Τρίτη 22 Οκτωβρίου 2019

ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΠΝΙΣΗΣ μια μέγιστη μορφή του ελληνικού σάουντρακ

Ο Κώστας Καπνίσης (20 Νοεμβρίου 1920 - 4 Ιουλίου 2007) υπήρξε ένας κορυφαίος συνθέτης του ελληνικού σάουντρακ. Ίσως ο σημαντικότερες όλων. Κι αυτό έχει να κάνει όχι μόνο με την ποσότητα των ταινιών για τις οποίες έγραψε μουσική (στη βάση IMDb αναφέρονται 115 ταινίες με δικές του μουσικές!), αλλά και με την ποιότητά τους. Υπήρξε επίσης συνθέτης τραγουδιών, λίγων σχετικά, αλλά πολύ χαρακτηριστικών, όπως επίσης και αναγνωρισμένος ενορχηστρωτής. Σίγουρα η δουλειά του στον κινηματογράφο υπήρξε η σπουδαιότερη όλων, καθώς ήταν εκείνη που του επέτρεψε να ξεδιπλώσει, μέσα σε μια δεκαπενταετία χοντρικά (1959-1974), όλα τα επιμέρους ταλέντα του.
Επειδή δεν έγραψε πολλά τραγούδια, πολλές «επιτυχίες», οι περισσότεροι από εμάς αγνοούμε το τι αληθινά προσέφερε στη μουσική ο Κώστας Καπνίσης, και αν συνυπολογίσουμε σε τούτο πως και ο ίδιος ήταν μάλλον ακριβοθώρητος και πως σπανίως μιλούσε για τον εαυτό του και το έργο του, όλοι μπορούμε να αντιληφθούμε τους λόγους αυτής της αβλεψίας.
Σκεφθείτε μόνον πως αυτός ο σημαίνων μουσικός είδε για πρώτη φορά ένα LP του μόλις το 1988 (ήταν το σάουντρακ της ταινίας Οι Γενναίοι του Βορρά από το 1971). Εντελώς κατόπιν εορτής, θέλω να πω, αφού μέχρι τότε διαθέσιμες μουσικές του υπήρχαν μόνο στις 45 και τις 78 στροφές.
πηγή: μουσικής πολύτονον #22, Μάιος-Ιούνιος 2007
Ο Κώστας Καπνίσης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1920, σπουδάζοντας και μαθαίνοντας δίπλα σε τρανούς δασκάλους, όπως ήταν ο  Γ. Α. Παπαϊωάννου (από τον οποίο διδάχθηκε ατονική μουσική) και ο Νίκος Σκαλκώτας (από τον οποίον έμαθε να γράφει τις παρτιτούρες), ξεκινώντας την καριέρα του πολύ νεαρός, κάτω από τα είκοσι χρόνια του. Ήταν 1938 προς ’39, όταν ο Καπνίσης γράφει το πρώτο τραγούδι του, το «Γελάς», σε στίχους Γιώργου Οικονομίδη, που δισκογραφήθηκε αργότερα από τον Τώνη Μαρούδα και που σήμερα θεωρείται κλασικό (τα πιο πρόσφατα χρόνια το έχουν πει ο Γιάννης Πάριος, η Αλέξια, ο Μιχάλης Χατζηγιάννης κ.ά.).
Ο Καπνίσης αρχίζει να κάνει όνομα μέσα στην Κατοχή, το 1943, ως πιανίστας και μαέστρος, δουλεύοντας για μουσικές κωμωδίες, στο θέατρο Κοτοπούλη, γράφοντας τραγούδια, πολλά από τα οποία απέδωσε στη διαδρομή ο Τώνης Μαρούδας (ήταν συνομήλικός του), συνεργαζόμενος με το συγγραφικό δίδυμο Αλέκος Σακελλάριος-Χρήστος Γιαννακόπουλος, αργότερα με τον μαέστρο Γιώργο Μουζάκη και άλλους.
Στον κινηματογράφο θα εμφανισθεί για πρώτη φορά ως συνθέτης, το 1951, στην ταινία του Θανάση Μεριτζή Μια Νύχτα στον Παράδεισο, συνυπογράφοντας τη μουσική της μαζί με κάποιον Θ. Παπαδόπουλο (ίσως να πρόκειται για τον συνθέτη Θόδωρο Παπαδόπουλο).

Η συνέχεια εδώ...

4 σχόλια:

  1. Από το fb...

    Dimitris Ikonomakis
    Τον ανακάλυψα πρόσφατα. Έβλεπα το "Δόλωμα", περίπου δλδ μισοκοιμισμένος στον καναπέ. Κι ανάμεσα στους χαριτωμένους διαλόγους άρχισα ν' ακούω τη μουσική. Ωχ...τι γίνετα εδώ. Εβαλα replay κι αρχισα να προσέχω. Εντυπωσιάστηκα. Πολύπλευρη γνώση, ιδέες, ενορχηστρωτική αρτιότητα. Ποιός είναι αυτός; Σπουδαίος τύπος. Τοψαξα με μέτρια αποτελέσματα.. Το άρθρο σου ήρθε την κατάληλη στιγμή. Διαφωτιστικό και πλήρες. Σ' ευχαριστώ. Για δες πόσα πράγματα μας διαφευγουν...

    George Kounis
    Εξαιρετικό!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Giorgos Kontogiannis
      Ο Έλληνας Ennio Morricone - η μουσική της ταινίας "Παπαφλέσσας" η πιο επική σύνθεση στην ιστορία του ελληνικού κινηματογράφου. Μεγάλος μουσικός & συνθέτης.

      Salvo Coleman
      Για μένα είναι "δίπλα" από τον Michel Magne και τον Eric Demarsan!

      Nico Fassbinder
      Τεράστιος!

      Διαγραφή
  2. Εδώ με Stevie Wonder https://soundcloud.com/harrykn/superstition-greek-folk-fuzz

    ΑπάντησηΔιαγραφή