Ο άλτο, βασικά, σαξοφωνίστας (αλλά και
κλαρινίστας) Akira Sakata είναι μία από τις πολύ μεγάλες μορφές της
ιαπωνικής free jazz,
με πάμπολλες ηχογραφήσεις και κυκλοφορίες. Οι πιο παλαιές παρουσίες τού Sakata
στο βινύλιο πρέπει να προέρχονται από το 1973 (τότε ήταν μέλος
του περίφημου Yosuke Yamashita Trio),
συμμετέχοντας ακόμη και σε εγγραφές άλλων ιαπωνικών ονομάτων… folk (Kan
Mikami)
ή και country-rock (Hachimitsupai).
Με το Yamashita Trio
έκανε, μάλιστα, μεγάλο όνομα και στην Ευρώπη, μέσω των εγγραφών του(ς) στη
γερμανική Enja, καθώς
άλμπουμ σαν το “Clay”
(1974) θεωρούνται σήμερα κλασικά (και εκπληκτικά!). Βεβαίως στην πορεία ο Sakata θα
συνεργαστεί με διάφορα ονόματα (Wha-ha-ha, Last Exit, Peter Kowald,
DJ Krush, Terumasa Hino, Bill Laswell, Jim O'Rourke, Jeff
Parker,
Paal Nilssen-Love, Ken
Vandermark,
Peter Brötzmann, Hijokaidan κ.ά.),
χωρίς όμως οι παρουσίες του να είναι… άπειρες. Θέλω να πω πως για τα μέτρα των free-improvisers,
που έχουν ατελείωτη δισκογραφία, ο Sakata
μοιάζει πιο επιλεκτικός και εκλεκτικός. Και αυτό οπωσδήποτε προσθέτει έξτρα bonus σε τούτο το άλμπουμ,
το “Hōryū-Ji” [mr. nakayasi, el NEGOCITO Records, 2019],
που είναι ηχογραφημένο στη Θεσσαλονίκη (στο Duende jazz
club,
την 5η Μαΐου 2018) και που βρίσκει τον τρανό ιάπωνα πνευστό να συνεργάζεται με
τους Χρήστο Γερμένογλου ντραμς, κρουστά, Giovanni Di
Domenico πιάνο και Γιώτη Δαμιανίδη κιθάρα. Το LP, λοιπόν, τυπωμένο από
τις εταιρείες mr. Nakayasi (ελληνική μάλλον) και el NEGOCITO Records
(βελγική), δεν μπορεί παρά να αποτελεί ένα ντοκουμέντο.
Πριν γράψουμε για τον δίσκο να πούμε πως ο Χρήστος
Γερμένογλου είναι ένας από τους πιο αξιοπρόσεκτους, αυτή τη στιγμή, έλληνες
ντράμερ αυτοσχεδιαστές (με συνεργασίες με Σάκη Παπαδημητρίου, Αντώνη Ανισέγκο,
Λάκη Τζήμκα, Μπάμπη Παπαδόπουλο, Ηλία Ζάικο κ.ά.), πως ο Ιταλός Giovanni Di Domenico έχει τρανή πορεία
στο χώρο από χρόνια (συμμετέχοντας σε δεκάδες projects), ενώ και ο Δαμιανίδης έχει να
παρουσιάσει αξιόλογο έργο μέσα από τα σχήματα Punk Kong, Don Kapot κ.λπ.
(για τα οποία έχουμε γράψει στο δισκορυχείον).
Η συνεργασία όλων αυτών δεν μπορεί παρά να δώσει το πιο αναμενόμενο (εντυπωσιακό
προφανώς) αποτέλεσμα.
Το άλμπουμ, το “Hōryū-Ji” (από το όνομα ενός ιστορικού
βουδιστικού ναού στην Nara),
είναι ένα εντελώς αυθόρμητο κατασκεύασμα. Δεν μπορώ να ξέρω τι είδους πρόβες και
συνεννοήσεις μπορεί να υπήρξαν μεταξύ των τεσσάρων αυτοσχεδιαστών, αλλά ό,τι
και να υπήρξε είναι σίγουρο πως δεν μπόρεσε με τίποτα να υποτάξει την ελευθερία
και το αυθόρμητο της στιγμής. Και αυτό το αντιλαμβάνεσαι από τον τρόπο που
«συμπεριφέρονται» οι τέσσερις μουσικοί, από το πώς «απαντά» ή «σχολιάζει» καθένας
απ’ αυτούς (και σε συνάρτηση, πάντα, μ’ εκείνο που αναπτύσσεται).
Εντυπωσιακός και στο κλαρίνο (στη δεύτερη πλευρά) ο Sakata
παραδίδει μαθήματα συχνά ζεν διάθεσης, παίζοντας χαμηλά και με δίχως ιδιαίτερης
εκζητήσεις (εδώ ο αυτοσχεδιασμός του δεν απέχει και πολύ από την οργανωμένη
σύνθεση), με τους υπόλοιπους μουσικούς να συνοδεύουν στο αυτό volume, με
ξαφνικά breaks όμως είτε από την κιθάρα είτε από το πιάνο είτε από τα ντραμς.
Το κομμάτι, που καταλαμβάνει φυσικά όλη τη δεύτερη πλευρά, διαθέτει και μέρος
με φωνητικά (του Sakata)
προς τη μέση, που προσθέτουν στην εγγραφή κι άλλα εξώκοσμα vibes, με τα clusters του Di Domenico, τα γεμίσματα του
Γερμένογλου και το υποβολιμαίο παίξιμο του Δαμιανίδη να ανεβάζουν σταδιακώς την
ένταση, πριν το τελικό παρανάλωμα.
Απεναντίας, το κομμάτι του αυτοσχεδιασμού που είναι γραμμένο
στην πρώτη πλευρά και που, από χρονικής πλευράς, λογικώς έχει προηγηθεί (γι’
αυτό χαράζεται και στην πρώτη πλευρά εξάλλου) ξεκινά όπως τελειώνει εκείνο της
δεύτερης, μέσα σ’ έναν free
ορυμαγδό, για να επενδύσει σταδιακώς (και μετά τη μέση του) σε μια πιο ήπια
τροπή, με τον Sakata να
δοκιμάζει τις αντοχές του σαξοφώνου του, προβαίνοντας συν τω χρόνω σε χαμήλωμα
της έντασης, με συνεχείς, περαιτέρω, αυξομειώσεις.
Μουσικοί και μπάντα που ανταποκρίνεται πλήρως σε όλα τα
στάνταρντ του free-improv, οι Sakata / Γερμένογλου / Di Domenico / Δαμιανίδης
προτείνουν με το “Hōryū-Ji” ένα
άλμπουμ, που θα «στείλει» οπωσδήποτε τους fans του είδους.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου