Το “Archaisms
I” [defkaz RECORDS, 2023] είναι ένα ζωντανά ηχογραφημένο (Zürcher Gallery, Nέα Υόρκη, 16 Δεκεμβρίου 2021) σόλο κρουστά LP, το οποίο υπογράφουν οι
αναγνωρισμένοι κρουστοί Adam Rudolph και Tyshawn Sorey.
Για τον Adam Rudolph έχουμε γράψει και παλαιότερα στο δισκορυχείον καθώς έχουμε αναφερθεί στο φοβερό σόλο κρουστά άλμπουμ τού Karuna Trio (Adam Rudolph, Ralph M. Jones, Hamid Drake) “Imaginary Archipelago” [META Records, 2020], μα και στο “Najwa” [TUΜ, 2017] του Wadada Leo Smith, στο οποίον ο Rudolph είχε σταθερή παρουσία. Φυσικά, οι εμφανίσεις του Rudolph στην δισκογραφία χάνονται στα seventies, καθώς συμμετείχε στο επίσης φοβερό LP του Maulawi από το 1974 (που θα το ακούγαμε το 2005 από την Universal Sound), μα και στο άλμπουμ των Mandingo Griot Society / Don Cherry από το 1978, για να περάσει, στις επόμενες δεκαετίες από τους Shadowfax, Eternal Wind, “Jazz Africa”, Build An Arc, Go: Organic Orchestra κ.λπ., ηχογραφώντας με Yusef Lateef, Jon Hassel, Pharoah Sanders και δεκάδες άλλους.
Όμως και ο Tyshawn Sorey δεν είναι τυχαίος μουσικός, αφού την τελευταία 20ετία τον
συναντάμε συχνά, ως μέλος σημαντικότατων projects, παίζοντας με
John Zorn, Vijay Iyer, Roscoe Mitchell, Muhal Richard Abrams, Wadada
Leo Smith, Marilyn Crispell, Jason Moran, Evan Parker, Anthony Braxton και πάμπολλους άλλους.
Άρα συζητάμε για δύο κρουστούς
μουσικούς, με τεράστια εμπειρία, η συνεργασία των οποίων, επί σκηνής, δεν θα
μπορούσε παρά να δημιουργεί στον κόσμο, που θα παρευρισκόταν στην Zürcher Gallery, της Nέας Υόρκης και βεβαίως σε
όλους εμάς, που έχουμε την τύχη να τους ακούμε μέσω του άλμπουμ της ελληνικής defkaz RECORDS, μεγάλη ευχαρίστηση.
Να πούμε κατ’ αρχάς πως εδώ ο Adam Rudolph χειρίζεται kongos, djembe, tarija, thumb πιάνο, slit drum, temple blocks, overtone φλάουτο (το μόνο μη κρουστό όργανο στο setting), shakers και κρουστά γενικώς, ενώ ο Tyshawn Sorey ντραμς, κρουστά.
Φυσικά ό,τι ακούμε στο “Archaisms I” είναι αυτοσχεδιαστικό και κατά πάσα πιθανότητα ελεύθερα αυτοσχεδιαστικό, αυτό που λέμε free-improv, δίχως προετοιμασίες, μα και εκ των υστέρων (στούντιο) επεξεργασίες.
Άρα το πρώτο, που θα πρέπει να μας απασχολεί, εν σχέσει με το άκουσμα, είναι αν παρουσιάζει αυτό ροή. Ροή, που να διαθέτει κάποια πολύ βασικά χαρακτηριστικά.
Δηλαδή από την μια μεριά να αναφέρεται σε συγκεκριμένες παραδόσεις (σ’ ένα γενικόλογο πλαίσιο) και περαιτέρω να προβάλλει μιαν αφήγηση. Προφανώς συμβαίνουν και τα δύο εδώ.
Οι αναφορές σε αφρικανικές και ανατολίτικες (ασιατικές) παραδόσεις είναι κάτι παραπάνω από προφανείς στο “Archaisms I”, ενώ και τα διδάγματα του new thing της jazz, από τα sixties ή ακόμη και του ευρωπαϊκού free-improv, από τα sixties-seventies, δεν γίνεται να μην έχουν επηρεάσει τους Adam Rudolph και Tyshawn Sorey – οι οποίοι, το νοιώθεις αυτό, εμφανίζονται εδώ… εκστασιασμένοι.
Είναι ολοφάνερη, εννοούμε, η προσήλωση των δύο μουσικών στις βαθύτερες λειτουργίες της παράστασης, κατορθώνοντας να δημιουργήσουν τη δική τους φόρμουλα επικοινωνίας, τόσο μεταξύ τους, όσο βεβαίως και με τον κόσμο (θεατές και ακροατές).
Οι επινοήσεις, τα πλούσια ηχοχρώματα, και βεβαίως οι μεταξύ τους «συζητήσεις» είναι μόνιμες και διαρκείς, με την παράσταση-εγγραφή να περνάει από διάφορα στάδια, πιο υπαινικτικά, πιο χαμηλόφωνα και πιο διαβρωτικά στο πρώτο μέρος τού “Archaism A”, και πιο έντονα στο δεύτερο, με το “Archaism Β” (στο οποίο ακούμε και το φλάουτο) να εξελίσσεται ακόμη πιο δυναμικά και απαιτητικά, και με το drum set του Tyshawn Sorey να έχει εδώ ακόμη πιο μεγάλο ρόλο, καθώς καταγράφεται κι ένα άκρως εντυπωσιακό σόλο ντραμς.
Δεν θα το χαρακτηρίζαμε «δύσκολο» ως άκουσμα το “Archaisms I”, αν και σε κάθε περίπτωση καταγράφει μία απαιτητική παράσταση, που θα την βρουν αποκαλυπτικότατη οι φίλοι αυτών των μουσικών.
Επαφή: www.defkaz.com, www.defkaz.bandcamp.com
Για τον Adam Rudolph έχουμε γράψει και παλαιότερα στο δισκορυχείον καθώς έχουμε αναφερθεί στο φοβερό σόλο κρουστά άλμπουμ τού Karuna Trio (Adam Rudolph, Ralph M. Jones, Hamid Drake) “Imaginary Archipelago” [META Records, 2020], μα και στο “Najwa” [TUΜ, 2017] του Wadada Leo Smith, στο οποίον ο Rudolph είχε σταθερή παρουσία. Φυσικά, οι εμφανίσεις του Rudolph στην δισκογραφία χάνονται στα seventies, καθώς συμμετείχε στο επίσης φοβερό LP του Maulawi από το 1974 (που θα το ακούγαμε το 2005 από την Universal Sound), μα και στο άλμπουμ των Mandingo Griot Society / Don Cherry από το 1978, για να περάσει, στις επόμενες δεκαετίες από τους Shadowfax, Eternal Wind, “Jazz Africa”, Build An Arc, Go: Organic Orchestra κ.λπ., ηχογραφώντας με Yusef Lateef, Jon Hassel, Pharoah Sanders και δεκάδες άλλους.
Να πούμε κατ’ αρχάς πως εδώ ο Adam Rudolph χειρίζεται kongos, djembe, tarija, thumb πιάνο, slit drum, temple blocks, overtone φλάουτο (το μόνο μη κρουστό όργανο στο setting), shakers και κρουστά γενικώς, ενώ ο Tyshawn Sorey ντραμς, κρουστά.
Φυσικά ό,τι ακούμε στο “Archaisms I” είναι αυτοσχεδιαστικό και κατά πάσα πιθανότητα ελεύθερα αυτοσχεδιαστικό, αυτό που λέμε free-improv, δίχως προετοιμασίες, μα και εκ των υστέρων (στούντιο) επεξεργασίες.
Άρα το πρώτο, που θα πρέπει να μας απασχολεί, εν σχέσει με το άκουσμα, είναι αν παρουσιάζει αυτό ροή. Ροή, που να διαθέτει κάποια πολύ βασικά χαρακτηριστικά.
Δηλαδή από την μια μεριά να αναφέρεται σε συγκεκριμένες παραδόσεις (σ’ ένα γενικόλογο πλαίσιο) και περαιτέρω να προβάλλει μιαν αφήγηση. Προφανώς συμβαίνουν και τα δύο εδώ.
Οι αναφορές σε αφρικανικές και ανατολίτικες (ασιατικές) παραδόσεις είναι κάτι παραπάνω από προφανείς στο “Archaisms I”, ενώ και τα διδάγματα του new thing της jazz, από τα sixties ή ακόμη και του ευρωπαϊκού free-improv, από τα sixties-seventies, δεν γίνεται να μην έχουν επηρεάσει τους Adam Rudolph και Tyshawn Sorey – οι οποίοι, το νοιώθεις αυτό, εμφανίζονται εδώ… εκστασιασμένοι.
Είναι ολοφάνερη, εννοούμε, η προσήλωση των δύο μουσικών στις βαθύτερες λειτουργίες της παράστασης, κατορθώνοντας να δημιουργήσουν τη δική τους φόρμουλα επικοινωνίας, τόσο μεταξύ τους, όσο βεβαίως και με τον κόσμο (θεατές και ακροατές).
Οι επινοήσεις, τα πλούσια ηχοχρώματα, και βεβαίως οι μεταξύ τους «συζητήσεις» είναι μόνιμες και διαρκείς, με την παράσταση-εγγραφή να περνάει από διάφορα στάδια, πιο υπαινικτικά, πιο χαμηλόφωνα και πιο διαβρωτικά στο πρώτο μέρος τού “Archaism A”, και πιο έντονα στο δεύτερο, με το “Archaism Β” (στο οποίο ακούμε και το φλάουτο) να εξελίσσεται ακόμη πιο δυναμικά και απαιτητικά, και με το drum set του Tyshawn Sorey να έχει εδώ ακόμη πιο μεγάλο ρόλο, καθώς καταγράφεται κι ένα άκρως εντυπωσιακό σόλο ντραμς.
Δεν θα το χαρακτηρίζαμε «δύσκολο» ως άκουσμα το “Archaisms I”, αν και σε κάθε περίπτωση καταγράφει μία απαιτητική παράσταση, που θα την βρουν αποκαλυπτικότατη οι φίλοι αυτών των μουσικών.
Επαφή: www.defkaz.com, www.defkaz.bandcamp.com
Από το fb...
ΑπάντησηΔιαγραφήThanasis Efthimiou
Ο Sorey είναι και πολύπλευρος συνθέτης τα τελευταία 15 χρόνια.
Eleni Founti
Thanasis Efthimiou και σημαντικός ακαδημαϊκός επίσης.