Στη σκιά του Woodstock και του Monterey
Pop Festival, το Isle of Wight Festival κατόρθωσε να συγκεντρώσει τα περισσότερα ονόματα
και το μεγαλύτερο πλήθος από κάθε άλλη διοργάνωση της εποχής του.
Το
Isle of
Wight είναι ένα πυκνοκατοικημένο νησί, στον νότο της
Αγγλίας, στη θάλασσα της Μάγχης, πολύ κοντά στην ακτή, με έκταση σχεδόν όση και
η Θάσος.
Δεν
ξέρω για ποιους λόγους μπορεί να είναι γνωστό στον καθέναν από εμάς, καθώς πρόκειται
για ένα μέρος με παλαιά ιστορία, σίγουρα όμως για τους μουσικόφιλους είναι
γνωστό για τα περίφημα Isle of Wight
Festivals, που οργανώθηκαν εκεί στα τέλη της
δεκαετίας του ’60 – φεστιβάλ, τα οποία ξεκίνησαν εκ νέου, μετά από μια πολυετή
παύση, το 2002.
Αυτά
τα φεστιβάλ, τα νεότερα, θα τα γνωρίζουν σίγουρα οι φίλοι της πιο καινούριας
ποπ (φέτος δεν έγινε η διοργάνωση λόγω COVID-19),
ενώ εκείνα των σίξτις είναι σίγουρα τα πιο «μυθικά», έχοντας άσβηστη φλόγα.
1968
Το
πρώτο Isle of
Wight Festival οργανώθηκε στο νησί το 1968. Ξεκίνησε το Σάββατο της
31ης Αυγούστου στις 8 το βράδυ, για να ολοκληρωθεί στις 8:30 το επόμενο πρωί
(1η Σεπτεμβρίου). Βασικός οργανωτής ήταν ο Rikki
Farr, ένας ιμπρεσάριος των night
clubs του Πόρτσμουθ, που όχι χωρίς δυσκολίες κατόρθωσε να
εξασφαλίσει τον κατάλληλο χώρο από την τοπική κοινότητα.
Σ’
εκείνη την πρώτη διοργάνωση, που είχε μαζέψει 10 χιλιάδες νέους (hippies βασικά), είχαν εμφανισθεί πολλά
βρετανικά γκρουπ, όπως οι Halcyon Order (μια τοπική
μπάντα, που έπαιξε κυρίως κομμάτια των Cream),
οι Tyrannosaurus Rex (του Marc Bolan),
οι Aynsley Dunbar Retaliation (ένα από τα καλύτερα γκρουπ του
βρετανικού blues boom),
οι Plastic Penny, οι Smile (του Brian May,
κιθαρίστα αργότερα των Queen), οι Move, οι Pretty Things, οι Crazy World of Arthur Brown (που είχαν προλάβει να κυκλοφορήσουν το
περίφημο “Fire”), οι Fairport
Convention,
ο DJ John Peel, ενώ δεν
εμφανίστηκε ένα τοπικό γκρουπ, που ήταν προγραμματισμένο να ανεβεί στη σκηνή
και να παίξει, οι Cherokees.
Headliner του φεστιβάλ
ήταν οι περίφημοι Αμερικανοί Jefferson
Airplane,
που τότε χαλούσαν κόσμο, κερδίζοντας φυσικά τις ισχυρότερες των εντυπώσεων.
1969
Την
επόμενη χρονιά, το 1969, το Isle of Wight
Festival θα αποκτούσε τεράστια παγκόσμια αίγλη,
λόγω της εμφάνισης σ’ αυτό του Bob Dylan, ο οποίος θα επισκεπτόταν την Βρετανία μετά από
τρία χρόνια (είχε μεσολαβήσει και το ατύχημα με την μοτοσυκλέτα του).
Οι
διοργανωτές, ο Rikki Farr και τα αδέλφια Ray,
Ron και Bill Foulk (όλοι λίγο πάνω από τα 20 χρόνια τους) κατόρθωσαν
να φτιάξουν ένα σούπερ τριήμερο (29 έως 31 Αυγούστου 1969 – λίγες ημέρες δηλαδή
μετά από το Woodstock), συγκεντρώνοντας στο χωριό Wootton, στα βορειοανατολικά του νησιού, πάνω
από 100 χιλιάδες ανθρώπους!
Την
πρώτη μέρα εμφανίστηκαν οι Marsupilami, οι Eclection, οι Bonzo Dog Doo-Dah Band και οι Nice.
Την
δεύτερη μέρα οι Gypsy
(μια μπάντα από το Λέστερ), οι Blodwyn Pig, οι Edgar Broughton
Band,
ξανά οι Aynsley Dunbar Retaliation, η Marsha Hunt, ο DJ Jeff Dexter, οι Pretty Things (ξανά), οι Family, οι Who, οι
Fat Mattress, οι Joe Cocker and The Grease Band και οι Moody Blues, ενώ ήταν προγραμματισμένο
να εμφανιστούν ακόμη οι King Crimson και οι Battered Ornaments, με τους Free να παίζουν ελάχιστα (κανα τέταρτο) και
με τους Blonde On Blonde να μην είναι σίγουρο αν ανέβηκαν
στη σκηνή τελικά.
Η
τρίτη μέρα θα άνοιγε με τους Liverpool
Scene
(του ποιητή Adrian Henri),
για να ακολουθήσουν οι Third Ear Band, οι Indo-Jazz Fusions, ο Gary Farr, ο Tom Paxton, οι Pentangle, η Julie Felix, ο Richie Havens, οι Band και να κλείσει ο Bob Dylan (συνοδευόμενος από τους Band φυσικά). Απίστευτη line-up, που έγραψε ιστορία!
Και
κάπως έτσι προχωράμε στην τρίτη ιστορική διοργάνωση, του 1970, που θα μας
απασχολήσει εδώ και τώρα περισσότερο.
Το
Isle of
Wight Festival του 1970, που οργανώθηκε από την ίδια ομάδα στο Afton Down,
στη δυτική πλευρά του νησιού Wight αυτή τη φορά, είναι
αναμφισβήτητα το ιστορικότερο όλων.
Οι
άνθρωποι που δούλεψαν για την διοργάνωση είχαν ένα χρόνο να προετοιμαστούν
προκειμένου να δημιουργήσουν ένα event, που θα
«σκέπαζε» οτιδήποτε σχετικό είχε οργανωθεί έως τότε στο χώρο της ποπ και του
ροκ. Το αποτέλεσμα τους δικαίωσε από μια πλευρά.
Παρότι
οικονομικά το φεστιβάλ δεν έβγαλε τα λεφτά του (οι διοργανωτές έχασαν 125
χιλιάδες λίρες) η προσέλευση, η ποιότητα και οι συμμετοχές έσπασαν όλα τα
ρεκόρ. Περισσότεροι από 650 χιλιάδες(!) νέοι θα περάσουν στο νησί εκείνο το
καλοκαίρι του 1970, παρακολουθώντας μερικά από τα σημαντικότερα συγκροτήματα
και καλλιτέχνες της εποχής.
Η συνέχεια εδώ...
Από το fb...
ΑπάντησηΔιαγραφήKwstas Agas
Πολλά συγχαρητήρια Φώντα για το κείμενο σου, θα το διαβάσω προσεκτικά να το απολαύσω. Μόνο μια μικρή παρατήρηση: η νήσος wight δεν έχει έκταση όσο η Θάσος, μπροστά της η Θάσος είναι μια ... στρογγυλή κουκίδα!! Αυτό όμως είναι λεπτομέρεια των λεπτομερειών που δεν μειώνει επ'ουδενί όσα γράφεις, απλά έχω μια ψύχωση με τη γεωγραφία ....
Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
To Wight είναι 384 τετραγωνικά χιλιόμετρα και η Θάσος είναι 379. Είναι σωστή η σύγκριση. Δεν υπάρχει λάθος.
Kwstas Agas
Τόσο μικρό το wight !!!! Και στο χάρτη μου φαινόταν μεγαλύτερο!!!!
και μπράβο σου, διότι αποδεικνύεις για μια ακόμη φορά ότι δεν γράφεις τίποτα στο "ξεκαρφωτο", ακόμη και το παραμικρό που θα περάσεις επί χάρτου θα το ερευνήσεις !!! Βλέπεις μου έχει μείνει από το Γιουρο 2004 στην Πορτογαλία (αυτό που σηκώσαμε κούπα) η ατάκα του Σκουντη που προλογιζε τη διοργάνωση "από τον Ατλαντικό έως τα Πυρηναία θα γίνουν οι αγώνες" και ... κόντεψα να χάσω και τα λίγα μαλλιά που έχω ακούγοντας ότι τα Πυρηναία είναι στην Πορτογαλία ....
Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
Ε ναι, το κοίταξα.�� Λίγο μεγαλύτερη από το Wight είναι η Ζάκυνθος.
Aris Karampeazis
Διαγραφή‘«Σαν»λέμε’ Σωστός!
Alex Goulielmos
Μάσκες φόραγαν; ��
Πολύ ωραία ιστορία. Φαίνεται το μεράκι. Πρέπει να την ξαναδιαβάσω να τη χορτάσω. Όσον αφορά στην σύγκριση των νησιών αυτή γίνεται μόνο με την έκταση. Στους μερκατορικους χάρτες το μίλι όσο πάμε βορειότερα προβάλλεται μεγαλύτερο κάνοντας τα νησιά να φαίνονται μεγαλύτερα. Mercator projected είχαν πει και οι East of Eden
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλημέρα να συμπληρώσω απλά πως το 1970 μια ομάδα ξεκίνησε ουσιαστικά τη φάση των free festivals στην Αγγλία -είχαν προηγηθεί 2-3 νωρίτερα. Αυτοί με τον Mick Farren προεξέχοντα, ένα μπουλούκι από λευκούς πάνθηρες, hell's angels, φρικιά, που είχαν βοηθήσει στη δημιουργία του free festival στο Phun City την ''έπεσαν'' στο Isle of Wight ως εμπορευματοποιημένο, έκαναν συζητήσεις με τους διοργανωτές και εν τέλη έριξαν τον φράχτη και μπήκαν μέσα στο χώρο των συναυλιών. Το είχα διαβάσει στα tribute στον Farren όταν πέθανε, αλλά εδώ http://www.ukrockfestivals.com/iow-frendz2.html τα γράφει πιο αναλυτικά (μιλάει και για Γάλλους αναρχικούς-καταστασιακούς). Δε θα το ανέφερα αν θεωρούσα όλους αυτούς μπαχαλάκηδες, αντίθετα νομίζω πως δείχνει μια ελευθεριακή τάση που μεγάλωσε αργότερα στο νησί. Εν πολλοίς ευθύνεται αυτή η τρομερή φιγούρα των Deviants. Στα 80s η Θάτσερ έκανε ειδικό νόμο για τους new age travellers καθιστώντας τους παράνομους.
ΑπάντησηΔιαγραφήΓια Mick Farren, Phun City κ.λπ. έχω γράψει κι εγώ εδώ.
Διαγραφήhttps://diskoryxeion.blogspot.com/2013/07/mick-farren.html
Υπήρξαν εντάσεις στο Isle of Wight και από αναρχικούς (και μάλιστα από την Γερμανία, τη Γαλλία και ποιος ξέρει από πού αλλού), όπως και από "τζαμπατζήδες" κ.λπ. Δεν μπορούσα να αναφερθώ σε όλα, γιατί το άρθρο θα ξέφευγε πάρα πολύ σε έκταση.