Κυριακή 4 Αυγούστου 2024

JOHN MAYALL μια μεγάλη μουσική απώλεια του τελευταίου καιρού – o κορυφαίος βρετανός bluesman ήταν πολύ αγαπητός και στο ελληνικό κοινό

Νεότεροι και παλαιότεροι μουσικοί φεύγουν συνεχώς από τη ζωή, αφήνοντάς μας πίσω τα καταπληκτικά άλμπουμ τους και μαζί ιστορίες και αναμνήσεις από τις παρουσίες τους στη χώρα μας. Και κάπως έτσι, στις 22 Ιουλίου, τα δυσάρεστα νέα θα αφορούσαν αυτή τη φορά τον Βρετανό John Mayall, έναν από τους πιο μεγάλους και διαχρονικούς στυλοβάτες του blues, που θα πέθαινε στα 90 χρόνια του.
Ο Mayall υπήρξε ένα κεφάλαιο από μόνος του για το blues και δη το ηλεκτρικό, από το μέσο των σίξτις και μετά, αφού ηχογράφησε δεκάδες δίσκους, δίνοντας εκατοντάδες live και παραμένοντας ενεργός για περισσότερο από 60 χρόνια. Πολλοί τον αποκαλούν «νονό», «παππού», «πατέρα» κ.λπ. του british blues, αν και αυτοί οι χαρακτηρισμοί δεν έχουν και πολύ νόημα. Σίγουρα ο Mayall δεν ήταν εκείνος που ξεκίνησε να κάνει γνωστό το blues στην Βρετανία, όταν υπήρχαν εκεί, από τα χρόνια του ’50 ήδη, ο Alexis Korner με τον Cyril Davies. Ήταν όμως εκείνος, που μαζί με τον Eric Clapton (μαζί και μόνοι δηλαδή) θα το πήγαιναν πιο μακριά απ’ όλους, γνωρίζοντας μεγάλες επιτυχίες, μέσα στις δεκαετίες, και φέρνοντάς το μέχρι τα πιο πρόσφατα χρόνια.
Μεγαλώσαμε, μουσικά, ακούγοντας και διαβάζοντας συχνά τον όρο
white blues. Πήγαινε και στους λευκούς Αμερικάνους (Mike Bloomfield, Paul Butterfield, Nick Gravenites) αυτός ο χαρακτηρισμός, που ξεκίνησαν να τραγουδούν blues την ίδια εποχή, στο πρώτο μισό της δεκαετίας του ’60, αλλά κυρίως αφορούσε τους Βρετανούς, που θα αγαπούσαν το blues περισσότερο και από τους Αμερικάνους, και που θα διαμόρφωναν στο δεύτερο πλέον μισό των 60s, το λεγόμενο blues-rock, εντάσσοντάς το και αυτό, επί ίσοις όροις, μέσα στο ψυχεδελικό περιβάλλον της περιόδου.
Ο Mayall ήταν ένας πολύ καλός συνθέτης, στιχουργός, ερμηνευτής και ταυτοχρόνως πολυοργανίστας (έπαιζε σχεδόν όλα τα όργανα ενός «γεμάτου» γκρουπ της εποχής), έχοντας κι ένα ακόμη ιδιαίτερο ταλέντο – να εμφανίζει πάντοτε πολύ γερά συγκροτήματα. Διάλεγε, εννοώ, ό,τι καλύτερο υπήρχε στην πιάτσα από πλευράς μουσικών, και φυσικά όλοι τον εμπιστεύονταν ή και τον πίεζαν ακόμη, για να εμφανισθούν μαζί του.
Δεν είναι τυχαίο, εννοώ, πως από τα κατά καιρούς σχήματά του, τους Bluesbreakers κ.λπ., θα περνούσαν οι άσσοι κιθαρίστες Eric Clapton, Peter Green, Mick Taylor, Harvey Mandel, Freddy Robinson, Walter Trout, Coco Montoya και Buddy Whittington, οι μπασίστες John McVie, Jack Bruce, Tony Reeves και Larry Taylor, οι ντράμερ Hughie Flint, Aynsley Dunbar, Mick Fleetwood, Jon Hiseman, Keef Hartley και Paul Lagos, ενώ δεκάδες άλλοι μουσικοί θα μοιράζονταν στούντιο και πάλκα μαζί του, σαν τους Paul Butterfield, Gary Moore, Billy Gibbons, Otis Rush, DonSugarcaneHarris, Dick Heckstall-Smith, Alan Skidmore, Johnny Almond, Blue Mitchell, Steve Cropper, Chris Rea, Steve Miller, Billy Preston, Tommy Eyre, Jeff Healey, Jonny Lang, John Lee Hooker κ.ά. Ο Mayall τιμήθηκε όσο ελάχιστοι άλλοι μουσικοί της γενιάς του και αυτό το αποδεικνύουν οι αναρίθμητες συνεργασίες του. Όλοι ήθελαν να παίξουν μαζί του.
Κλασικοί δίσκοι του Mayall, και σχεδόν άπαντες απαραίτητοι για κάθε blues-rock δισκοθήκη (όπως λέγαμε παλιά), θεωρούνται όλοι της δεκαετίας 1965-1975 (εδώ δεν θα πρέπει να λησμονηθεί ο παραγωγός Mike Vernon και οι μηχανικοί ήχου Gus Dudgeon και Derek Varnals), ενώ δεν υπάρχει δίσκος του, από τους καμιά 70αριά που θα προλάβαινε να ηχογραφήσει έως εσχάτως, που να είναι μέτριος ή αδιάφορος. Ακόμη και στα ανερμάτιστα 80s ο Mayall θα έδινε, ανάμεσα σε άλλα, κι εκείνο το live στην πόλη Szeged, της Ουγγαρίας, που ως “Behind the Iron Curtain” (1985) θα κυκλοφορούσε και στην Ελλάδα από την Music-box, σε μια εποχή όπου το να παίζεις και να ηχογραφείς live στο... σιδηρούν παραπέτασμα, δεν ήταν κάτι αυτονόητο.
Χοντρικά, δίσκοι σαν τους “John Mayall Plays John Mayall” (1965), “Blues Breakers with Eric Clapton” (1966), “A Hard Road” (1967), “Crusade” (1967), “The Blues Alone” (1967), “Bare Wires” (1968), “Blues from Laurel Canyon” (1968), “The Turning Point” (1969), “Back to The Roots” (1971) και “Thru the Years” (1971) θεωρούνται και είναι αριστουργήματα του blues (του ηλεκτρικού βασικά) και προσωπικά τους βαθμολογώ με «άριστα», χωρίς να μπαίνω τώρα σε επιμέρους λεπτομέρειες.
 
Η συνέχεια εδώ...
https://www.lifo.gr/culture/music/john-mayall-1933-2024-mia-megali-prosfati-moysiki-apoleia

5 σχόλια:

  1. Σχόλια από το fb...

    George Floudas
    Δε μου άρεσε ποτέ αυτός ο ήχος,
    αλλά για 3 χρόνια στο γυμνάσιο (‘82-‘86) καθόμουν στο ίδιο θρανίο με έναν τύπο, το Μιχάλη, που ήταν απόλυτος φαν και χρησιμοποιούσε μάλιστα σα παρατσούκλι το Mick Mayall.
    Το έγραφε παντού. Σε τοίχους, στο θρανίο, στα βιβλία.
    Ήμουν κυριολεκτικά περιτριγυρισμένος από το όνομα αυτό.
    Θα μου πεις «άσχετο».
    Ίσως όχι και τόσο.
    Τα βιώματα υπερτερούν των κριτικών αποτιμήσεων νομίζω.
    Υπό αυτή την έννοια, καλό του ταξίδι.

    Elias Zaikos
    Ήμουν στη συναυλία του Λυκαβηττού, έχω την εντύπωση πως μπάσο έπαιζε ο John McVie αν και δεν είμαι σίγουρος..

    Φώντας Τρούσας
    Σε ποια από τις δύο?

    Elias Zaikos
    Σε κείνη με τον Mick Taylor

    Φώντας Τρούσας
    Steve Thompson στο μπάσο - νομίζω το καρατσέκαρα τότε που το έγραψα

    Γιώργος Γιαννόπουλος
    Μάλλον πρώτα βγήκε το 461 Ocean Boulevard και μετά το "beano".

    Φώντας Τρούσας
    100%, το beano βγήκε μάλλον το 1978

    Lefteris Aerakis
    Υπεροχη και περιεκτικοτατη καταγραφη και ομορφη γραφη! Για την ιστορια, σε μια μικρη παρεα στο Περιστερι, πρωϊμων εφηβων, 1971 η 1972, επεσε σαν κεραυνος εν αιθρια το "USA UNION" Ελληνικη εκτυπωση με τις μαυρες ετικετες της Polydor! Ολο το στησιμο χωρις κρουστα, οι παικταραδες που ηδη γνωριζαμε απο τους Canned Heat (Larry Taylor & Harvey Mandel), οπως και το κλαμα του απιστευτου "Sugarcane" Harris στο ηλεκτρικο βιολι, τα θεματα στους στιχους που καταπιανεται ο "Αρχηγος" οπως και η ολη του ερμηνεια, μας αφησαν "Χαζους" και μας ανοιξαν κυριολεκτικα τ' αυτια! Ακομα και τωρα μετα απο τοσα χρονια το ακουω και το χαιρομαι! Ευχαριστω!

    Alexandros Rigas
    αριστούργημα
    το λατρεμένο USA UNION το έμαθα από το Μουσικό Δίαυλο Θεσσαλονίκης, στη μεταμεσονυχτεια ζώνη, όπου έκαναν αφιέρωμα ωρών στον Harvey Mandel.
    Μόλις σήμερα ακούγαμε για πολλοστή φορά στο αυτοκίνητο το All your love από το Beano. Ακόμη και η διόλου μυημενη στο blues σύζυγος, λατρεύει τα γνωστά αρπίσματα σε ρε μινόρε του EC.

    Ηλίας Ηλιάδης
    Να προσθέσω ότι η Music Box είχε κυκλοφορήσει στην Ελλάδα και ένα δίσκο (χωρίς ράχη ως συνήθως), με τίτλο Primal Solos, με Eric Clapton, Jack Bruce και Huge Flint στην πρώτη πλευρά, live που δόθηκε στο Flamingo, τον Απρίλιο του 66, λίγους μήνες προτού κυκλοφορήσει το πρώτο άλμπουμ των Cream τον Ιανουάριο του 67. Και στην δεύτερη πλευρά του, είχε ένα live με τον Mick Taylor στην κιθάρα, τον Δεκέμβρη του 68, λίγους μήνες πριν πάει στους Stones

    Kostas Rokas
    το έχω και δεν το βρίσκω στην επίσημη δισκογραφία.Μου το είχε δώσει πολύ παλιά ένας φίλος.

    Ηλίας Ηλιάδης
    το έχω και εγώ..
    Το είχε βγάλει κανονικά το 1977 η London records, παράρτημα της Decca...

    Γιώργος Γιαννόπουλος
    Στο εξώφυλλο γράφει τον Hiseman ως "Miseman"

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πρώτος δίσκος του Mayall που αγόρασα ήταν το Blues from Laurel Canyon. Μου άρεσε πολύ ο ήχος του John και λόγω αυτού προχώρησα πιο βαθια στον θαυμαστό κόσμο του blues. Θα ήθελα να ενισχύσω την αμφιβολία που πρόσθεσε ο Ηλίας με μόνο στοιχείο πως στην ίδια περίπου περίοδο μπάσο μαζί του έπαιζε ο John Mc Vie όπως φαινεται στο cd που έχω The 1982 Reunion Concert με τους υπολοιπους μουσικους να ειναι ιδιοι. Φυσικά και δεν είναι αποδεικτικό στοιχειο. Ο John Mayall αλλάζει μουσικούς σας τα πουκάμισα.
      Δημ.Μηλας

      Διαγραφή
    2. Οχι κακως εκανα το προηγουμενο σχολιο ο John McVie δεν πηρε μερος στο ευρωπαικο σκελος της αναβίωσης των Bluesbreakers το 1983 και αντικατασταθηκε απο τον Steve Thompson.
      Δημ. Μηλας

      Διαγραφή
    3. Όπως είπα και του Ηλία το τσέκαρα όσο μπορούσα καλύτερα πριν γράψω τον Steve Thompson.

      Διαγραφή
  2. Φώντα άλλη μια φορά συγχαρητήρια για την υπέροχη ανάρτηση σχετικά μετον τεράστιο John Mayall
    Για ιστορικούς λόγους θα προσθέσω και εγώ α οτι στο περιοδικό ΦΑΝΤΑΖΙΟ αν δεν με απατά η μνήμη μου (που κατα 99 0/0 δεν με απατά) γύρω στο 1970 σε ένα μικρό αφιέρωμα στο φεστιβαλ του Bath υπήρχε φωτογραφία του με την περίεργη λεζάντα
    "Τζων Μάγιαλ κουρεύτηκε για να τραγουδήσει στο Μπάθ" και λέω περίεργη γιατί αν ανατρέξει κανείς σε φωτογραφίες απο το φεστιβάλ μόνο κουρεμένος δεν είναι.
    Αυτά
    Γιώργος Να

    ΑπάντησηΔιαγραφή