Δευτέρα 17 Δεκεμβρίου 2018

AUTOMATON, METHEXIS τα καινούρια άλμπουμ των δύο συγκροτημάτων, που παράγει και διανέμει, αντιστοίχως, η Sound Effect Records

AUTOMATON: Talos [Sound Effect Records, 2018]
Οι Automaton σχηματίστηκαν το 2011 στην Αθήνα και το “Talos” είναι το δεύτερο άλμπουμ τους (μετά το “Echoes of Mountain Ida” του 2015). Μέλη των Automaton είναι σήμερα οι Νίκος Κελαϊδής κιθάρες, εφφέ, Γιώργος Σταυρακάκης κιθάρες, φωνή, Δημήτρης Ζήσης φωνή, Τάκης Σαμώλης μπάσο, synth, εφφέ και Λυκούργος Τζαρδής ντραμς, ενώ στην ηχογράφηση τού “Talos” βοηθούν και οι Ψαραντώνης φωνή, κρητική λύρα, Νίκος Αργυρόπουλος ντραμς (αμφότεροι σ’ ένα track) και Μιχάλης Καββαδίας lead guitar (σε δύο tracks).
Το “Talos” επιβεβαιώνει τις αισθητικές στοχεύσεις των Automaton.
Σκληρό ροκ, «μέταλλο», με dark / doom προδιαγραφές, αλλά και με διάφορα άλλα στοιχεία να παρεισφρέουν στα κομμάτια – κάνοντάς τα να ξεχωρίζουν από τα δεκάδες άλλα «παρόμοια», που συναντάς τριγύρω.
Δεν είναι μόνο τα acoustic parts, τα synths περάσματα και τα εφφέ, αλλά είναι κυρίως αυτή η αίσθηση του «χάσιμου», που προσφέρεται αφειδώς στα μεγαλύτερα σε διάρκεια tracks, όπως τα “Trapped in darkness” (11 λεπτά), “Giant of steel” (9 λεπτά), “Talos awakens” (10 λεπτά) και “Submerged again” (7 λεπτά), τα οποία οδηγούνται κάποιες φορές ακόμη και προς… ψυχεδελικές κατευθύνσεις. Βεβαίως, το «χάσιμο» δεν επιτυγχάνεται με τον τρόπο των κλασικών συγκροτημάτων τού acid-rock, μα κυρίως μέσα από τις μεγάλες διάρκειες, που ευνοούν την αργή-επαναληπτική αφήγηση ή ακόμη και τη μονοτονία.
Τα ωραία ενταγμένα στοιχεία από την παράδοση (βλ. Ψαραντώνης), όπως και οι αναφορές στην (ελληνική) μυθολογία, βοηθούν ακόμη περισσότερο τους Automaton να οικοδομήσουν ένα δικό τους προφίλ, απαλλαγμένο (όσο γίνεται) από τις γνωστές μανιέρες του είδους.
Πολύ καλό άλμπουμ.
METHEXIS: Topos [Private / Sound Effect Records, 2018]
Οι Methexis είναι, βασικά, ο Νικήτας Κίσσονας, που συνθέτει, ενορχηστρώνει, κάνει την παραγωγή και παίζει κιθάρες, μπάσο και πλήκτρα. Το σχήμα ή και project είναι γνωστό στους φίλους τού εγχώριου progressive, όπως και ο Κίσσονας ως frontman εξάλλου, αφού παλαιότερα ο ίδιος ήταν μέλος των Verbal Delirium (που είχαν τυπώσει άλμπουμ τους και για τη γαλλική Musea). Το “Topos”, περαιτέρω, είναι το τρίτο άλμπουμ των Methexis, μετά τα “The Fall of Bliss” (2011) και “Suiciety” (2015) κι εκείνο που θα ενδυναμώσει το όνομά τους στη neo-prog σκηνή, καθώς τυπώνεται και σε LP (που… κολλάει παραδοσιακά και με το είδος).
Στον «Τόπο» λοιπόν, που τυγχάνει ανεξάρτητης παραγωγής με διανομή από την Sound Effect, ο Κίσσονας δεν είναι μόνος του, αφού τον συνοδεύουν οι Θόδωρος Χριστοδούλου ντραμς, Νικόλας Νικολόπουλος (από τους Ciccada) φλάουτο, Κωνσταντίνος Κεφαλάς τρομπέτα και Παναγιώτης Κραμπής πιάνο. Μ’ αυτή τη line-up είναι ηχογραφημένο το LP/CD, που αποτελείται από δύο μεγάλης διάρκειας tracks (20λεπτα χοντρικά) ικανά να μας διαφωτίσουν περί των… ορέξεων των Methexis.
Το ύφος, που κυριαρχεί εδώ, είναι εκείνο του mellow-progressive, με τις ποικίλες «κλασικές», ακόμη και cinematic αναφορές και τους συχνά σαφείς υπαινιγμούς από διάφορα μεγάλα συγκροτήματα του είδους (το ότι η δεύτερη πλευρά τού άλμπουμ είναι αφιερωμένη στον Andy Latimer κιθαρίστα κ.λπ. των Camel σίγουρα… κάτι λέει), που έγραψαν μια το ίδιο μεγάλη ιστορία.
Το “Topos 2” είναι ένα πολύ ενδιαφέρον track (ακόμη πιο ενδιαφέρον από το “Topos 1” εννοώ), που περνάει από ποικίλες φάσεις (κάπως σαν μια πολυμερή σουίτα) και που γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο διατηρεί πάντα την ουσία και τη φρεσκάδα του, παρά τα σχεδόν 21 λεπτά του. Το τι μπορεί να «ανιχνεύσει» εδώ ένας πεπειραμένος ακροατής είναι μάλλον… απερίγραπτο (και όχι δεν είναι οι Camel εκείνοι που… βγάζουν μάτι στη δεύτερη πλευρά), καθώς ο Κίσσονας συνταιριάζει με μαεστρία τις ποικίλες αναφορές του, κατορθώνοντας να φτιάξει ένα track, που ν’ ακούγεται και complex (κατά τα διδάγματα του παρελθόντος) και πρωτότυπο (αφού ο ήχος είναι σημερινός και οι επιρροές πλήρως αφομοιωμένες). Έξοχο καθ’ όλη τη διάρκειά του (και ακόμη περισσότερο από τη μέση και μετά).

1 σχόλιο: