Πέμπτη 2 Σεπτεμβρίου 2021

MIKHΣ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ (29 Ιουλίου 1925 – 2 Σεπτεμβρίου 2021)

Ο Μίκης Θεοδωράκης γεννήθηκε το 1925 στη Χίο. Ο πατέρας του ήταν Κρητικός, ενώ η μητέρα του Μικρασιάτισσα. 
Οι γονείς του γνωρίστηκαν στη Σμύρνη, αλλά μετά την Καταστροφή θα βρεθούν οικογενειακώς στη Χίο. Από ’κει θα αρχίσει μια οδύσσεια για τον πατέρα, που ήταν δημόσιος υπάλληλος, με αποτέλεσμα ο νεαρός Μίκης να περιπλανιέται για κάμποσα χρόνια από τόπο σε τόπο (Μυτιλήνη, Γιάννενα, Κεφαλονιά, Πύργος, Πάτρα, Τρίπολη) έως και τις αρχές της δεκαετίας του ’40.
Τότε, στην Τρίπολη, θα συνθέσει τα πρώτα έργα του, θρησκευτικού περιεχομένου, επηρεασμένος από τη λατρεία της Εκκλησίας. Ανάμεσα σ’ αυτά και το έργο «Τροπάριο Κασσιανής» (1943) για τετράφωνη ανδρική χορωδία.
Λίγο αργότερα ο Μίκης Θεοδωράκης έρχεται στην Αθήνα για σπουδές.
Έχει ήδη μελετήσει Μαρξ και Λένιν και επηρεασμένος από τα διαβάσματα και τις γενικότερες ιδέες του οργανώνεται στην Αντίσταση. Το καλοκαίρι του ’44 γνωρίζει, μάλιστα, μια νεαρή φοιτήτρια της Ιατρικής, συντρόφισσά του, τη Μυρτώ Αλτίνογλου, τη γυναίκα που θα παίξει, ως σύζυγος και μητέρα των παιδιών του, το μεγαλύτερο ρόλο στη ζωή του.
Συνεχίζει, βεβαίως, να συνθέτει σε πυρετώδεις ρυθμούς έργα σε κλασικές φόρμες, όπως «Το Πανηγύρι της Ασή Γωνιάς» (1947) για παράδειγμα, που θεωρείται ένα από τα σημαντικότερα νεανικά επιτεύγματά του.
Το 1947 ο Μίκης Θεοδωράκης μεταφέρεται, ως εξόριστος πια, στην Ικαρία, αλλά οι διεθνείς διαμαρτυρίες για την γενικότερη κατάσταση στις φυλακές κ.λπ. οδηγούν την κυβέρνηση Σοφούλη σε μια περιορισμένη αμνηστία. Ο Μίκης Θεοδωράκης αφήνεται ελεύθερος, επιστρέφει στην Αθήνα, αλλά συλλαμβάνεται ξανά, για να εξοριστεί και πάλι στην Ικαρία και στη συνέχεια στη Μακρόνησο, εκεί όπου βασανίζεται σκληρά και σώζεται από θαύμα.
Νέες περιπέτειες τον περιμένουν στο Στρατό, καθώς ο «φάκελός» του τον συνοδεύει παντού. Δεν ξαναπηγαίνει εξορία και τελικά απολύεται το 1952.
Επιστρέφει στην Αθήνα, γράφοντας άρθρα για τη μουσική και βεβαίως συνθέτοντας.
Έχει γνωριστεί ήδη με τον Μάνο Χατζιδάκι, από τα πρώτα μετακατοχικά χρόνια και συνεργάζονται στο Ελληνικό Χορόδραμα της Ραλλούς Μάνου. Το 1952-53 γράφει για πρώτη φορά μουσικές για τον κινηματογράφο, για τις ταινίες «Εύα» της Μαρίας Πλυτά και «Το Ξυπόλητο Τάγμα» τους Γκρεγκ Τάλλας. 
Το 1954 πηγαίνει  στο Παρίσι (με υποτροφία) για να συνεχίσει τις μουσικές σπουδές του, παρακολουθώντας μαθήματα από τον διάσημο συνθέτη
Olivier Messiaen.
Γράφει συνεχώς, σε κλασικές πάντα φόρμες, και συνθέτει για το σινεμά (“Ill Met by Moonlight” το 1957, “Luna de Miel” ή “Honeymoon” ή “The Lovers of Teruel” το 1959), πριν αρχίσει να προβληματίζεται, να σκέφτεται και να ψάχνει ένα ελληνικό ποίημα, το οποίο θα μελοποιούσε με άξονες τη βυζαντινή μουσική και το λαϊκό τραγούδι. Το βρίσκει σ’ έναν παλαιό αγαπημένο του ποιητή, τον Γιάννη Ρίτσο. Είναι ο «Επιτάφιος», ένα έργο-τομή για τη σύγχρονη ελληνική μουσική.
Η δεκαετία του ’60 είναι καθοριστική όχι μόνο για την πορεία του Μίκη Θεοδωράκη στα μουσικά μας πράγματα, αλλά και για την ίδια την εξέλιξη της ελληνικής μουσικής (λαϊκής και λόγιας). Ο Μίκης Θεοδωράκης γράφει καινούρια και τελειοποιεί νεανικά έργα του, μπαίνοντας σιγά-σιγά στις ηχογραφήσεις και οργανώνοντας παράλληλα τις πρώτες λαϊκές συναυλίες.
Το 1963, τον Μάιο, δολοφονείται στη Θεσσαλονίκη ο βουλευτής της ΕΔΑ Γρηγόρης Λαμπράκης. Δημιουργείται η Δημοκρατική Νεολαία Λαμπράκη και ο Μίκης Θεοδωράκης εκλέγεται πρόεδρός της. Η Τέχνη με την πολιτική συνδέονται, πλέον, άμεσα στο έργο του – τόσο μέσα από τα τραγούδια του, όσο και μέσω κειμένων, δηλώσεων, συνεντεύξεων και δράσεων.
 
Η συνέχεια εδώ...
https://www.lifo.gr/now/greece/pethane-o-mikis-theodorakis

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου