Κυριακή, 11 Νοεμβρίου 2018

ANNIE CHEN OCTET ένα άλμπουμ κινεζικής jazz

Πρώτη φορά θα γράψω για έναν δίσκο κινεζικής jazz, ή, εν πάση περιπτώσει, για ένα τζαζ άλμπουμ, που έρχεται από την Κίνα – κινεζικής παραγωγής εννοώ, ασχέτως αν αυτό είναι ηχογραφημένο στην Αμερική. Τούτο το κρατώ για αρχή, επειδή οι πρωτιές, οι πάσης φύσεως πρωτιές, πάντα θα έχουν ένα (κάποιο) νόημα.
Η Annie Chen (συνθέτρια, στιχουργός και τραγουδίστρια), που είναι γεννημένη στο Πεκίνο και σπούδασε μουσική στην πατρίδα της (κλασικό πιάνο βασικά) είναι μια προσωπικότητα της κινεζικής jazz. Υπάρχει τέτοια; Κινεζική jazz εννοώ. Υπάρχει – από τη στιγμή κατά την οποίαν η Chen μπορεί να εισάγει στις μουσικές της και παραδοσιακά μουσικά στοιχεία της πατρίδας της. Να πούμε επίσης πως στην Κίνα, στο Πεκίνο, στη Σαγκάη, ενδεχομένως και αλλού, τα τελευταία χρόνια υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον για την jazz, κάτι που αποδεικνύεται από τα διάφορα jazz clubs που λειτουργούν εκεί (Blue Note Beijing, East Shore Jazz Club, JZ Club Shanghai κ.λπ.), από τις εταιρείες που εκδίδουν ανάλογο υλικό (Shanghai Synergy Culture & Entertainment Group) και φυσικά από τα πρόσωπα. Ένα τέτοιο πρόσωπο, μια τέτοια προσωπικότητα καλύτερα, είναι και η Annie Chen.
Το Secret Treetop [Shanghai Audio&Video Ltd. Co., 2018] είναι το δεύτερο άλμπουμ της Chen και είναι ηχογραφημένο στο Brooklyn, τον Νοέμβριο του 2017 (πριν ένα χρόνο δηλαδή). Συμμετέχουν δε σ’ αυτό, πέραν της Annie Chen που τραγουδά, γνωστοί Αμερικανοί και άλλοι μουσικοί, τους οποίους αξίζει να αναφέρουμε. Ο λόγος λοιπόν για τους Rafal Sarnecki, που έχει επιμεληθεί τις ενορχηστρώσεις και παίζει ηλεκτρική κιθάρα, Tomoko Omura βιολί, David Smith τρομπέτα, φλούγκλεχορν, Alex LoRe άλτο σαξόφωνο, φλάουτο, Glenn Zaleski πιάνο, Mathew Muntz μπάσο και Jerad Lippi ντραμς.
Το υλικό που καλείται να αποδώσει στο “Secret Treetop” η Chen (με το οκτέτο της) είναι δύο ειδών. Το κύριο μέρος αφορά στα τραγούδια και τα ορχηστρικά που είναι συντεθιμένα από την ίδια, ενώ καταγράφονται και δύο παραδοσιακά τραγούδια (ένα από την Εσωτερική Μογγολία και ένα από την Ταϊβάν). Να πούμε, επίσης, πως η Chen τραγουδάει τόσο στη μητρική γλώσσα της, όσο και στην αγγλική.
Οι επιρροές, τώρα, της κινέζας τραγουδοποιού προέρχονται οπωσδήποτε από την jazz και τον φωνητικό αυτοσχεδιασμό (καθώς η Chen, ιδίως όταν βρέθηκε στην Αμερική, μετά το 2010, ήρθε ακόμη περισσότερο σε άμεση επαφή με συγκεκριμένες δομές, μέσω των οποίων βάθυνε την τζαζ παιδεία και τις γνώσεις της), βεβαίως από την ευρύτερη μουσική της Ανατολής (από Τουρκία, μέχρι Ιαπωνία – υπάρχουν συγκεκριμένα tracks που το μαρτυρούν, όπως τα “Ozledim seni” και “Majo Kiki in 12 days” αντιστοίχως), όπως και από άλλα δυτικά είδη (rock, soul, funk, «κλασική μουσική» κ.λπ.).
Συνοπτικώς, θα λέγαμε πως το “Secret Treetop” είναι ένα ξεχωριστό και σίγουρα πολύ καλό CD. «Ξεχωριστό», γιατί κομμάτια σαν το 10λεπτο “Ao bao xiang hui” δεν υπάρχει περίπτωση να τα συναντήσεις-ακούσεις αλλού και «πολύ καλό», γιατί με τέτοια θέματα, τέτοιο τραγούδισμα (συμβατικό και πιο ελεύθερο, έως και αυτοσχεδιαστικό) και τέτοια παιξίματα, δεν μπορεί να είναι… τίποτα λιγότερο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου