ERNA ROT: Angst &
Weltschmerz / :young german jazz [ACT Music + Vision, 2018]
Αυτό το… young german jazz, που παίζει ως υπότιτλος στο “Angst & Weltschmerz”, της γερμανίδας τραγουδοποιού Erna Rot, όσο να ’ναι προβληματίζει. Το λέω γιατί το
άλμπουμ δεν είναι και τόσο jazz ή και καθόλου jazz, ίσως,
για ορισμένους. Τι είναι; Θα σας πω. Τραγούδια γράφει η Rot, που έχουν περισσότερο αμερικάνικα λαϊκά
ηχοχρώματα. Κάτι από country και bluegrass (άκου το “Loreley”), ενίοτε και με μιαν αίσθηση swinging (εκεί όπου μπορεί να εδράζεται κι αυτό το… jazz του υποτίτλου).
Οι συνθέσεις και
τα τραγούδια της Rot
είναι συμπαθητικά (τα λόγια, σημειωτέον, είναι στη γερμανική γλώσσα), ενώ
διαθέτουν και ωραία παιξίματα – άπαντα από μιαν ομάδα μουσικών, που δείχνει να
το χαίρεται και να το γιορτάζει. Η Erna Rot είναι στη φωνή και
στο glockenspiel, με την
ομάδα να συμπληρώνεται από τους Simon Doetsch τρομπέτα,
φλούγκελχορν, ακορντεόν, Peter Kowal κιθάρες, Stefan Rey κοντραμπάσο και Felix Günther ντραμς.
Στο “Angst & Weltschmerz” υπάρχουν πάντως τραγούδια που ξεχωρίζουν
και αυτά είναι μάλλον τα λιγότερο jazzy, όπως η μπαλάντα “Gelohnt hat es sich nicht”, το ελαφρώς rock “P wie P”, το bluesy “Der traum ist aus”, το… κανονικώς rock “Abbitte” (με την πολύ ωραία κιθάρα) και κάποια ακόμη.
Σε γενικές
γραμμές, το άλμπουμ είναι αρκετά καλό, για το είδος και το στυλ του, και
απολύτως προσεγμένο σε κάθε λεπτομέρειά του.
JIN JIM: Weisse
Schatten / : young german jazz [ACT Music + Vision, 2018]
Νομίζω πως, συγκριτικώς,
πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκπληξη που μας επιφύλαξε η ACT μέσα στο 2018. Αυτό το καταπληκτικό δεύτερο
άλμπουμ των Jin Jim (αλλά πρώτο τους για
την ACT), μιας… young german jazz μπάντας, αποτελούμενης εκ των Daniel
Manrique-Smith
διάφοροι τύποι φλάουτων, Johann May ηλεκτρική κιθάρα, Ben
Tai Trawinski
μπάσο και Nico Stallmann
ντραμς.
Οι Jin Jim, σ’ αυτό το δεύτερο CD τους ερμηνεύουν βασικά
δικό τους υλικό –αν εξαιρέσεις τη διασκευή τους στο “House of
the king”
των Focus
(Jan Akkerman)
από το 1971– και… θριαμβεύουν.
Δεν ξέρω αν είναι το setting εκείνο που τους κάνει
να ξεχωρίζουν –αν και τούτο, το setting εννοώ, δεν είναι συνηθισμένο– εκείνο που
ξέρω (και ακούω) είναι πως οι Γερμανοί είναι έξοχοι συνθέτες (και φυσικά
οργανοπαίκτες) έτοιμοι να προσφέρουν το καλύτερο σ’ αυτό το… μεταίχμιο της jazz με το rock, καθώς ακούγονται
άλλοτε σαν κιθαριστικό ροκ γκρουπ και άλλοτε σαν μιαν όλο φωτιά τζαζ μπάντα.
Βεβαίως, στις περισσότερες των περιπτώσεων τα στυλ ανακατεύονται με τον τρόπο
όχι των… Jethro Tull,
ούτε των Focus,
μα μ’ έναν δικό τους, πιο προσωπικό και εν τέλει ιδιοσυγκρασιακό, που μπορεί να
δανείζεται στοιχεία και από την κλασική, τη folk, ακόμη και τη latin, πριν ολοκληρωθεί σ’ αυτό το εντυπωσιακό
χαρμάνι.
Δεν έχει νόημα να γράφουμε… κοσμητικά
επίθετα, ούτε να επιμένουμε για την αξία μιας εγγραφής, όταν τούτη είναι
αυταπόδεικτη.
Μεγάλο άλμπουμ! Από τις κορυφαίες
κυκλοφορίες του 2018!!
EMILE PARISIEN
QUINTET: Sfumato live in Marciac [ACT Music + Vision, 2018]
Με συνεχή άλμπουμ τα τελευταία χρόνια στην ACT, o 36χρονος
γάλλος συνθέτης και σοπράνο σαξοφωνίστας Emile Parisien
είναι
οπωσδήποτε ένα μεγάλο όνομα. Και αυτό δεν το αποδεικνύουν μόνον οι δίσκοι του,
αλλά και οι ζωντανές παραστάσεις του – όπως αυτή στο χωριό Marciac της νοτιοδυτικής Γαλλίας, τον Αύγουστο του
2017, στο γνωστό τοπικό jazz
festival.
Εκεί βρέθηκε το κουιντέτο τού Emile Parisien (Joachim
Kühn πιάνο,
Manu
Codjia κιθάρες, Simon Tailleu κοντραμπάσο, Mário
Costa ντραμς οι υπόλοιποι τέσσερις) και μαζί του μια τριάδα top-guests (Wynton Marsalis τρομπέτα,
Vincent
Peirani ακορντεόν, Michel Portal κλαρινέτο), που εκπόρθησαν τη σκηνή με το εκπληκτικό και…
ανελέητο παίξιμό τους. Μάλιστα, από το
συγκεκριμένο live δεν
προέκυψε μόνον ένα πρώτης τάξεως CD, μα κι ένα DVD
(εμπεριέχεται στο ίδιο πακέτο) με τρία παραπάνω tracks. Οπότε η απόλαυση είναι εις
διπλούν και βεβαίως πλήρης στον απόλυτο βαθμό!
Κατ’ αρχάς να πούμε πως όταν στο σχήμα ενός μουσικού, όπως
και στους guests που
σπεύδουν να συνδράμουν σε μια παράστασή του, βλέπεις ονόματα της κλάσης των Joachim
Kühn, Wynton
Marsalis και Michel Portal
αντιλαμβάνεσαι αμέσως πως, εδώ, κάτι πολύ σημαντικό συμβαίνει. Και όντως, γιατί
ό,τι ακούγεται και φαίνεται στο “Sfumato live in Marciac” δεν είναι εύκολο να
περιγραφεί.
Με υλικό του Parisien
και του Kühn και με μία μόλις version (στο κλασικό “Temptation
rag”
του Henry Lodge,
στο οποίον έχει εκπληκτική παρουσία ο Wynton Marsalis),
το live αυτό του Emile Parisien είναι αποδεικτικό το
πού μπορεί να φθάσουν μερικοί μεγάλοι παίκτες, αν βρεθούν στον κατάλληλο τόπο
και χρόνο. Δε θέλω να πω πως, εδώ, έχουμε να κάνουμε με κάποια… συγκυρία (κάτι
τέτοιο θα ακουγόταν σφόδρα υποτιμητικό, για μουσικούς αυτής της κλάσης), αλλά
να… θα πρέπει να συντρέχουν και άλλοι λόγοι (τεχνικοί, παραγωγής κ.λπ.),
προκειμένου μια τέτοια ηχογράφηση να χαρακτηριστεί «αναφοράς».
Πολύ μεγάλες μουσικές, από πολύ μεγάλους
παίκτες, που είναι ικανοί να παίξουν τα πάντα και γι’ αυτό αποθεώνονται. Τίποτ’
άλλο!
Η
ACT Music + Vision εισάγεται από την ΑΝ Music
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου