio/o-poiitis-tasos-leibaditis-diaskeyazei-rosoys-klasikoys-syggrafeis-gia-fantazio-epi, εξηγούμε πώς, με ποιον τρόπο, και κάτω από ποιες ακριβώς συνθήκες, ο μεγάλος ποιητής Τάσος Λειβαδίτης (1922-1988) διασκεύασε, σε σύντομα κείμενα, για να δημοσιευθούν στο περιοδικό ποικίλης ύλης ΦΑΝΤΑΖΙΟ, πολυσέλιδα κλασικά λογοτεχνήματα της ρωσικής σχολής, κάνοντάς τα προσβάσιμα σε όλον τον κόσμο.
Η ίδια... ιστορία επαναλαμβάνεται, πάντα στο ΦΑΝΤΑΖΙΟ, και για τα αθάνατα θεατρικά του William Shakespeare. Έτσι λοιπόν ο Τάσος Λειβαδίτης διασκευάζει, ευσύνοπτα, τα έργα «Ρωμαίος και Ιουλιέτα», «Οθέλος», «Ο Έμπορος της Βενετίας», «Ριχάρδος Γ», «Αντώνιος και Κλεοπάτρα», «Όπως σας αρέσει» και «Τρικυμία», προκειμένου να δώσει στο αναγνωστικό κοινό ενός λαϊκού περιοδικού την ευκαιρία να έρθει σε επαφή με τοιούτα αριστουργήματα.
Αντιλαμβάνεστε, λοιπόν, πόσο θα πρέπει να έχει βιώσει, νοιώσει και οικειοποιηθεί το πρωτότυπο κείμενο ο διασκευαστής, ώστε να μπορέσει να αποδώσει όχι μόνο το νόημα των πρωτότυπων κειμένων, αλλά και κάποιες πολύ σημαντικές λεπτομέρειές τους, χωρίς παράλληλα να «αδικήσει» τον υψηλό δημιουργό.
Ένα απίστευτης δυσκολίας έργο, που φέρει ξανά εις πέρας ο Τάσος Λειβαδίτης.
Επαφή: www.metronomos.gr
ΘΑΝΑΣΗΣ ΧΟΝΔΡΟΣ ΚΑΙ ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΚΑΤΣΙΑΝΗ: Αβεβαιότητα σε τρεις χρόνους [Εκδόσεις οίκοι, Θεσσαλονίκη 2021]
Το δημιουργικό ντούο από την Θεσσαλονίκη, ο Θανάσης Χονδρός και η Αλεξάνδρα Κατσιάνη, που μας έχει απασχολήσει κι άλλες φορές στο blog, με δίσκους και εκδόσεις του, έχει έτοιμο, εδώ και κάποιους μήνες, το πιο καινούριο βιβλίο του, που περιέχει διηγήματά του. Οι τίτλοι τους είναι: «2007. Δεν μπορείς να κάνει το ίδιο ταξίδι δύο φορές», «2011. Στο φως όλα χάνουν το σχήμα τους» και «2017. Γέφυρες».
Παρότι έχει περάσει καιρός από τότε που έλαβα το βιβλίο, δυστυχώς δεν έχω βρει ακόμη χρόνο για να το διαβάσω. Γνωστοποιώ λοιπόν, απλώς, την παρουσία του και παραπέμπω για τα περαιτέρω σ’ ένα ωραίο κείμενο του Χάρη Συμβουλίδη, που μπορείτε να διαβάσετε εδώ... http://www.mic.gr/book/thanasis-hondros-alexandra-katsiani-avevaiotita-se-treis-hronoys.
Επαφή: oikoi2310@gmail.com
O Αμερικανός James Patterson (γενν. το 1947) είναι πασίγνωστος συγγραφέας και στην Ελλάδα –και πολύ επιτυχημένος παγκοσμίως– μιας και κυκλοφορούν, στα καθ’ ημάς, δεκάδες βιβλία του από διάφορους εκδοτικούς οίκους (Ψυχογιός, Ωκεανίδα, Μεταίχμιο, Bell κ.λπ.). Τα αστυνομικά μυθιστορήματα και οι νουβέλες είναι ίσως το πιο αγαπημένο του είδος και... αστυνομικό είναι και το παρόν βιβλίο, που αναφέρεται στον John Lennon, από την μια μεριά, και στον δολοφόνο του Mark David Chapman, από την άλλη.
Εδώ ο Patterson ανακατεύει πραγματικότητα με μυθοπλασία, προσφέροντας ένα ιστορικού τύπου, ψυχολογικό, αστυνομικό ανάγνωσμα, απευθυνόμενος στον πολύ κόσμο. Στα εκατομμύρια των αναγνωστών του δηλαδή.
Δεν ξέρω αν έχει μουσικό ενδιαφέρον το βιβλίο –νομίζω πως όχι–, αλλά λογοτεχνικό σίγουρα έχει. Ορίστε και τι αναγράφεται στο back cover του:
«Ο James Patterson ξεδιπλώνει την ιστορία της δολοφονίας της μεγαλύτερης προσωπικότητας στην ιστορία της μουσικής με τη δύναμη της πλοκής ενός αληθινού εγκλήματος
Το καλοκαίρι του 1980, μια δεκαετία μετά τη διάλυση των Beatles, ο Τζον Λένον είχε υπογράψει με νέα δισκογραφική εταιρεία. Ήταν έτοιμος να πειραματιστεί με τη μουσική και για πρώτη φορά μετά από χρόνια να κυκλοφορήσει νέο άλμπουμ. Με ένα από τα καλύτερα τραγούδια του, το “Imagine”, είχε αποδείξει ήδη πως μπορεί να σταθεί μόνος στην κορυφή και ετοιμαζόταν να επιστρέψει πάλι εκεί.
Ένας επικίνδυνος και εμμονικός θαυμαστής
Από την ημέρα που ο Τζον Λένον έφυγε από τους Beatles και ακολούθησε σόλο καριέρα και μια ζωή με την Γιόκο Όνο στη Νέα Υόρκη ο Μαρκ Ντέιβιντ Τσάπμαν προετοίμαζε τη δολοφονία του ήρωά του. Ήταν πεπεισμένος ότι ο Λένον είχε σπαταλήσει το ταλέντο του και είχε παραπλανήσει τους οπαδούς του με τα μηνύματά του για την ελπίδα και την ειρήνη. Τον Δεκέμβριο του 1980, ο Τσάπμαν επιβιβάστηκε σε μια πτήση από τη Χαβάη και πήγε στη Νέα Υόρκη με ένα όπλο στις αποσκευές του. Δεν επέστρεψε ποτέ ξανά σπίτι του.
Η πλοκή είναι πιστή, αληθινή, σχεδόν κινηματογραφική (...)
Ο Patterson μας βάζει στο μυαλό του δολοφόνου, τού παραληρηματικού Τσάπμαν, μέσω των κεφαλαίων που τρέχουν παράλληλα με την ιστορία της ζωής του Τζον Λένον με τους Beatles και μετά από αυτούς. Βήμα-βήμα μας φανερώνει κάθε σκέψη του, κάθε γεγονός, μέχρι να βρει το θάρρος να τραβήξει τη σκανδάλη και να σκοτώσει τον Τζον Λένον. – GQ»
Επαφή: εκδόσεις δίχτυ, τηλ. 211 1829748
ΝΙΚΟΣ ΠΑΠΠΑΣ: Ταινίες Ψυχών [Εκδόσεις Ιστίο, Οκτώβριος 2021]
Πρόκειται για μία ιδιωτική έκδοση, που αφορά στους φανατικούς σινεφίλ. Από φανατικό σινεφίλ είναι, εξάλλου, γραμμένο το βιβλίο, τον Νίκο Παππά... «εμπνευστή και δημιουργό της ομάδας Σινεφίλ στο facebook (140.000 χιλιάδων μελών)» (όπως διαβάζουμε στο οπισθόφυλλο).
Βεβαίως όσοι δεν έχουν facebook, και αγαπούν τον κινηματογράφο, ίσως να ξέρουν τον συγγραφέα και από τα προηγούμενα κινηματογραφικά βιβλία του, καθώς το «Ταινίες Ψυχών» δεν είναι το πρώτο, μα το πέμπτο του (οι τίτλοι των προηγούμενων τεσσάρων είναι: «Σινεφίλ», «Σινεφίλ 2: Ζωή σαν Έργο Τέχνης», «Σινεφίλ 3: Τίτλοι Τέλους» και «Σινεμά της Ελεύθερης Ζωής»).
Ο Ν. Παππάς γράφει, με απλή και κατανοητή γλώσσα, εντυπώσεις και κρίσεις, για μια σειρά από ταινίες, που έχει δει, και που του άρεσαν προφανώς, διαλέγοντας απ’ όλες σχεδόν τις δεκαετίες του κινηματογράφου – καθώς εδώ θα βρεις κείμενα για ταινίες από το 1918 («Το Γαλάζιο Πουλί» του Maurice Tourneur), έως και το 2020 («Τα Θραύσματα μιας Γυναίκας» του Kornél Mundruczó, «Το Κοινωνικό Δίλημμα» του Jeff Orlowski, «Μαθήματα Περσικών» του Vadim Perelman κ.ά.).
Υπάρχουν κείμενα για περισσότερες από 35 ταινίες (σ’ ένα βιβλίο 130 σελίδων), που είναι σχεδόν όλες ξένες. Υπάρχουν, όμως και μια-δυο σκηνοθετημένες από Έλληνες... Να μην πούμε ποιες...
Επαφή: nikos_m_pappas@yahoo.gr
Στις αρχές του χρόνου (31 Ιαν. 2021) είχαμε γράψει, στο LiFO.gr, ένα κείμενο σχετικό με το βιβλίο «Μεγάλοι Ρώσοι Συγγραφείς, Ντοστογιέφσκι / Τολστόι / Παστερνάκ / Λέρμοντοφ: Συνοπτική απόδοση των αριστουργημάτων τους από τον Τάσο Λειβαδίτη», που είχε κυκλοφορήσει για πρώτη φορά από τις εκδόσεις Καστανιώτη, το 2008 και που τον Νοέμβριο του 2020 είχε τυπωθεί ξανά από τις εκδόσεις Μετρονόμος. Σ’ εκείνο το κείμενο, που αξίζει να το (ξανα)δείτε εδώ https://www.lifo.gr/culture/vivlio/o-poiitis-tasos-leibaditis-diaskeyazei-rosoys-klasikoys-syggrafeis-gia-fantazio-epi, εξηγούμε πώς, με ποιον τρόπο, και κάτω από ποιες ακριβώς συνθήκες, ο μεγάλος ποιητής Τάσος Λειβαδίτης (1922-1988) διασκεύασε, σε σύντομα κείμενα, για να δημοσιευθούν στο περιοδικό ποικίλης ύλης ΦΑΝΤΑΖΙΟ, πολυσέλιδα κλασικά λογοτεχνήματα της ρωσικής σχολής, κάνοντάς τα προσβάσιμα σε όλον τον κόσμο.
Η ίδια... ιστορία επαναλαμβάνεται, πάντα στο ΦΑΝΤΑΖΙΟ, και για τα αθάνατα θεατρικά του William Shakespeare. Έτσι λοιπόν ο Τάσος Λειβαδίτης διασκευάζει, ευσύνοπτα, τα έργα «Ρωμαίος και Ιουλιέτα», «Οθέλος», «Ο Έμπορος της Βενετίας», «Ριχάρδος Γ», «Αντώνιος και Κλεοπάτρα», «Όπως σας αρέσει» και «Τρικυμία», προκειμένου να δώσει στο αναγνωστικό κοινό ενός λαϊκού περιοδικού την ευκαιρία να έρθει σε επαφή με τοιούτα αριστουργήματα.
Αντιλαμβάνεστε, λοιπόν, πόσο θα πρέπει να έχει βιώσει, νοιώσει και οικειοποιηθεί το πρωτότυπο κείμενο ο διασκευαστής, ώστε να μπορέσει να αποδώσει όχι μόνο το νόημα των πρωτότυπων κειμένων, αλλά και κάποιες πολύ σημαντικές λεπτομέρειές τους, χωρίς παράλληλα να «αδικήσει» τον υψηλό δημιουργό.
Ένα απίστευτης δυσκολίας έργο, που φέρει ξανά εις πέρας ο Τάσος Λειβαδίτης.
Επαφή: www.metronomos.gr
ΘΑΝΑΣΗΣ ΧΟΝΔΡΟΣ ΚΑΙ ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΚΑΤΣΙΑΝΗ: Αβεβαιότητα σε τρεις χρόνους [Εκδόσεις οίκοι, Θεσσαλονίκη 2021]
Το δημιουργικό ντούο από την Θεσσαλονίκη, ο Θανάσης Χονδρός και η Αλεξάνδρα Κατσιάνη, που μας έχει απασχολήσει κι άλλες φορές στο blog, με δίσκους και εκδόσεις του, έχει έτοιμο, εδώ και κάποιους μήνες, το πιο καινούριο βιβλίο του, που περιέχει διηγήματά του. Οι τίτλοι τους είναι: «2007. Δεν μπορείς να κάνει το ίδιο ταξίδι δύο φορές», «2011. Στο φως όλα χάνουν το σχήμα τους» και «2017. Γέφυρες».
Παρότι έχει περάσει καιρός από τότε που έλαβα το βιβλίο, δυστυχώς δεν έχω βρει ακόμη χρόνο για να το διαβάσω. Γνωστοποιώ λοιπόν, απλώς, την παρουσία του και παραπέμπω για τα περαιτέρω σ’ ένα ωραίο κείμενο του Χάρη Συμβουλίδη, που μπορείτε να διαβάσετε εδώ... http://www.mic.gr/book/thanasis-hondros-alexandra-katsiani-avevaiotita-se-treis-hronoys.
Επαφή: oikoi2310@gmail.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου