Όπως μαθαίνουμε από τις σημειώσεις του booklet οι Στιχάρπαστοι ξεπήδησαν μέσα
από κάποια μαθήματα στιχουργικής, τα οποία παρακολούθησαν τα μέλη αυτής της
παρέας. Που είναι ποια; Σταύρος Παντέρμαλης, Κώστας Κολοβός, Χρυσούλα Διπλάρη,
Ευσταθία Παύλου-Κατράκη, Θένια Γιαμαλή, Γιάννης Αγγουριδάκης και Γιώργος
Γκρίλης. Όλοι αυτοί και αυτές, ως στιχουργοί, είναι υπεύθυνοι για τα λόγια στα
οκτώ τραγούδια του CD «Κατάδυση» [Μετρονόμος, 2022], ενώ για την μουσική (για όλα
τα κομμάτια) είναι υπεύθυνος ο Σ. Παντέρμαλης.
Τώρα αυτά τα οκτώ τραγούδια τα αποδίδουν οι Σ. Παντέρμαλης (3), Σοφία Μέρμηγκα, Λόλα Γιαννοπούλου, Γιώργος Μπίλιος, Ελένη Δημοπούλου και Σταύρος Δάλκος, ενώ στο άλμπουμ εμφανίζονται οκτώ μουσικοί (σε κιθάρες, τζουρά, μπάσο, ντραμς, σαξόφωνο, φλάουτο, φυσαρμόνικα κ.λπ.), με την παραγωγή, την ηχογράφηση και την μίξη να ανήκουν στον γνωστό συνθέτη Νίκο Πλατύραχο.
Η «Κατάδυση» μοιάζει με συλλογή από ανεξάρτητα κομμάτια, στην οποία συμμετέχουν διάφοροι καλλιτέχνες, και όχι σαν άλμπουμ με αρχή, μέση και τέλος.
Αν πρέπει να ξεκινήσουμε, τώρα, από τους στίχους θα λέγαμε πως αυτοί, ακόμη και στις πιο καλές, στις πιο συμπαθητικές περιπτώσεις, εμφανίζουν έναν ερασιτεχνισμό. Μπορεί να υπάρχουν κάποιες ιδέες, διάσπαρτες από ’δω κι από ’κει, αλλά πολύ δύσκολα θα βρεις ένα τραγούδι, που, στιχουργικά, να στέκεται ψηλά. Υπάρχει λοιπόν αυτό το θέμα των στίχων, που θέλουν δουλειά, ώστε να ξεφύγουν από την πεπατημένη, αλλά από την άλλη το συνολικό αποτέλεσμα δεν είναι καταδικαστικό. Και αυτό οφείλεται στις ενδιαφέρουσες μουσικές, συνθέσεις, μελωδίες του Σ. Παντέρμαλη, που διαθέτουν ποικίλες επιρροές (μπαλάντες, ροκ, «έντεχνα») και λιγότερο στις ερμηνείες.
Έτσι λοιπόν παρατηρείται το φαινόμενο –αναμενόμενο εν πολλοίς– να μην μπορείς να εντοπίσεις πολλά τραγούδια, στην «Κατάδυση», που να συνδυάζουν τους καλύτερους στίχους, μουσικές και τραγουδίσματα ταυτοχρόνως.
Ίσως το ωραιότερο κομμάτι να είναι ο «Μαύρος κύκνος», εκεί στη μέση του άλμπουμ, που έχει επίσης και την μεγαλύτερη διάρκεια, καθώς ξεπερνά τα έξι λεπτά. Στο τραγούδι αυτό στίχοι, μουσική και ερμηνεία ανήκουν στον Σταύρο Παντέρμαλη – παρότι, ακόμη και σ’ αυτό το τραγούδι, υπάρχει κάτι που δρα αποπροσανατολιστικά, και αναφερόμαστε στα φωνητικά της Φραντζέσκας Ξαγοράρη, που είναι αχρείαστα (για την δική μας γνώμη).
Καλό τραγούδι είναι και η «Σαντορίνη» (Παντέρμαλης-Γκρίλης), με την καλύτερη φωνή του άλμπουμ, την Ελένη Δημοπούλου, ενώ ενδιαφέρον έχει και το έσχατο «Αποκοτιά» (Παντέρμαλης-Κολοβός), με τον Σταύρο Δάλκο.
Συμπερασματικά, νομίζω πως αν, ο Σ. Παντέρμαλης, ψάξει πιο πολύ το στιχουργικό κομμάτι και βοηθηθεί από μια-δυο πολύ καλές φωνές, τότε θα μπορέσει να κάνει ακόμη πιο αισθητή, και αποφασιστική, την παρουσία του στα μουσικά μας πράγματα.
Επαφή: www.metronomos.gr
Τώρα αυτά τα οκτώ τραγούδια τα αποδίδουν οι Σ. Παντέρμαλης (3), Σοφία Μέρμηγκα, Λόλα Γιαννοπούλου, Γιώργος Μπίλιος, Ελένη Δημοπούλου και Σταύρος Δάλκος, ενώ στο άλμπουμ εμφανίζονται οκτώ μουσικοί (σε κιθάρες, τζουρά, μπάσο, ντραμς, σαξόφωνο, φλάουτο, φυσαρμόνικα κ.λπ.), με την παραγωγή, την ηχογράφηση και την μίξη να ανήκουν στον γνωστό συνθέτη Νίκο Πλατύραχο.
Η «Κατάδυση» μοιάζει με συλλογή από ανεξάρτητα κομμάτια, στην οποία συμμετέχουν διάφοροι καλλιτέχνες, και όχι σαν άλμπουμ με αρχή, μέση και τέλος.
Αν πρέπει να ξεκινήσουμε, τώρα, από τους στίχους θα λέγαμε πως αυτοί, ακόμη και στις πιο καλές, στις πιο συμπαθητικές περιπτώσεις, εμφανίζουν έναν ερασιτεχνισμό. Μπορεί να υπάρχουν κάποιες ιδέες, διάσπαρτες από ’δω κι από ’κει, αλλά πολύ δύσκολα θα βρεις ένα τραγούδι, που, στιχουργικά, να στέκεται ψηλά. Υπάρχει λοιπόν αυτό το θέμα των στίχων, που θέλουν δουλειά, ώστε να ξεφύγουν από την πεπατημένη, αλλά από την άλλη το συνολικό αποτέλεσμα δεν είναι καταδικαστικό. Και αυτό οφείλεται στις ενδιαφέρουσες μουσικές, συνθέσεις, μελωδίες του Σ. Παντέρμαλη, που διαθέτουν ποικίλες επιρροές (μπαλάντες, ροκ, «έντεχνα») και λιγότερο στις ερμηνείες.
Έτσι λοιπόν παρατηρείται το φαινόμενο –αναμενόμενο εν πολλοίς– να μην μπορείς να εντοπίσεις πολλά τραγούδια, στην «Κατάδυση», που να συνδυάζουν τους καλύτερους στίχους, μουσικές και τραγουδίσματα ταυτοχρόνως.
Ίσως το ωραιότερο κομμάτι να είναι ο «Μαύρος κύκνος», εκεί στη μέση του άλμπουμ, που έχει επίσης και την μεγαλύτερη διάρκεια, καθώς ξεπερνά τα έξι λεπτά. Στο τραγούδι αυτό στίχοι, μουσική και ερμηνεία ανήκουν στον Σταύρο Παντέρμαλη – παρότι, ακόμη και σ’ αυτό το τραγούδι, υπάρχει κάτι που δρα αποπροσανατολιστικά, και αναφερόμαστε στα φωνητικά της Φραντζέσκας Ξαγοράρη, που είναι αχρείαστα (για την δική μας γνώμη).
Καλό τραγούδι είναι και η «Σαντορίνη» (Παντέρμαλης-Γκρίλης), με την καλύτερη φωνή του άλμπουμ, την Ελένη Δημοπούλου, ενώ ενδιαφέρον έχει και το έσχατο «Αποκοτιά» (Παντέρμαλης-Κολοβός), με τον Σταύρο Δάλκο.
Συμπερασματικά, νομίζω πως αν, ο Σ. Παντέρμαλης, ψάξει πιο πολύ το στιχουργικό κομμάτι και βοηθηθεί από μια-δυο πολύ καλές φωνές, τότε θα μπορέσει να κάνει ακόμη πιο αισθητή, και αποφασιστική, την παρουσία του στα μουσικά μας πράγματα.
Επαφή: www.metronomos.gr
Αγαπητέ κ. Τρούσα,
ΑπάντησηΔιαγραφήΕυχαριστούμε πολύ για τον χρόνο που αφιερώσατε τόσο στο να ακούσετε τον δίσκο όσο και στο να γράψετε την παραπάνω κριτική, την οποία και σαφώς σεβόμαστε, ασχέτως αν δεν συμφωνούμε σε όλα τα σημεία της. Πάντως, καλώς εχόντων των πραγμάτων, στις αρχές Οκτωβρίου θα γίνει η σχετική παρουσίαση του δίσκου στον χώρο της Σφίγγας, όπου και θα χαρούμε να σας δούμε και να συζητήσουμε από κοντά.
Με εκτίμηση,
Σταύρος Παντέρμαλης
Να 'στε καλά. Καλή συνέχεια εύχομαι.
Διαγραφή