Κυριακή 5 Μαΐου 2024

η μεγάλη εποχή των δίσκων του Δημοτικού Τραγουδιού, στη δεκαετία του ’70 – Τάκης Καρναβάς, Σοφία Κολλητήρη, Στάθης Κάβουρας, Βασίλης Σούκας, Φιλιώ Πυργάκη, Αλέκος Κώστας, Βάσω Χαρακίδα, Θανάσης Βαρσαμάς κ.ά. σε συγκλονιστικές ηχογραφήσεις

Ελληνικά δημοτικά τραγούδια ηχογραφούνται σε δίσκους από το ξεκίνημα της δισκογραφίας, πριν από εκατό και βάλε χρόνια, και κάθε δεκαετία έχει να προτάξει τους δικούς της καλλιτέχνες και το δικό της υλικό.
Αν η δεκαετία του ’60 ήταν η δεκαετία του μικρού δίσκου 45 στροφών, η δεκαετία του ’70 ήταν η δεκαετία των LP και της κασέτας, της κλασικής και της... χοντροκασέτας των 8-track (να μην τις ξεχνάμε κι αυτές). Βινύλια και κασέτες έδιναν κι έπαιρναν και στα χρόνια του ’80, ενώ μετά ήρθε η σειρά του CD... και τώρα δεν ξέρω τι. Φαντάζομαι, όμως, πως οι ψηφιακές λίστες και τα στικάκια θα έχουν αντικαταστήσει πλέον όλες τις υλικές μορφές στις συγκεντρώσεις των ανθρώπων, που θέλουν να διασκεδάσουν με δημοτικά τραγούδια (σε σπίτια, σε κέντρα ή όπου αλλού).
Το δημοτικό ακουγόταν και αναπτυσσόταν, για δεκαετίες, βασικά σε τρία σημεία: σε κέντρα, πανηγύρια-λοιπές κοινωνικές εκδηλώσεις (γάμους, βαφτίσια κ.λπ.) και δισκογραφία. Εντάξει, σήμερα μπορεί να έχει ατονήσει η τελευταία, αλλά αυτό δεν σημαίνει πως δεν ηχογραφούνται και καινούρια δημοτικά και δεν γίνονται νέες παραγωγές.
Ένα βασικό που πρέπει να πούμε είναι πως το δημοτικό τραγούδι της διασκέδασης, εδώ και δεκαετίες εξάλλου, είναι επώνυμο. Είναι γραμμένο δηλαδή από συνθέτες και στιχουργούς, έχοντας μετατραπεί σε... λαϊκοδημοτικό. Η λέξη δεν σημαίνει μόνο την σύμπνοια του δημοτικού τραγουδιού με το κλασικό λαϊκό τραγούδι (υπό την έννοια μιας κάποιας επιρροής ή και ενός πιο εξελιγμένου fusion), αλλά και την μετατόπιση της δημιουργίας από τον ανώνυμο τραγουδοποιό στον επώνυμο.
Όλοι οι μεγάλοι τραγουδιστές και τραγουδίστριες του δημοτικού, τα τελευταία 60 χρόνια –ας βάλουμε ένα τέτοιο χρονικό όριο– θα έλεγαν και κλασικά δημοτικά τραγούδια, αλλά κυρίως θα έλεγαν σύγχρονα, ανανεώνοντας κατά πολύ το ρεπερτόριο και σε στιχουργικά θέματα και σε μουσικές-ενοργανώσεις.
Βασίλης Σούκας
Επίσης κάτι πολύ βασικό, που πρέπει να διευκρινιστεί. Όταν λέμε δημοτικό τραγούδι, δεν εννοούμε τα κρητικά, τα νησιώτικα, τα μακεδονίτικα, τα θρακιώτικα ή τα ποντιακά. Όλα δημοτικά μπορεί να είναι, αλλά ο όρος δημοτικό τραγούδι κολλάει περισσότερο με τα τραγούδια από την Ήπειρο, τη Θεσσαλία, τη Ρούμελη και τον Μοριά.
Αυτό μπορεί να μοιάζει τυπικό και να μην εφαρμόζεται σήμερα στην πράξη, πάνω στο γλέντι, εκεί όπου επικρατεί ένας αισθητικός αχταρμάς –καθώς μπορεί ν’ ακούσεις μαζί τσάμικα, νησιώτικα, κρητικά, ζεϊμπέκικα, τσιφτετέλια και... τραπ–, αλλά είναι ουσιαστικό, γιατί έχει να κάνει με τις ευρύτερες επιρροές (σλάβικες, ανατολίτικες κ.λπ.), τα όργανα βεβαίως που χρησιμοποιούνται, τους τρόπους τραγουδίσματος, για να μην πούμε και για τους ρομά μουσικούς, που αποτελούσαν (και αποτελούν) τους μισούς τουλάχιστον από τους δημοτικούς οργανοπαίκτες της νότιας ηπειρωτικής χώρας, και που δεν θα τους άκουγες ποτέ να παίζουν ποντιακά ή κρητικά.
Η δεκαετία του ’70 είναι η δεκαετία όπου το δημοτικό τραγούδι αναπτύσσεται ακόμη με ένταση στην Πρέβεζα, στην Άρτα, στη Λιβαδειά, στο Μεσολόγγι, στο Αγρίνιο, στην Πάτρα, στον Πύργο, στην Κόρινθο, στη Χαλκίδα, στη Λαμία και σε άλλες μεγάλες πόλεις και περιοχές της κεντρικής, νότιας και δυτικής χώρας, όπως στο Ξηρόμερο ας πούμε (Μοναστηράκι) ή στα χωριά του Βάλτου.
Βασικά λέμε για το τραγούδι που χορεύουν (και) οι χουντικοί –ο Παπαδόπουλος ήταν από το Ελαιοχώρι της Αχαΐας, ενώ ο Μακαρέζος ήταν από τη Γραβιά της Φωκίδας– και γι’ αυτό πέφτει πάνω του μια άδικη ρετσινιά. Εν αντιθέσει θέλω να πω με τα μακεδονίτικα, τα θρακιώτικα ή και με τα ηπειρώτικα ακόμη, που είχανε μπει μέχρι και στα στέκια των ροκάδων, στην αρχή της δεκαετίας του ’70, στο Rodeo και στο Κύτταρο (Δόμνα Σαμίου, Τάσος Χαλκιάς, Ανάκαρα κ.ά.), το τραγούδι του Μοριά και της Ρούμελης δεινοπάθησε μια εποχή, για να αποβάλλει από πάνω του τη σύνδεσή του με τους συνταγματάρχες. Μπορεί να γράφονταν αναλύσεις επί αναλύσεων για τα κρητικά ριζίτικα, ας πούμε, που είχαν συνδεθεί στενά με τον αντιχουντικό αγώνα («Πότε θα κάνη ξαστεριά» κ.λπ.), όμως τα τσάμικα και τα καλαματιανά ήταν οπωσδήποτε «σημαδεμένα» στις τάξεις των διανοουμένων (και βασικά της αριστερής ιντελιγκέντσιας). 

2 σχόλια:

  1. Από το fb...

    Anastasios Babatzias
    Καλο Πασχα Φωντα

    George Floudas
    Και η Τασία Βέρα, μεγάλη αγάπη του μακαρίτη του πατέρα μου, αξίζει μια παρουσίαση κάποια στιγμή.
    Χρόνια πολλά Φώντα!

    George Ioakeimidis
    Ουδόλως ενδιαφέρομαι...

    George Venetis
    Τέλειο!

    Patritsopoulos Nikos
    Πιο ροκάδες απο πολλούς

    Sakis Bwanas
    χρόνια πολλά και στη διαπασών!!!

    Nikos Mitrogiannopoulos
    Καλό Πάσχα, Φώντα!

    Inno Klms
    Καλό Πάσχα!
    Στην μνήμη ενός αδικοχαμένου "εχθρού" του Σελήμπεη, από την μοναδική Σοφία Κολλητήρη!
    https://youtu.be/eSUkFWUBoN8?feature=shared
    Selibeis

    Βέρα Βασιλείου-Πέτσα
    Ευχαριστούμε πολύ! Καλό Πέρασμα στα ποθούμενα!

    Ntinos Sarandopulos
    Βασίλης Μπατζής, ρέ!

    Diamond Pr
    Κι εκεί που πήγα να σου γράψω καθώς διάβαζα το κειμένο ως νησιωτο/μικρασιατης, πως μας έχουν ζαλίσει με τα "δημοτικά ", λες και υπάρχει μόνο η βαλκανική μουσική της ηπειρωτικής χώρας, κάνεις την διευκρίνηση. Πολύ σωστός όσο κι αν θεωρώ την ηπειρωτική δημοτική μουσική, πολύ κατώτερη σε όλα τα επίπεδα (μουσικά, στιχουργικά, κοινωνικο-φιλοσοφικά κλπ.) από τις υπόλοιπες.

    Esther Calus
    Θα το φαρμακώσω το σκυλάκι σου, για να μπαινοβγαίνω στο σπιτάκι σου... ταρα ταρα ρα ταρα ταρα ρα ταρα ταραραρα

    Koutsounanos Manolis
    Καλό Πάσχα χρόνια πολλά!!

    Nikos Athanassiu
    Καλό Πάσχα

    Chasapis Thomas
    Μου αρέσει!

    Ζουλιάν Μπάλστον
    Αστικό περιβάλλον. Αυτό το είδος μουσικής είναι αστικό που ενίοτε περιοδεύει στα χωριά της εποχής. Παίρνει τα ηχοχρώματα της στεριάς και πλάθει ένα αστικό τραγούδι
    Δυστυχώς αυτό το δημοτικό πλην εξαιρέσεις. Έκανε ζημιά. Διότι εν τέλει σκυλαδοποίηθηκε. Ο κόσμος δεν νοεί ότι η υπαίθρια μουσική είναι ποικιλίας χωρίς συγκεκριμένο μοντέλο, ενίοτε με λαούτο και φωνή, σαντούρι και φωνή, σκέτο φωνή, σουραύλι απλά
    Έτσι χάθηκε το λαουτο, το σουραύλι και χίλια άλλα

    Bill Mihalopoulos
    Χρόνια πολλά Φώντα!!! Θα πέσει διάβασμα!!! Πολύ ενδιαφέρον!!! Οι δικοί μου αγαπημένοι, Παπασιδέρης κ Ζάχος!! Γυναίκες Τ. Βέρα κ Γ. Κοτρώτσου!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Spyros Chiras
    Ένας από αυτούς που εκείνα τα χρόνια είχαν εκπομπή στην τότε ΥΕΝΕΔ ήταν ο Καμπαφλης που υπήρξε και παλαιστής...Στους μουσικούς που παίζανε στις εκπομπές του ο Αραπάκης στο βιολί και ο Σκαλιωτης κλαρίνο...

    ΑπάντησηΔιαγραφή