Δευτέρα 2 Νοεμβρίου 2009

SIR VICTOR UWAIFO & HIS MELODY MAESTROES

Ο κόσμος έμαθε περισσότερα για τον Sir Victor Uwaifo, έναν από τους τελευταίους θρύλους της μοντέρνας μουσικής στη Νιγηρία, μόλις πέρυσι, όταν η βρετανική εταιρία Soundway (www.soundwayrecords.com) προσέφερε ένα 2LP και CD με επιλεγμένες ηχογραφήσεις του από την περίοδο 1970-76· τη λεγόμενη εποχή της ekassa (χορευτικός ρυθμός). Ο τίτλος, μάλιστα, του άλμπουμ “Guitar-Boy Superstar” δεν ανταποκρινόταν μόνο στην αλήθεια – πρόκειται όντως για έναν ξεχωριστό κιθαριστή, ...superstar στην πατρίδα του – αλλά παρέπεμπε κιόλας σ’ ένα δυνατό τραγούδι του από τα sixties, που γνώρισε τεράστια αποδοχή. Πρόκειται για την Α πλευρά του single “Guitar boy & Mamywater/ Ebiss-ebiss” [Philips PF 383 245] από το 1966-67. Ολίγα βιογραφικά... Γεννημένος στην Benin City της Νιγηρίας το 1941, ο Uwaifo θα μπλέξει με συγκροτήματα ήδη από τα σχολικά του χρόνια, πριν μπει, εκεί στις αρχές του ’60, στο γκρουπ ενός άλλου «εκμοντερνιστή» του highlife, του Victor Olaiya. Ήταν η εποχή που σπούδαζε (γραφικές τέχνες) και δούλευε συγχρόνως (τεχνικός στην τηλεόραση), πράγμα που θα τον οδηγήσει σιγά-σιγά στην απόκτηση κάποιων χρημάτων και περαιτέρω στην αγορά οργάνων και μηχανημάτων, ίνα μπουν σε προτεραιότητα τα μουσικά του σχέδια· η δημιουργία δηλαδή ενός συγκροτήματος, μέσω του οποίου θα άλλαζε το μουσικό ρου στη Νιγηρία. Αυτοί ήταν οι New Melodies, οι οποίοι γρήγορα θα μετεξελιχθούν στους 15-μελείς(!) Melody Maestroes. Σχεδόν απ’ την αρχή οι Μελωδικοί Μαέστροι θα προκαλέσουν άπειρη εντύπωση. Θ’ αρχίσει να ηχογραφούν 45άρια, για λογαριασμό της τοπικής Philips, φτιάχνοντας τραγούδια που θα γράψουν με «κεφαλαία γράμματα» την ποπ ιστορία στην Νιγηρία. Το πρώτο απ’ αυτά ήταν το “Joromi” (“Do amen-do/ Joromi”) [Philips PF 383045, 1965], ένα χαλαρό χορευτικό κομμάτι που ξαναπιάνει τον αρχέτυπο μύθο των Bini (φυλή της χώρας), γύρω από έναν αλαζόνα παλαιστή, που επιχειρούσε να κατατροπώσει πνεύματα και δαίμονες στη μετά θάνατον ζωή. Το break της κιθάρας, και το σόλο στη συνέχεια, «βοήθησαν» το κομμάτι να σπάσει τα ταμεία και να γίνει το πρώτο δισκάκι που έγινε «χρυσό» στην pop history της Αφρικής (το λέει και το ξαναλέει το διαδίκτυο). To “Guitar boy & Mamywater” ήταν ένα άλλο big hit για τον Uwaifo, ένα-δυο χρόνια αργότερα (προς τα τέλη του ’66), στο οποίο περιέγραφε τη «συνάντησή» του με την Mami Wata, το Πνεύμα των Υδάτων (κάτι σαν τις «δικές» μας Νεράιδες) – πηγή έμπνευσης για ολόκληρη τη Δυτική Αφρική. Το τραγούδι είναι θαυμάσιο, έχει «κολλητική» μελωδία και περίτεχνο «συρμάτινο» παίξιμο στην κιθάρα από τον Sir

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου