Κυριακή 19 Μαΐου 2024

η πορεία του σημαντικού τραγουδοποιού ΣΠΥΡΟΥ ΒΛΑΣΣΟΠΟΥΛΟΥ, που έφυγε από τη ζωή πριν από λίγες μέρες – θα γινόταν γνωστός από το ντουέτο Λήδα-Σπύρος, αλλά και από τραγούδια που θα έγραφε για τους Βλάσση Μπονάτσο, Άννα Βίσση, Αλέκα Κανελλίδου κ.ά.

Ο θάνατος του Σπύρου Βλασσόπουλου, στα 78 του, το Σάββατο 11 Μαΐου, θα μας γυρίσει πίσω στο χρόνο, στην αρχή της δεκαετίας του ’70, στη μεγάλη εποχή του ελληνικού ροκ, αλλά θα μας ταξιδεύσει κιόλας στο τέλος των σέβεντις, όπως και στα χρόνια του ’80, όταν ο Βλασσόπουλος θα στήριζε με τις συνθέσεις του τραγουδιστές και τραγουδίστριες δίνοντάς τους «επιτυχίες». Ας τα δούμε όμως όλα αυτά με μια σειρά...
Σπύρος Βλασσόπουλος σημαίνει κατ’ αρχάς το ένα μισό του φολκ ντουέτου Λήδα-Σπύρος – το άλλο μισό ήταν βεβαίως η Λήδα Χαλκιαδάκη, κόρη της Δανάης, της μεγάλης τραγουδίστριας του «ελαφρού». Πότε συναντήθηκαν οι δυο τους; Πολύ νέοι, λίγο μετά το μέσο της δεκαετίας του ’60, όταν ο Σπύρος ήταν ακόμη φοιτητής του Πολυτεχνείου (στους πολιτικούς μηχανικούς). Είχε γραφτεί στο «Φαντάζιο», τον Οκτώβριο του 1974, πως ο Σπύρος έπαιζε κιθάρα στον πρώτο δίσκο της Λήδας, το «Πιο Ψηλά», στην Philips, από το 1967.
Πάντως σαν ντουέτο οι Λήδα-Σπύρος θα γίνουν κατ’ αρχάς γνωστοί μέσα από τα προγράμματα του Διονύση Σαββόπουλου στο
Rodeo, τη σεζόν 1971-72. Μπορεί η Λήδα να είχε τραγουδήσει ήδη με τον Σαββόπουλο (στο Rodeo) από το 1969-70, όμως θα ήταν τότε (το ’71-’72), όταν ως Λήδα-Σπύρος θα ξεκινούσαν στο κλαμπ, μαζί με Θανάση Γκαϊφύλια & Συνοδούς, Βαγγέλη Γερμανό, Δόμνα Σαμίου, την ινδή σιταρίστρια Darshan Kumari κ.ά.
Το 1972 οι Λήδα-Σπύρος είναι έτοιμοι πλέον, με δικό τους υλικό και διασκευές, να κατακτήσουν και τη δισκογραφία – κάτι που θα συμβεί με το πολύ καλό άλμπουμ τους «Ηλεκτρικός Αποσπερίτης» [Philips]. Αν υπάρχει κάτι που να χαρακτηρίζει την τραγουδοποιία του ντουέτου (οι στίχοι ανήκαν στον Ανδρέα Αγγελάκη, που ποζάρει κάπως σαν τρίτο μέλος τους), αυτό ήταν η προσπάθεια να δημιουργηθεί ένα ιδιωματικό ποπ ελληνικό τραγούδι. Ένα τραγούδι που να μην ξεκινά, υποχρεωτικά, από μια δυτική αφετηρία, εκμεταλλευόμενο τόσο τους εγχώριους παραδοσιακούς ρυθμούς, όσο και τον ελληνικό στίχο, προβάλλοντας μία σοφή και ταυτοχρόνως ανέμελη διάθεση.
Κινούμενοι μέσα στο πλαίσιο της εποχής, με τις μείξεις δυτικών και εγχώριων στοιχείων (η blues δόμηση της «Καραγκούνας», ο φολκ-ροκ Βαμβακάρης), οι Λήδα-Σπύρος έκαναν ίσως πρώτοι απ’ όλους, στη χώρα, εκείνο που αργότερα θα ονομαζόταν «ηλεκτρικό τραγούδι». Υπονοούμε με αυτό πως τα ροκ στοιχεία ήταν κάπως πιο περιορισμένα στον «Ηλεκτρικό Αποσπερίτη», με το άλμπουμ να προβάλλει, βασικά, την ομορφιά και την απλότητα. «Οι μηχανές μου» ήταν μία υποδειγματική και άκρως γοητευτική country-folk μπαλάντα, με μελλοντολογικό μήνυμα, ενώ ξεχώριζαν επίσης «Ο μάγος του βουνού» (η εισαγωγή φέρνει στη μνήμη τους Shocking Blue), το καταπληκτικό «Αυτή η μικρή φωτογραφία» και βεβαίως το περισσότερο γνωστό «Ωραία που ’ναι σήμερα».
Φυσικά το άλμπουμ χρωστούσε πολύ στη φωνή της Λήδας (και του Σπύρου), στους έξοχους στίχους του Ανδρέα Αγγελάκη (ιδρυτικό στέλεχος του ΑΚΟΕ κ.λπ.), όπως και στους καλούς μουσικούς που συμμετείχαν στην ηχογράφηση (Τάσος Διακογιώργης, Ευγνώμων Διαλετής, Τάκης Σουρμαΐδης, Νίκος Τσιλογιάννης, Βαγγέλης Γερμανός, Θανάσης Μπίκος).
Το καλοκαίρι του ’72 οι Λήδα-Σπύρος θα εμφανίζονταν στην μπουάτ 5η Εποχή, μαζί με τους Θανάση Γκαϊφύλια, Βαγγέλη Γερμανό, Ισιδώρα Σιδέρη και Δέσποινα Γλέζου, ενώ τον Νοέμβριο του 1972, στο δωδέκατο τεύχος του περιοδικού «Κούρος», ο Λεωνίδας Χρηστάκης θα τους αφιέρωνε μια σελίδα – μ’ ένα προσωπικό σημείωμά τους και λίγους στίχους από τα τραγούδια τους. Το σημείωμα εκείνο έλεγε: «Είμαστε η Ειρήνη-Λήδα Χαλκιαδάκη και ο Σπύρος Βλασσόπουλος. Δεν έχουμε προλάβει ακόμα να... παντρευτούμε, αλλά το ίδιο μας κάνει. Μαζί μένουμε, μαζί τραγουδάμε, μαζί γράφουμε τα τραγούδια μας, με συνεργάτη τον ποιητή Ανδρέα Αγγελάκη. Ονομάζουμε “Ηλεκτρικό Αποσπερίτη” το LP που ηχογραφήσαμε 6 φίλοι μουσικοί κι εμείς, σε 60 συνολικά ώρες». Ακολουθούν αποσπάσματα στίχων ορισμένων τραγουδιών τους, μεταξύ των οποίων και του περίφημου «Μαυραγορίτη» με την επισήμανση «κομμένο από την λογοκρισία».
 
Η συνέχεια εδώ...
https://www.lifo.gr/culture/music/spyros-blassopoylos-h-poreia-toy-simantikoy-tragoydopoioy-poy-pethane-prin-apo-liges

1 σχόλιο:

  1. Από το fb...

    NicNic Larygakis
    Εν ειρήνη ας πορεύεται ό αδελφός
    Βλασσόπουλος!
    Τύχη αγαθή ή ανάρτηση σου Φώντα, ώστε νά ομολογήσω τήν αγγλική μετάφραση -διασκευή τών τραγουδιών του, στό της "επικίνδυνης ισορροπίας" άλμπουμ τού Βλάσση και τό οποίο ήταν ή αιτία νά ανταμώσουμε και να συγκατοικησουμε τό χρονικό διάστημα που ήταν στο Χόλιγουντ.
    Υπήρξε ενδιαφέρον από μεγάλη εταιρεία και υπήρξε και μουσική παρέα γύρω απ'αυτή την προσπάθεια
    καί ό λόγος ήταν ή άριστη παρουσία του Σαράντη που εξέπληξε τούς εκεί παραγωγούς, ή ιδιαιτερότητα της στιχουργικής του αγαπημένου μας
    καθώς και το ταλέντο του Μπονάτσου.
    Αυτά ως μνημόσυνον δέηση ώστε τό ταξίδι ναναι αυτό τής πεταλούδας.
    Χαίρε και Υγιαινε

    Φώντας Τρούσας
    Δεν το γνώριζα αυτό. Σ' ευχαριστώ Νίκο. Επίσης να'σαι καλά.

    Nikos Mitrogiannopoulos
    Φώντα, εξαιρετικό κείμενο. Μια ερώτηση: απ' ό,τι κατάλαβα σταμάτησε τις δισκογραφικές του παρουσίες απότομα. Υπάρχει κάποια (ανακοινώσιμη, φυσικά) εξήγηση γι' αυτό; Εμφανιζόταν κάπου;

    Φώντας Τρούσας
    Όντως Νίκο σταμάτησε απότομα. Είχα επιχειρήσει παλιά να τον βρω, αλλά δεν ήθελε να μιλήσει για οτιδήποτε σε σχέση με τη μουσική. Θα ασχολιόταν, έκτοτε, με την οικογενειακή επιχείρηση του εστιατορίου Ιντεάλ, επί της Πανεπιστημίου.

    Nikos Mitrogiannopoulos
    Ευχαριστώ, Φώντα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή