Το σύγχρονο folk στη Δανία άρχισε να αποκτά περιεχόμενο στα μέσα των sixties, επηρεασμένo μουσικώς από τον Dylan και την Baez, τους Βρετανούς Donovan και Alex Campbell και βεβαίως από το γενικότερο πολιτικό κλίμα της εποχής, αλλά και της χώρας ειδικότερα, που ευνοούσε στη δημιουργία μίας «νέας»... τραγουδιστικής, δημοκρατικής Αριστεράς. Κάποιοι από τους μουσικούς που έριξαν το σπόρο, συγκροτώντας μία πολύ ενδιαφέρουσα σκηνή, η οποία διαχύθηκε στην πορεία μέσα στο rock και το jazz περιβάλλον, ήταν ο Caesar, ο Per Dich, ο Poul ή Povl Dissing, το τρίο Cy, Maia & Robert, ο Frode Veddinge, η Trille και ο έλληνας μετανάστης Γιώργος Μαρίνος. Αυτός ο τελευταίος, γεννημένος στην Αθήνα το 1936, θα βρεθεί στα 30 του –πάνω στο ξέσπασμα δηλαδή της folk συνείδησης– στη σκανδιναυική χώρα, για να εμπλακεί, αμέσως σχεδόν με τα τραγουδιστικά πράγματα. Η έλευση της χούντας στην Ελλάδα, τον Απρίλιο του ’67, που «βοήθησε», ως γνωστόν, στη ριζοσπαστικοποίηση των ελλήνων του εξωτερικού, κάνοντάς τους περισσότερο «συμπαθείς» στις τάξεις των ευρωπαίων διανοουμένων, συνέτεινε και στην «απορρόφηση» του Γιώργου Μαρίνου από το τοπικό προοδευτικό κύκλωμα. Τον Ιούλιο του ’69 τα πρώτα του τραγούδια θα μεταδοθούν από το δανικό ραδιόφωνο, ενώ, την επόμενη χρονιά, αυτά ακριβώς τα τραγούδια θα δισκογραφηθούν κιόλας για λογαριασμό της Sonet. Πρόκειται για το άλμπουμ “Red Moon (Κόκκινο Φεγγάρι)” [SNTF 617]. Μουσική και στίχοι: Γιώργος Μαρίνος. Ερμηνεία: Trille· με τη δανή τραγουδίστρια ν’ αποδίδει στην ελληνική γλώσσα. Η τραγουδοποιία του Μαρίνου είναι ολίξον «άξεστη», έχει όμως τη δύναμη του ειλικρινούς βιωματικού λόγου και την ισχυρή παρακαταθήκη του «θεοδωρακικού» μέλους. Τραγούδια «άτεχνα», σκληρά, ανάμεσα στα οποία ξεχωρίζει το “Kiafto tha perasi”, το οποίο ο... Γιώργος Μενέλαος Μαρίνος θα συμπεριλάβει, με άλλο τίτλο, και στο ελληνικό του άλμπουμ «Η Μαμά Ελλάδα» [EMI/Columbia] το 1979, όντας πια επαναπατρισμένος. Να σημειωθεί πως στην ηχογράφηση πήρε μέρος και ο κιθαρίστας Andy Sunstrom, γνωστός μας από το OST της ταινίας “Quiet Days In Clichy” [Vanguard, 1970]. Αμφότερες οι πλευρές από το 45άρι που βλέπετε πιο πάνω – το “Sidste tog (Σταθμός)/ Sondag eftermiddag (Την Κυριακή τ’ απόγεμα)” στην Triola [TD 516] από το 1971 – είναι τραγούδια σε μουσικές του Γιώργου Μαρίνου και στίχους του Per Dich, ο οποίος και τα ερμηνεύει (στη δανική). Ο Dich, μία από τις πιο διακεκριμένες σοσιαλιστικές φωνές της χώρας στα seventies υπήρξε, εκτός από τραγουδοποιός, συγγραφέας, δημοσιογράφος και πολιτικός· βουλευτής επίσης, την περίοδο 1971-73, του Socialistisk Folkeparti. Και τα δύο τραγούδια είναι «ελληνικά», με μπουζούκι και «θεοδωρακική» αύρα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου