Η
ελληνική γυναικεία ποπ στη δεκαετία του ’70, ο ήχος της δηλαδή, διαμορφώθηκε
μέσα από το Ελληνικό Φεστιβάλ Τραγουδιού της Θεσσαλονίκης. Για του λόγου το
αληθές...
Η Μαρίνα με τα τραγούδια «Οι αριθμοί» (1970) των Γιώργου Ρωμανού-Δημήτρη Ιατρόπουλου, «Το τραίνο τώρα…» (1971) του Χάρη Βρουλή και κυρίως με το «Ένα καλοκαίρι μόνο» (1974) των Γιώργου Μανίκα-Νίκου Ελληναίου, η Ελπίδα με το «Δεν τον είδα» (1972) των Άκη Σκαμάγκα-Γιώργου Ματαράγκα και κυρίως με το «Στάξε μέλι στην καρδιά σου» (1973) των ιδίων, η Χριστίνα με τον «Μάγο» (1973) του Ηλία Ασβεστόπουλου, η Μπέσσυ Αργυράκη με την «Ηλεκτρονική εποχή» (1973) του Δημήτρη Κωνσταντάρα, η Φρύνη με το «Σαν ένα φεγγάρι» (1973) της Λίτσας Σταματοπούλου, η Μίλλη με τη «Νέα γενιά» (1974) των Νίκου Λαβράνου-Διονύση Τζεφρώνη και ορισμένες ακόμη στηρίχτηκαν και πρότειναν έναν ήχο, τον οποίο θα διαμόρφωναν, βασικά, οι ενορχηστρωτές της εποχής. Λέμε για τους Κώστα Κλάββα, Γιώργο Χατζηνάσιο, Κώστα Καπνίση, Τάκη Αθηναίο, Ζακ Ιακωβίδη, Γιώργο Θεοδοσιάδη και μερικούς ακόμη.
Φυσικά, δεν θα περνούσαν όλες οι ποπ τραγουδίστριες της εποχής από το Ελληνικό Φεστιβάλ Τραγουδιού. Όμως κι εκείνες που δεν θα βρίσκονταν στη σκηνή του, όπως η Τζέσσικα για παράδειγμα, στα ίδια χνάρια θα πατούσαν. Ανάλογο ήχο είχαν.
Αυτός ο συνδυασμός στοιχείων της ποπ από τη μια μεριά, με τον ελαφρύ ήχο της ορχήστρας του Φεστιβάλ από την άλλη, θα δημιουργούσε ένα «ελληνικό» υβρίδιο, που μπορεί να έπασχε από έναν... μικρομεγαλισμό κάποιες φορές, αλλά ορισμένες άλλες θα κατόρθωνε να δώσει μερικές άξιες και αληθινά εμπνευσμένες στιγμές. Και είναι αυτές που θα άκουγε πριν από καμιά 20αριά χρόνια ο γνωστός βρετανός DJ, μουσικός, compiler και παραγωγός Andy Votel κάνοντάς μας... διάσημους στα πέρατα του κόσμου. Σφηνώνοντας, εννοώ, αυτές τις ενορχηστρώσεις στο μυαλό διαφόρων DJs-συλλεκτών του εξωτερικού, μα και ουκ ολίγων Ελλήνων –πολλοί εκ των οποίων αγνοούσαν το συγκεκριμένο υλικό– και οι οποίοι θα αναδείκνυαν το «Θάρθη θάρθη» των Γιάννη Ρενιέρη-Ηλία Ασβεστόπουλου (Ελπίδα) και το «Ένα καλοκαίρι μόνο» (Μαρίνα) σε «εναλλακτικούς» κλαμπίστικους ύμνους. Αυτά στα 2000s…
Τώρα,
ένα από τα τελευταία και ωραιότερα δείγματα εκείνου του ήχου –της γυναικείας ελληνικής
ποπ των σέβεντις εννοώ– αποτελεί το LP της Τζέσσικας «Έλα Tώρα... Που δε Θες...» [EMI/
Columbia], που θα κυκλοφορούσε το 1977 σε
παραγωγή του σημαντικού Γιώργου Πετσίλα.
Λέω
«τελευταία και ωραιότερα δείγματα», γιατί από ’κει και πέρα δεν αλλάζει μόνο η
εξωτερική ποπ αντίληψη, αλλάζει συν τω χρόνω και η ουσία της (πάνε μαζί αυτά).
Γίνεται, δηλαδή, περισσότερο πεζή και λιγότερο αφελής σε σχέση με τη
θεματολογία της (στο μέλλον η αφέλεια θα παρέμενε σ’ ένα βαθμό, αλλά θα ήταν
επιτηδευμένη), ενώ και από πλευράς ενορχηστρώσεων θα εισβάλλουν σιγά-σιγά τα
σύνθια, αντικαθιστώντας (ανεπαρκώς εννοείται) τα φυσικά όργανα.
Ήδη από το 1977 ο ποπ ήχος του Φεστιβάλ Ελληνικού Τραγουδιού ήταν κατά κάποιο τρόπο ξεπερασμένος. Τραγούδια όπως τα «Ας κάνουμε απόψε μια αρχή» (1977) με την Άννα Βίσση και «Κράτα με» (1978) με τους Τάκη Αντωνιάδη-Χριστίνα θυμίζουν πιο πολύ τα... δυσκίνητα φεστιβάλ ελαφρού τραγουδιού του εξωτερικού της εποχής (όπως του βουλγάρικου Golden Orpheus για παράδειγμα), ενώ ο Γιώργος Πολυχρονιάδης με το «Αν ξανακατεβείς Χριστέ στη Γη μας», το 1979, θα έβαζε ταφόπλακα στο παλιό στυλ, το οποίο θα έμπαινε οριστικά στο χρονοντούλαπο στα πρώτα χρόνια του ’80.
Η συνέχεια
εδώ...
https://www.lifo.gr/culture/music/monadiko-almpoym-tis-tzessikas-apo-1977-ypirxe-ena-apo-ta-oraiotera-tis-ellinikis-pop
Η Μαρίνα με τα τραγούδια «Οι αριθμοί» (1970) των Γιώργου Ρωμανού-Δημήτρη Ιατρόπουλου, «Το τραίνο τώρα…» (1971) του Χάρη Βρουλή και κυρίως με το «Ένα καλοκαίρι μόνο» (1974) των Γιώργου Μανίκα-Νίκου Ελληναίου, η Ελπίδα με το «Δεν τον είδα» (1972) των Άκη Σκαμάγκα-Γιώργου Ματαράγκα και κυρίως με το «Στάξε μέλι στην καρδιά σου» (1973) των ιδίων, η Χριστίνα με τον «Μάγο» (1973) του Ηλία Ασβεστόπουλου, η Μπέσσυ Αργυράκη με την «Ηλεκτρονική εποχή» (1973) του Δημήτρη Κωνσταντάρα, η Φρύνη με το «Σαν ένα φεγγάρι» (1973) της Λίτσας Σταματοπούλου, η Μίλλη με τη «Νέα γενιά» (1974) των Νίκου Λαβράνου-Διονύση Τζεφρώνη και ορισμένες ακόμη στηρίχτηκαν και πρότειναν έναν ήχο, τον οποίο θα διαμόρφωναν, βασικά, οι ενορχηστρωτές της εποχής. Λέμε για τους Κώστα Κλάββα, Γιώργο Χατζηνάσιο, Κώστα Καπνίση, Τάκη Αθηναίο, Ζακ Ιακωβίδη, Γιώργο Θεοδοσιάδη και μερικούς ακόμη.
Φυσικά, δεν θα περνούσαν όλες οι ποπ τραγουδίστριες της εποχής από το Ελληνικό Φεστιβάλ Τραγουδιού. Όμως κι εκείνες που δεν θα βρίσκονταν στη σκηνή του, όπως η Τζέσσικα για παράδειγμα, στα ίδια χνάρια θα πατούσαν. Ανάλογο ήχο είχαν.
Αυτός ο συνδυασμός στοιχείων της ποπ από τη μια μεριά, με τον ελαφρύ ήχο της ορχήστρας του Φεστιβάλ από την άλλη, θα δημιουργούσε ένα «ελληνικό» υβρίδιο, που μπορεί να έπασχε από έναν... μικρομεγαλισμό κάποιες φορές, αλλά ορισμένες άλλες θα κατόρθωνε να δώσει μερικές άξιες και αληθινά εμπνευσμένες στιγμές. Και είναι αυτές που θα άκουγε πριν από καμιά 20αριά χρόνια ο γνωστός βρετανός DJ, μουσικός, compiler και παραγωγός Andy Votel κάνοντάς μας... διάσημους στα πέρατα του κόσμου. Σφηνώνοντας, εννοώ, αυτές τις ενορχηστρώσεις στο μυαλό διαφόρων DJs-συλλεκτών του εξωτερικού, μα και ουκ ολίγων Ελλήνων –πολλοί εκ των οποίων αγνοούσαν το συγκεκριμένο υλικό– και οι οποίοι θα αναδείκνυαν το «Θάρθη θάρθη» των Γιάννη Ρενιέρη-Ηλία Ασβεστόπουλου (Ελπίδα) και το «Ένα καλοκαίρι μόνο» (Μαρίνα) σε «εναλλακτικούς» κλαμπίστικους ύμνους. Αυτά στα 2000s…
Ήδη από το 1977 ο ποπ ήχος του Φεστιβάλ Ελληνικού Τραγουδιού ήταν κατά κάποιο τρόπο ξεπερασμένος. Τραγούδια όπως τα «Ας κάνουμε απόψε μια αρχή» (1977) με την Άννα Βίσση και «Κράτα με» (1978) με τους Τάκη Αντωνιάδη-Χριστίνα θυμίζουν πιο πολύ τα... δυσκίνητα φεστιβάλ ελαφρού τραγουδιού του εξωτερικού της εποχής (όπως του βουλγάρικου Golden Orpheus για παράδειγμα), ενώ ο Γιώργος Πολυχρονιάδης με το «Αν ξανακατεβείς Χριστέ στη Γη μας», το 1979, θα έβαζε ταφόπλακα στο παλιό στυλ, το οποίο θα έμπαινε οριστικά στο χρονοντούλαπο στα πρώτα χρόνια του ’80.
https://www.lifo.gr/culture/music/monadiko-almpoym-tis-tzessikas-apo-1977-ypirxe-ena-apo-ta-oraiotera-tis-ellinikis-pop

Σχόλια από το fb...
ΑπάντησηΔιαγραφήGeorge Floudas
«Αγόρι μου να πας να μείνεις
στην παραπάνω γειτονιά..»
Δυσεύρετο, πανάκριβο αλλά καταπληκτικό disco rock.
Σταύρος Καρτσωνάκης
Aυτή είναι η Τσέσσικα;
Φώντας Τρούσας
Εμ
Vassilis Serafimakis
"κορίτσια από τον... Άξονα"
Evi Mvrn
Καλε, αυτο ειναι χάλια. Σόρι κιόλας, αλλά δεν μπορώ να κρατηθώ. Σε καλό σου, κατουρήθηκα απ'τα γέλια. Πώς μου είχε ξεφύγει όταν ήμουν μικρή; Αμ. Μ'εφαγαν τα θοδωράκια χατζηδάκια και τα άλλα
Φώντας Τρούσας
Μια χαρά τραγούδια είναι. Απορώ πού είδες το χάλια. Του Δάκη και του Πασχάλη της ίδιας εποχής ήταν καλύτερα?
Antonis Antonis στην Evi Mvrn
το ψώνιο θα σας φάει μερικές κουλτουριαρες\]
Evi Mvrn
Καλε, μην με αποπαιρνετε! Δεν θελετε να ξερετε ποια ειναι η μεγαλη μου αγαπη εμενα της κουλτουριαρας στην μουσικη τωρα.
Αλλα αυτη η συγκεκριμενη μου φανηκε πιο χαζη απ τον Πασχαλη και τον Δακη. Μονο που αυτοι ειναι αντρες και εγω ειμαι γυναικα...... ιφ γιου νοου γουατ άι μιν
Φώντας Τρούσας
Από μουσική και ενορχήστρωση ο δίσκος σκίζει. Ενώ δεν έχεις προσέξει και τα λόγια. Τι σου λέει αυτό? «Κάθε βραδάκι με την καρέκλα / ο κόσμος ξενυχτά / τιβί κοιτάζουν, τα μάτια ανοίγουν / μα τα ’χουνε κλειστά»
Aris Kopsidas
ουτε ο Πασχαλης ειναι χαζος, ουτε ο Δακης ηταν χαζος, ουτε φυσικα η Τζεσσικα που την γνωριζω προσωπικα
Evi Mvrn στον Φώντας Τρούσας
θα τα προσεξω
Stathis Nikokavouras
ΔιαγραφήΩρε φωντα παιζει παο-αεκ ημιχρονο 0-2 και μου ανεβαζεις τζεσικα τετοια ωρα..κατσε να τελειωσει πρωτα το παιγνιδι και μετα ευλαβικα θα απολαυσουμε και την τζεσικα και την φρατζεσκα και την τζουλια..ολες.τωρα απολαμβανουμε γιοβιτς που εχει βαλει δυο γκολαρες.
Jessica Katsamaki
(αγάπη)
Michalis Matthaiou
Στο " Έλα πιάσε με απ'το χέρι" οι στίχοι (και η μουσική) είναι του καλού μου φίλου,Άκη Σκαμάγκα.Και σε άλλα τραγούδια του δίσκου επίσης.
Φώντας Τρούσας
Τα γράφω στο κείμενο αυτά. Ζει ο Σκαμάγκας?
Michalis Matthaiou
ζει και βασιλεύει.
Μιχάλης Χαιρετάκης
Στίχοι: Δημήτρης Σκαμάγκας
Μουσική: Δημήτρης Σκαμάγκας
1η ερμηνεία:
Απέραντη ήταν η ζωή μου,
τη συλλογιέμαι κι απορώ.
Και τη μετρώ μα δεν τη φτάνω,
στενάζω και βαρυγκωμώ.
Στάσου ζωή, ζωή να σε ρωτήσω,
γιατί εμένα διάλεξες να κόψεις σαν λουλούδι;
Στάσου ζωή, ζωή να τραγουδήσω,
στους φίλους άσε με να πω, το πιο πικρό τραγούδι.
Μαράθηκα μανούλα μου, σαν σπαρματσέτο λιώνω.
Και γιατρικά δε βρίσκονται,
για να γιατρευτώ, σβήνω και τελειώνω.
Ο Χάρος με σημάδεψε και πρίν τον ήλιο να χαρώ,
(μου έκοψε το δρόμο.) Χ2
Απέραντοι είναι οι καημοί μου,
δεν τους σηκώνει ούτε βουνό.
Κι αν κάνω πως δεν τους θυμάμαι,
τους σκέφτομαι όταν τραγουδώ.
Στάσου ζωή, ζωή να σε ρωτήσω,
γιατί εμένα διάλεξες να κόψεις σαν λουλούδι;
Στάσου ζωή, ζωή να τραγουδήσω,
σε κείνη άσε με να πω, το πιο πικρό τραγούδι.
Μαράθηκα μανούλα μου, σαν σπαρματσέτο λιώνω.
Και γιατρικά δε βρίσκονται,
για να γιατρευτώ, σβήνω και τελειώνω.
Ο Χάρος με σημάδεψε και πριν τον ήλιο να χαρώ,
(μου έκοψε το δρόμο.) Χ2
Aris Kopsidas
με τον Σκαμαγκα μιλαω εδω και χρονια ιντερνετικα, μου εχει πει οτι η Τζεσσικα ηταν μαθητρια του στο ωδειο οπως επισης η Αγνη και η Φρυνη, εχει και facebook https://www.facebook.com/akis.akiskam
Jessica Katsamaki στον Michalis Matthaiou
Σωστά
Panagiotis Annousis
Ευχαριστούμε!!!
Stathis Nikokavouras
Κερδισαμε φωντα.2-3παιγνιδαρα..τωρα ακουμε τζεσσικα..παμε
Jessica Katsamaki
(αγάπη)
Costas Papaoikonomou
Σκουπίδι από τα λίγα. Άσκοπη χρήση βινυλίου Mr ξέρω από όλα, σχολιάζω από αθλητικά μέχρι και πυρηνική φυσική άμα λάχει. Με γεια τα αυτιά.
Φώντας Τρούσας
κακομοιριά σε δέρνει - δεν ακούς τραγούδια, κοιτάς μόνο εξώφυλλο και τίτλο
Vagelis Avgidis
πραγματικά δεν μπορείς να πάρεις τα μάτια σου από το εξώφυλλο...
Costas Papaoikonomou στον Φώντας Τρούσας
μόνο που κάθε εβδομάδα αγοράζω δίσκους. Επίσης, κάνω εκπομπές στο ραδιόφωνο 40 χρόνια. Αλλά, για τον φωτεινό παντογνωστη δεν λεει κάτι αυτό,ούτε για τους υπόλοιπους που σχολιάζουν. Καλά στα είπε ο Μαμουζελος, που φυσικά έχει κάνει 1000 τουλάχιστον φορές μεταδόσεις στίβου. Αλλά, στου κουφού την πόρτα... πάρτη και φύγε.
Φώντας Τρούσας
Τι μου είπε ο Μαμουζέλος ρε κακομοίρη? Άιντε να δεις τι του είπα και τι μου είπε, που απάνταγε σε άλλα αντί άλλων. 40 χρόνια... φούρναρης και δεν μπορείς να καταλάβεις τι ακούς? Άλλαξε επάγγελμα. Και το ότι αγοράζεις κάθε μέρα ή βδομάδα δίσκους τι έγινε? Το να μάθεις να σκέφτεσαι δεν έχει να κάνει με το τι αγοράζεις.
Aris Kopsidas στον Costas Papaoikonomou
ειναι ενα διαμαντι της ποπ μουσικης, δεν μπορουν ολοι να εκτιμήσουν την αξια του
Jessica Katsamaki στον Aris Kopsidas
Αγαπημένε μου
Σε ευχαριστώ πολύ!!!
Aris Kopsidas
Το ξερεις οτι σε λατρευω!
Costas Papaoikonomou
Οκ, δεν μπορώ ρε παιδιά, τι να κάνουμε.Δυστυχως, έχω ψηλό ταβάνι και αυτό το άλμπουμ, η άσκοπη χρήση βινυλίου, είναι για όσους έχουν ταβάνι στο πάτωμα, η στο 30ο υπόγειο.
Alida Rodaki
ΔιαγραφήΑν μιλούσατε πιο ευγενικά μπορεί και να σας άκουγα
Με τον τρόπο που μιλάτε και με την ξερολιαση που κουβαλάτε γίνεστε αντιπαθής
Μίλησα όσο πιο ευγενικά μπορούσα
Jessica Katsamaki στον Costas Papaoikonomou
Σας ευχαριστώ πολύ ,που ασχοληθηκατε "μαζί μου"
Σεβαστή η άποψη σας
Καλές γιορτές
Πάντα με τον καλό σας λόγο
Alida Rodaki στον Costas Papaoikonomou
Τι τρόπος !!!
Ioanna Sinou στον Costas Papaoikonomou
σκουπίδι είσαι εσύ , ειδήμων της κακιάς ώρας.εντυπωσιακό το πώς χωράνε πυρηνική φυσική, αθλητικά και βινύλια στο ίδιο πακέτο αυτοπεποίθησης. Με γεια τα αυτιά και καλή συνέχεια στις επιστημονικές σου περιηγήσεις.
Mike Beles
Αυτά τα ποπ πεσανε επάνω στα πολιτικα τραγουδια... Μετά τη δικτατορία... Και μοιραίες εξΦανιστηκαν.... Και 2 κατραπακια για τα ποπ... Μετά το 1980...η αναβίωση του Ρεμπέτικου... Με ατέλειωτα γλέντια στα ταβερνάκια...
Giorgos Oikonomou
Αγόρι μου να πας να παίξεις στην παρακάτω γειτονιά... Ακούστηκε δυνατά το συγκεκριμένο τραγούδι από το άλμπουμ..
Άρης Δημοκίδης
Εξαιρετικό ποστ!
Konstantinos Kottis
Πολύ καλό και ιδιαίτερο θέμα για άλλη μία φορά. Μην σου πω πως ο Δαλιανίδης ονόμασε "Τζέσικα" την Φίνου στην ταινία Έλα να γυμνωθούμε ντάρλινγκ από την εν λόγω καλλιτέχνιδα. Btw πολύ καλή φωνή και σκηνική παρουσία.
Christos Nastos
Εκπληκτικο κειμενο.
Το διαβασα δις, ωστε να παρω ολη τη πληροφορια και τις παραπομπες της.
Ειναι μοναδικα αυτα τα κειμενα Φωντα.
Μοναδικα.
Κυριολεκτω.
Κριμα τετοιοι δισκοι να περνουν στην αφανεια.
Ioannis Tsioumas
Ομολογώ οτι λόγω εξωφύλλου μπήκα να το ακούσω οχι απλως προκατειλημμενος αλλά και με αρνητική πρόθεση.Τελικα οντως ειναι ένας πολύ καλός Πόπ δίσκοςτης εποχής εκεινης και η φωνή της εξαιρετική.
Aris de Miro
Σε εμένα άρεσε πολύ και το εξώφυλλο...
Φώντας Τρούσας
μια χαρά είναι, αν σκεφτείς τι άλλα κλισέ εξώφυλλα έβγαζαν οι ποπίστριες και οι ποπάδες της εποχής
Jessica Katsamaki στον Φώντας Τρουσας
σε ευχαριστώ πολύ
Φώντας Τρούσας
Παρακαλώ!
Pitsa Gkitakou
Κουκλάκι έχεις κάψει καρδιές κ συνεχίζεις βέβαια το ξέρεις
Akis Perdikis
https://youtu.be/18Iun_3BYQo?si=xQJKaszPNl0ju8hh