Οι Sans Corps είναι ένα καινούριο αθηναϊκό γκρουπ, που ασκείται στον
ελεύθερο αυτοσχεδιασμό και που πριν από λίγο καιρό κυκλοφόρησε ένα διπλό LP στην ετικέτα Underflow (του φερώνυμου
δισκοπωλείου της Καλλιρόης) σε 500 αντίτυπα. Πρόκειται για το “Nnull”, την παρθενική
δισκογραφική δουλειά τους, που ηχογραφήθηκε εντελώς αυθόρμητα, τον
Δεκέμβριο του 2017, στην Αθήνα. Βασικά μέλη των Sans Corps είναι οι Zikinios ντραμς, κρουστά,
φωνή, The Duke
μπάσο, φωνή, κρουστά, οκαρίνα, φυσαρμόνικα, Victor K τενόρο, άλτο, σοπράνο σαξόφωνα,
κλαρινέτο, φλάουτο, κρουστά, γεννήτριες, Gioan B κιθάρες και Baba El κιθάρες, φωνή, κρουστά, pipes, radio,
tapes, ενώ στην
ολοκλήρωση του άλμπουμ συνέβαλαν και οι guests Livertia πιάνο, Mario Jaw jaw harp και Raggedy Man κιθάρα.
Το πιο βασικό χαρακτηριστικό των Sans Corps, και αυτό που τους
διαφοροποιεί ταυτοχρόνως από άλλα ανάλογα σχήματα, αφορά στις επιρροές τους, οι
οποίες ανάγονται σε ολάκερο το σώμα της δημιουργικής μουσικής (και όχι μόνο
στην jazz και το free-improv). Τούτο, δε, είναι καθοριστικό
για το πώς εξελίσσεται το “Nnull”,
αφού από την πρώτη κιόλας πλευρά του οι επιδιώξεις τού γκρουπ γίνονται σαφείς.
Μέσα σ’ αυτό λοιπόν το περιβάλλον, που… ευλογούν πολλοί και διάφοροι (από τον John Zorn, μέχρι τους Birthday Party), οι Sans Corps απλώνουν τις αυθόρμητες
ηχητικές ιδέες τους, που καταγράφονται όπως ακριβώς παράγονται – δίχως εκ των
υστέρων στουντιακές επεξεργασίες, με προβολές εναλλακτικών takes, overdubs και τα τοιαύτα. Κορυφαία στιγμή
απ’ αυτή την πλευρά το… διαστρεβλωμένο blues “Kill me”,
που θα μπορούσε να είναι γραμμένο ακόμη και από τους (Έλληνες) Yell-O-Yell στις αρχές των 80s.
Στη δεύτερη πλευρά οι Sans Corps είναι εξίσου εφευρετικοί. Εδώ, μάλιστα, υπάρχει ένα
κομμάτι, το οποίο διαρκεί σχεδόν 12 λεπτά και που κάνει τη (μεγάλη) διαφορά. Ο
τίτλος του είναι “Georg
& Jakob” (καθώς
είναι παρμένος από κάποιους στίχους των ποιητών Georg Trakl και Jakob van Hoddis, που ακούγονται στο track), με το αθηναϊκό γκρουπ
να… ξεπερνάει εαυτόν, αφού το electronic-improv-progressive του,
τουλάχιστον στο πρώτο μέρος, ηχεί μοναδικά (με θεαματικό rhythm section και
διαρκή breaks από
κιθάρες, σαξόφωνα, jaw harp
κ.λπ.). Το κομμάτι θα ολοκληρωθεί μέσα από ένα κρεσέντο δημιουργικής θορυβώδους
μονοτονίας. Να σημειώσουμε επίσης κάτι που αποτελεί χαρακτηριστικό των
Sans Corps και που αφορά στη φωνή,
η οποία αντιμετωπίζεται σαν όργανο (ενταγμένη πλήρως στο ευρύτερο improv πλαίσιο).
Την τρίτη πλευρά καταλαμβάνει ένα μόνο track, που διαρκεί 18:37 και αποκαλείται
“Grateful”. Ξεκινά με
ήχους από ραδιόφωνο χριστιανικής λειτουργίας, «παίζει» με τη λέξη «grateful» και αναπτύσσεται
περισσότερο μέσα σ’ ένα electronic περιβάλλον χαμηλής έντασης, με συνεχή εξωτερικά «γεμίσματα»
από κρουστά κ.λπ. και με ήπιο noise
(ηλεκτροστατικού τύπου). Και εδώ η φωνή παίζει καθοριστικό ρόλο καθ’ όλη τη
διάρκεια της εγγραφής. Φυσικά ένα κομμάτι τόσο μακρύ στο χρόνο περνάει από διάφορα
κύματα, και αυτό συμβαίνει και με το “Grateful”, που διαθέτει ακόμη και… ψυχεδελικά πειραματικά
χαρακτηριστικά τύπου Beat of the Earth
(εκείνου του απίστευτου άλμπουμ τους από το 1967) ή και krautrock ακόμη (Kluster, “Canaxis” και τα συναφή).
Το “Nnull”
των Sans Corps
θα ολοκληρωθεί με την τέταρτη πλευρά, που περιλαμβάνει πέντε tracks με
ποικίλες διάρκειες (από 0:39 έως 6:20). Υπάρχουν κομμάτια εδώ που στηρίζονται
σχεδόν ή εντελώς αποκλειστικώς στη φωνή (“Delete”, “Eyes”),
άλλα που εμφανίζουν κάποια ethno-beat χαρακτηριστικά (“Hop stop”) και άλλα, όπως το
έσχατο “Order”, που
εξάπτει το ενδιαφέρον σου μέσα από την τελετουργική εξέλιξή του.
Συμπερασματικά θα έλεγα πως το “Nnull” είναι ένα απολύτως ενδιαφέρον
άλμπουμ (σε στιγμές θα το χαρακτήριζα έως και «μοναδικό» για την ελληνική
δισκογραφία) και πως οι Sans Corps είναι ένα το ίδιο ενδιαφέρον (και κάτι παραπάνω) γκρουπ. Η
ευχή είναι μία σ’ αυτές τις περιπτώσεις. Μακροημέρευση. Το λέω γιατί, συνήθως,
σχήματα σαν τους Sans Corps
είναι θνησιγενή – λόγω της γνωστής αδιαφορίας του κόσμου για μουσικές τέτοιου
τύπου, που ξεφεύγουν τελείως και εντελώς από τα συνηθισμένα.
Επαφή: www.underflow.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου