Η
απώλεια του τραγουδιστή Δάκη (26 Αυγούστου 1943 – 29 Μαΐου 2022) στα 79 χρόνια
του είναι πολύ μεγάλη για την ελληνική ποπ.
Ο Δάκης ήταν από τους ανθρώπους που έφτιαξαν τους ερμηνευτικούς κανόνες της ποπ στην Ελλάδα (μαζί με μερικά ακόμη πρόσωπα), συνεχίζοντας μέχρι το τέλος ως αυθεντικός ποπίστας, δίχως να λοξοδρομήσει ποτέ, προς κάτι άλλο, σε μία σχεδόν 60χρονη διαδρομή.
Αυτή η συνέπεια του Δάκη, που παλιά δεν μπορούσε να εκτιμηθεί, για πολλούς και διαφόρους λόγους, είναι εκείνη που τον εκτοξεύει, τώρα, στο πάνθεον τον ποπ δημιουργών.
Μπορεί να μην έγραφε μουσικές και στίχους ο Δάκης, αλλά η φωνή του ήταν το ίδιο σημαντική και ισάξια (με το στίχο και τη μουσική) σ’ αυτή την ιερή τριάδα του τραγουδιού.
Δημιουργός λοιπόν – γιατί δίχως τις δικές του ερμηνείες το τραγούδι για τα νιάτα, στην Ελλάδα, διαχρονικά, θα ήταν κάτι πολύ λιγότερο σαν εκτόπισμα και βασικά τελείως διαφορετικό.
Από την πρώτη δεκαετία της διαδρομής του Δάκη, που κρίνεται ως η πλέον σημαντική του, επιλέγουμε δεκατρία φωτογραφικά στιγμιότυπα, για να τα σχολιάσουμε εν τάχει.
1.
Στην πρώτη φωτογραφία, που είναι ιστορική φυσικά, βλέπουμε τον νεαρότατο Δάκη (19 ετών) στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου, το 1962. Είναι ο δεύτερος από δεξιά.
Αυτή η φωτογραφία σηματοδοτεί την ανακάλυψή του από το σπουδαίο ζευγάρι του ελαφρού τραγουδιού, στη ζωή και την Τέχνη, τον συνθέτη Τάκη Μωράκη (τρίτος από αριστερά) και την ερμηνεύτρια Νάντια Κωνσταντοπούλου. Δύο χρόνια αργότερα ο Δάκης θα αποφάσιζε να έρθει στην Ελλάδα και να μείνει μαζί μας για πάντα.
2.
Την άνοιξη του 1965 ο Δάκης μπαίνει για πρώτη φορά σε ελληνικό στούντιο και ηχογραφεί το πρώτο τραγούδι του ως μέλος του συγκροτήματος Play Boys.
Λέμε
για την ποπ μπαλάντα “Deep in the
heart of
Athens” (των Νίκου Αδάμα και Μάικ Αρτόπουλου) στην δεύτερη
πλευρά του single, την οποία αποδίδουν οι Daky
and The
Play Boys.
https://www.youtube.com/watch?v=Bb8kaENi2NQ
3.
Το πρώτο προσωπικό 45άρι του Δάκη, ως Daky ακόμη, από το 1965.
Το
κομμάτι της πρώτης πλευράς, το “Quando mi guardi
negl’ occhi”, είναι ένα
μπλουζ, γραμμένο από έναν πολύ μεγάλο έλληνα τζαζίστα, τον αείμνηστο πιανίστα
Μάρκο Αλεξίου (Sphinx κ.λπ.). Ο Δάκης
είναι από την αρχή ένας ώριμος τραγουδιστής.
Ο Δάκης ήταν από τους ανθρώπους που έφτιαξαν τους ερμηνευτικούς κανόνες της ποπ στην Ελλάδα (μαζί με μερικά ακόμη πρόσωπα), συνεχίζοντας μέχρι το τέλος ως αυθεντικός ποπίστας, δίχως να λοξοδρομήσει ποτέ, προς κάτι άλλο, σε μία σχεδόν 60χρονη διαδρομή.
Αυτή η συνέπεια του Δάκη, που παλιά δεν μπορούσε να εκτιμηθεί, για πολλούς και διαφόρους λόγους, είναι εκείνη που τον εκτοξεύει, τώρα, στο πάνθεον τον ποπ δημιουργών.
Μπορεί να μην έγραφε μουσικές και στίχους ο Δάκης, αλλά η φωνή του ήταν το ίδιο σημαντική και ισάξια (με το στίχο και τη μουσική) σ’ αυτή την ιερή τριάδα του τραγουδιού.
Δημιουργός λοιπόν – γιατί δίχως τις δικές του ερμηνείες το τραγούδι για τα νιάτα, στην Ελλάδα, διαχρονικά, θα ήταν κάτι πολύ λιγότερο σαν εκτόπισμα και βασικά τελείως διαφορετικό.
Από την πρώτη δεκαετία της διαδρομής του Δάκη, που κρίνεται ως η πλέον σημαντική του, επιλέγουμε δεκατρία φωτογραφικά στιγμιότυπα, για να τα σχολιάσουμε εν τάχει.
1.
Στην πρώτη φωτογραφία, που είναι ιστορική φυσικά, βλέπουμε τον νεαρότατο Δάκη (19 ετών) στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου, το 1962. Είναι ο δεύτερος από δεξιά.
Αυτή η φωτογραφία σηματοδοτεί την ανακάλυψή του από το σπουδαίο ζευγάρι του ελαφρού τραγουδιού, στη ζωή και την Τέχνη, τον συνθέτη Τάκη Μωράκη (τρίτος από αριστερά) και την ερμηνεύτρια Νάντια Κωνσταντοπούλου. Δύο χρόνια αργότερα ο Δάκης θα αποφάσιζε να έρθει στην Ελλάδα και να μείνει μαζί μας για πάντα.
2.
Την άνοιξη του 1965 ο Δάκης μπαίνει για πρώτη φορά σε ελληνικό στούντιο και ηχογραφεί το πρώτο τραγούδι του ως μέλος του συγκροτήματος Play Boys.
3.
Το πρώτο προσωπικό 45άρι του Δάκη, ως Daky ακόμη, από το 1965.
Το
flip-side έχει χαραγμένο
το τραγούδι του Μάνθου Χαλκιά “Bostella d’ oriente”, που είναι
ρυθμικό, με ανατολίτικες επιρροές-αναφορές, κάνοντας ιδιαίτερη εντύπωση (και) στην
Αίγυπτο. Εξάλλου, θυμίζει τα τραγούδια του αιγύπτιου μαέστρου Bob Azzam
εκείνης
της εποχής.
Και
τα δύο τραγούδια αποδίδονται από τους Daky and The
Athinea Orchestra.
4.
1966. Ο Δάκης ανεβαίνει συνεχώς και αυτό το 45άρι του το αποδεικνύει, καθώς περιέχει το αθάνατο “Monsieur Cannibal” (την επιτυχία του Sacha Distel) στη μια πλευρά και το “Mourir ou vivre” (επιτυχία του Hervé Vilard) στην άλλη.
Ο
Δάκης αποδεικνύεται ιδανικός στο γαλλικό ρεπερτόριο, κάτι που δεν θα το
εγκαταλείψει ποτέ στην διαδρομή του.
1966. Ο Δάκης ανεβαίνει συνεχώς και αυτό το 45άρι του το αποδεικνύει, καθώς περιέχει το αθάνατο “Monsieur Cannibal” (την επιτυχία του Sacha Distel) στη μια πλευρά και το “Mourir ou vivre” (επιτυχία του Hervé Vilard) στην άλλη.
Και
τα δύο τραγούδια αποδίδονται από τους Daky and The
Spies. (Αυτοί οι Spies
δεν είχαν καμία σχέση με τους Πατρινούς Spies,
που θα ηχογραφούσαν δύο χρόνια αργότερα).
Η συνέχεια
εδώ...
https://www.lifo.gr/prosopa/apolies/dakis-13-spanies-fotografies-apo-tis-dekaeties-toy-60-kai-toy-70
https://www.lifo.gr/prosopa/apolies/dakis-13-spanies-fotografies-apo-tis-dekaeties-toy-60-kai-toy-70
Σχόλια από το fb...
ΑπάντησηΔιαγραφήVasilis Kordatos
Πολύ δυνατό αφιέρωμα! Μια απορία: ο Μάνθος Χαλκιάς να είναι ο γνωστός βιολιστής της γνωστής οικογένειας;
Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
Πνευστός. Κλαρίνο, σαξόφωνα, δεν ξέρω αν ήταν και βιολιστής. Έχει παίξει και με τζαζ γκρουπ.
Vasilis Kordatos
τον έχω γράψει σε στούντιο βιολί σε δημοτικό δίσκο του Λάκη Χαλκιά και μου είχε πει ότι είχε παίξει με τον Χιώτη και σε άλλα μοντέρνα χωρίς να αναφέρει όργανο και νόμιζα ότι παίζει μόνο βιολί.
Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
'Ηταν μέλος της Greek Fusion Orchestra του Κυριάκου Σφέτσα στα σέβεντις
Vasilis Kordatos
ευχαριστώ για την πληροφορία!
Vassilis Serafimakis
Τεράστιο άρθρο, αντάξιο τής σημασίας γιά το ποπ μας που αποδεικνύεις ότι είχε ο μηντιακά αθόρυβος Δάκης.
Ferris Costas
Στη Bostella d' Oriente ακούγονται μεταξύ άλλων και οι φράσεις στ' αραβικά: "Taala ya Moustafa" (Έλα μου, Μουσταφά μου) που ανήκει στο παραδοσιακό αραβικό τραγούδι που βασίστηκε ο Bob Azzam - "Min Stendereya? Aywa, aywa" (Από την Αλεξάνδρεια; Ναι, ναι). - "Mat qoul ya Mahmoud" (Πες μας, βρε Μαχμούντ) - "Για λέϊλι" (Νύχτα μου) και στο τέλος ακούγεται μια "ζαγρούτα" (επιφώνημε-λαρυγγισμός της χαράς και του γάμου).
https://www.youtube.com/watch?v=Fz670yNWcIo
ΔΑΚΗΣ & ATHINEA ORCHESTRA - BOSTELLA D' ORIENTE
Έχω τέλος μιαν απορία: Σώζεται τίποτα δισκογραφικά από τους Stylistes? O πιανίστας Γιώργος Μηλιαράς ήταν συμμαθητής και φίλος μου. Του άλλου συμμαθητή και φίλου μου Νίκου Πίτσικα, έχω δύο ιδιωτικά CD που μου χάρισε ο ίδιος, λίγο πριν πεθάνει. Τέλος, θυμόμαστε όλοι τα "μπουζούκια των αδελφών Μανιταρά", που έκαναν καριέρα και στην Ελλάδα.
Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
Stylistes; Πως... υπάρχει δισκογραφία κανονικά...
https://www.discogs.com/artist/2912859-Stylistes
Stylistes
Ferris Costas
Ευχαριστώ.
Ο Μηλιαράς είναι ο πρώτος αριστερά.
Καλημέρα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ Bob Azzam δεν ήταν Λιβανέζος?
(24 October 1925 in Alexandria – 24 July 2004 in Monaco) was an Egyptian-Lebanese singer... λέει η wiki
Διαγραφή