Πριν λίγο καιρό (4 Μαΐου 2019) είχαμε γράψει ένα κείμενο
σχετικό με μια κασέτα, την “Best of Psychagogos”, που είχε κυκλοφορήσει μαζί ή παράλληλα με
το fanzine Psychagogos
ή Ψυχαγωγός, που τύπωνε ο Νίκος Κοντογούρης από το 1985 μέχρι το 1991. Πιθανώς
αυτό να έγινε με το προτελευταίο τεύχος, το ένατο (καλοκαίρι 1990), αλλά μπορεί
και με το όγδοο (Ιανουάριος-Φεβρουάριος 1990), αλλά αυτό δεν έχει ιδιαίτερη
σημασία. Όπως είχαμε γράψει και στο προηγούμενο σημείωμα...
Δεν ήταν η πρώτη κασέτα που θα κυκλοφορούσε
με το fanzine,
καθώς είχαν προηγηθεί μια κασέτα με τραγούδια των Absolute Grey (με το τεύχος #4), μία
με τραγούδια του Paul Roland
(με το τεύχος #5) και μία με κομμάτια των Last Drive (με το τεύχος #6), ενώ
και το τελευταίο τεύχος, το #10 (Χειμώνας 1990-91), συνοδευόταν με κασέτα των Purple
Overdose.
Οι κασέτες αυτές χρεώνονταν έξτρα (συν τα
ταχυδρομικά), δεν ήταν ενσωματωμένες στο περιοδικό και μπορούσε να τις αγοράσει
όποιος ήθελε. Έτσι κάπως είχα αγοράσει τότε την κασέτα των Purple
Overdose,
όπως και την “Best of Psychagogos”.
Αυτές είναι και οι μόνες που έχω δει εν τω μεταξύ. Τις άλλες δεν τις έχω δει
και γράφω γι’ αυτές, επειδή τις αναφέρει ο ίδιος ο Κοντογούρης στα διάφορα
τεύχη. Αυτή η κασέτα που μας ενδιαφέρει εδώ, η “Best of
Psychagogos”,
έφθασε ξανά στα χέρια μου πριν από μερικούς μήνες, μετά από πολλά χρόνια –
καθώς την είχα δανείσει σε φίλο και μου επεστράφη.
Σ’ εκείνο το κείμενο του Μαΐου λοιπόν
είχαμε πει τα σχετικά με την πρώτη πλευρά, την “American Side”, δίνοντας την
υπόσχεση πως σύντομα θα επανέλθουμε, ώστε να ολοκληρώσουμε το κείμενο, με τη
δεύτερη, την “Βritish
& Εuropean Side”.
Αυτό θα πράξουμε τώρα...
Tο εξώφυλλο της κασέτας με το βρετανικό-ευρωπαϊκό track list |
Πρώτο κομμάτι στην δεύτερη πλευρά της
κασέτας ήταν το “Scream thy last scream”
των PINK FLOYD.
Εκείνη την εποχή (1989-1990) το συγκεκριμένο τραγούδι δεν ήταν από τα γνωστά
των Floyds,
καθώς δεν είχε κυκλοφορήσει επισήμως και υπήρχε διαθέσιμο μόνο σε bootlegs. Ο Κοντογούρης έγραφε
πως στην κασέτα είχε χρησιμοποιήσει το remix με το οποίο θα έβγαινε το τραγούδι σε single, στις αρχές του ’68 –
κάτι που τελικώς δεν συνέβη. Από την wiki
διαβάζουμε πως το τραγούδι γράφτηκε το διήμερο 7-8 Αυγούστου 1967 και πως
ηχογραφήθηκε στο ίδιο session
με το “Set the controls for the heart of the sun”,
καθώς προοριζόταν για το τρίτο 45άρι των Pink Floyd
(αμέσως μετά το “See Emily play
/ Scarecrow”,
που είχε κυκλοφορήσει την 16η Ιουνίου 1967). Εν τέλει, επισήμως, το τραγούδι θα
ακουστεί μόλις το 2016, στο box set των Floyds “The
Early Years
1965-1972”.
Το “Scream thy last scream”
είναι εξαιρετικό φυσικά, πλήρως ενταγμένο στο ψυχεδελικό κλίμα της εποχής, με
φωνητικά από τους Syd Barrett
και Nick Mason,
γεμάτο με εφφέ, φωνές, έξοχο όργανο από τον Richard Wright, δυναμικό μπάσο από
τον Roger Waters
και σουρεαλιστικά λόγια. Από πού να είχε πάρει το τραγούδι ο Κοντογούρης, για
να το χώσει στην κασέτα του; Πιθανώς από το γερμανικό bootleg “Another
Side of the Moon”
(1985) ή από το ιταλικό του Syd Barrett
“Melk Weg”
(1986) ή από το “Artifacts from The Psychedelic Dungeon
/ Volume One”
(1988-1990;). Μπορεί και από κάποιο άλλο... Εγώ, πάντως, αυτό το εξαιρετικό track το είχα πρωτακούσει
από την κασέτα του Ψυχαγωγού.
Δεύτερο τραγούδι στην “British & European
Side”
ήταν το “Path through the forest”
των FACTORY,
που είχε βγει σε 45άρι το 1968 – λέμε για το “Path through the forest / Gone” [MGM MGM 1444]. Το δισκάκι, όπως
βλέπουμε από το discogs
είχε κάνει δύο εκδόσεις, μία promo με κοκκινωπό label και μία κανονική με κιτρινωπό (η promo έχει πουληθεί μερικές φορές, αλλά
η κανονική ποτέ – αντιλαμβάνεστε πόσο σπάνια είναι). Ο Κοντογούρης έγραφε, τότε,
πως επρόκειτο για ασύλληπτο κομμάτι (και είχε δίκιο!), σημειώνοντας πως «κανείς δεν φαίνεται να γνωρίζει τα μέλη
αυτού του τρομερού βρετανικού συγκροτήματος, ούτε ποιος είναι ο κος Rollings, που έγραψε αυτό το κομμάτι, το 1968». Τα μέλη των Factory, τουλάχιστον από το
1996, είναι γνωστά (Jack Brand φωνή, μπάσο, Bill Macleod ντραμς, Ian Oates κιθάρα), ενώ και ο κος Rollings, που είχε γράψει το τραγούδι, ήταν ο γνωστός
τραγουδοποιός Clifford T. Ward (1944-2001). Υπάρχει
μάλιστα και ηχογραφημένο από τον ίδιο (ως Cliff Ward) πριν από τους Factory, το 1967 – μία εκτέλεση που μπήκε στη συλλογή της Tenth Planet “Syde Tryps Seven” το 2001. Η πρωτότυπη εκτέλεση
του Ward είναι
ψυχεδελική βεβαίως, με διάφορα εφφέ κ.λπ. αλλά είναι αργή (δεν είναι άσχημη
φυσικά) και δεν έχει σχέση με τον δυναμίτη των Factory. Το “Path through the forest” και ο Κοντογούρης,
και όλος ο κόσμος, το έμαθε από τη συλλογή “Chocolate Soup for Diabetics Vol.3 / Psychedelic Classics” [UK. Relics Records CSFD 3], που είχε κυκλοφορήσει το 1983.
Τρίτο τραγούδι στην κασέτα είναι το “Gravy booby jamm” από τους BIG BERTHA featuring ACE KEFFORD, έτσι όπως αυτό
εμφανίστηκε στο single
“This world’s an apple / Gravy booby jamm” [UK. Atlantic 584298] το 1969. Μέλη των Big Bertha ήταν οι Cozy Powell ντραμς (πασίγνωστος
ντράμερ που δεν βρίσκεται στη ζωή, έχοντας περάσει από Jeff Beck Group, Bedlam, Rainbow, Whitesnake, Black Sabbath κ.λπ.
), Dave Ball
κιθάρες (μετά στους Procol Harum,
Bedlam κ.λπ.), Denny Ball μπάσο
(μετά στους Bedlam
κ.λπ.), Pete Ball
πλήκτρα και Pete French τραγούδι (μετά σε Atomic Rooster, Leaf Hound
κ.λπ.), αλλά στη συγκεκριμένη εγγραφή δεν ακούγονται οι Big Bertha, μα οι Ace Kefford Stand, που είχαν τρία μέλη
των Big Birtha στη σύνθεσή τους (Cozy Powell, Dave Ball,
Denny Ball), συν τον τραγουδιστή Ace Kefford (από τους Move). Μάλιστα, το “Gravy booby jamm” είχε ήδη κυκλοφορήσει
από τους Ace Kefford Stand
στο δισκάκι “For your love
/ Gravy booby jamm”
[UK. Atlantic 584260], νωρίτερα το 1969, κι
έτσι ακριβώς, όπως ακουγόταν σ’ αυτό, οι παραγωγοί το χρησιμοποίησαν και στο
επόμενο single, κάτω
από το όνομα των Big Birtha.
Το τραγούδι είναι καταπληκτικό, αληθινό ψυχεδελικό διαμάντι βαρέων βαρών, με
φοβερές κιθάρες και ερμηνεία ανατριχιαστική από τον Ace Kefford. Μέχρι την εποχή, που
μπήκε στην κασέτα του Ψυχαγωγού, το τραγούδι δεν είχε κάπου ανθολογηθεί, αλλά
μετά το είδαμε στο “Rubble
16” (1991) της Bam-Caruso.
Το τέταρτο τραγούδι της κασέτας ήταν το “Sweet Helen”των CREATION. Όπως έγραφε ο Κοντογούρης: «Ανέκδοτο κομμάτι του μεγάλου βρετανικού mod-beat συγκροτήματος, την ιστορία του
οποίου μπορείτε να διαβάσετε στο Psychagogos No.7. Σύνθεση της δυάδας Phillips / Pickett». Εξαιρετικό τραγούδι, από τα ωραιότερα των Creation, και όντως ανέκδοτο
στην εποχή του. Τέτοια τραγούδια αποτελούν τον ορισμό του pop/rock-psychedelic sound,
όντας διαχρονικά «ανοιχτά βιβλία» για κάθε μελλοντικό μουσικό, fan, απλό ακροατή κ.λπ. Απ’
όσο το έψαξα το τραγούδι πρέπει ν’ ακούστηκε για πρώτη φορά στο πειρατικό box-set με τα τέσσερα 7ιντσα “Artifacts from The Psychedelic Dungeon / Volume One” (1988-1990;) και από
εκεί πρέπει να το «τσίμπησε» ο Κοντογούρης.
Το επόμενο κομμάτι της συλλογής είναι το “Nevrose” του γάλλου συνθέτη και
ενορχηστρωτή JACQUES DENJEAN,
βγαλμένο από το δισκάκι “Nevrose
/ Psychomaniac” [FR. Disc AZ AZ 10 347] του 1968. Ο
Κοντογούρης γράφει: «Φανερή η διάθεση του
γάλλου αυτού οργανίστα και συνθέτη να πειραματιστεί με την ψυχεδέλεια στο τέλος
της δεκαετίας του ’60. Στο βιολί ο Jean-Luc Ponty στα πρώτα βήματα της καριέρας του.
Στην ανεξάρτητη ΑΖ Disc.». Ο Jacques Denjean ήταν γνωστός κυρίως
από τις ενορχηστρώσεις του (στο κλασικό “Monsieur cannibal” του Sacha Distel π.χ.),
κοντά κυρίως σ’ ένα easy listening στυλ και κάπως έτσι είχε συνεργαστεί στενά (και) με την Νάνα
Μούσχουρη (ανάμεσα σε άλλους). Στο συγκεκριμένο οργανικό παίζουν κιθάρες οι Raymond Gimenez (αργότερα στους Synthesis κ.ά.), Francis Darizcuren (αργότερα στους Mad Ducks του Bernard Lubat κ.ά.) και Jean-Claude Oliver (αργότερα στην μπάντα
του Georges Moustaki
κ.λπ.), βιολί ο Jean-Luc Ponty, μπάσο ο Paul
Rovère και ντραμς ο André Arpino. Δεν υπάρχουν
πλήκτρα, δηλαδή, εδώ. Το ορχηστρικό είναι πολύ καλό, φαίνεται να είναι φανερά
επηρεασμένο από την ινδική μουσική (σιτάρ δεν υπάρχει, αλλά είναι σαν να
υπάρχει) και η ανθολόγησή του στην κασέτα «μετράει» (καθώς δεν είχε ανθολογηθεί
ποτέ έως τότε).
Το “Brother,
can you spare a dime” είναι ένα κλασικό
αμερικανικό τραγούδι (της αριστεράς θα το αποκαλούσαμε) γραμμένο στα χρόνια της
μεγάλης ύφεσης (1930) από τον στιχουργό E.
Y.
“Yip”
Harburg
και τον συνθέτη Jay Gorney.
Έχει γνωρίσει, δε, πάμπολλες εκτελέσεις. Στο rock η καλύτερη διασκευή του ανήκει, οπωσδήποτε, στους St. Valentine’s Day Massacre. Λέμε για
το 45άρι “Brother, can you spare a
dime / Al’s party” [UK. Fontana TF 883] από το 1967. Το συγκρότημα που
έπαιζε ήταν βασικά οι Artwoods
(Art Wood τραγούδι,
Derek Griffiths κιθάρα,
Jon Lord όργανο, Malcolm
Pool μπάσο και Colin Martin ντραμς – και όχι ο Keef Hartley, που είχε αποχωρήσει για να
συνδεθεί με τους Bluesbreakers του John Mayall), οι οποίοι Artwoods
είχαν μετατραπεί σε
ST. VALENTINE’S DAY MASSACRE, ντυμένοι σε μαφιόζικο στυλ εποχής «ποτοαπαγόρευσης», προκειμένου
να εκμεταλλευθούν τον ντόρο που είχε ξεσπάσει με αφορμή την ταινία Bonnie and Clyde (Αύγουστος 1967) του Arthur Penn. Τίποτα δεν κατάφεραν
και κάπως έτσι διαλύθηκαν αμέσως μετά, αφήνοντας για παρακαταθήκη αυτή τη
φοβερή διασκευή (και το flip-side ήταν ωραίο). Να πούμε,
τέλος, πως και το “Brother,
can you spare a dime” ακουγόταν στο “Rubble 16” του 1991.
Η κασέτα “British & European
Side”
θα ολοκληρωνόταν με το “I want more”
των Ολλανδών GROEP
1850 (ή και Group 1850),
τραγούδι παρμένο από το δεύτερο 45άρι τους “I want more / I know
(La Pensee)” [NL. Philips JF 333 835], που τυπώθηκε το 1967. Ο
Κοντογούρης γράφει πως το δισκάκι κυκλοφόρησε τον Ιούνη του 1968, αλλά το rate your music δίνει
ακριβή ημερομηνία κάνοντας λόγο για 17 Απριλίου του ’67. Όπως κι αν έχει το “I want more” είναι ένα ορμητικό
ψυχεδελικό track,
ερμηνευμένο από το κορυφαίο ίσως ολλανδικό συγκρότημα της περιόδου (λέμε
«ίσως», γιατί υπήρχαν και οι Cuby+Blizzards και άλλα, βεβαίως,
ονόματα). Ως τραγούδι μάλλον ήταν άγνωστο όταν ανθολογήθηκε, γεγονός που
προσδίδει στην κασέτα κι άλλο ένα bonus (για την εποχή πάντα). Να επιχειρήσουμε να δώσουμε και μια line-up του γκρουπ (το
1967), έστω και με κάποια επιφύλαξη: Daniel van Bergen κιθάρες, Peter Sjardin
φωνή, πλήκτρα, Ruud van Buren
μπάσο, Beer Klaasse
ντραμς.
Εδώ το πρώτο κείμενο: «BEST OF PSYCHAGOGOS τα αμερικάνικα»:
https://diskoryxeion.blogspot.com/2019/05/best-of-psychagogos.html
Εδώ το πρώτο κείμενο: «BEST OF PSYCHAGOGOS τα αμερικάνικα»:
https://diskoryxeion.blogspot.com/2019/05/best-of-psychagogos.html
Τα links των τραγουδιών:
ΑπάντησηΔιαγραφήhttps://www.youtube.com/watch?v=8OPzPoSxha8
https://www.youtube.com/watch?v=45OB62LcpcM
https://www.youtube.com/watch?v=Ew0gkbJrZlE
https://www.youtube.com/watch?v=oJ8XoHsZvvo
https://www.youtube.com/watch?v=8vGPZ1-Clng
https://www.youtube.com/watch?v=VyoAFoq9eM0
https://www.youtube.com/watch?v=qon1Z_zttJs
Κασετα διαμαντι!.Ειχε δικιο ο Κοντογουρης οι Factory πολυ μπροστα απο την εποχη τους,να τα βλεπουν αυτα μερικοι που νομιζουν οτι οι Stone Roses η οι Verve ηταν πρωτοποροι,η ακομα και απο την Paisley underground σκηνη
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν φταινε οι stone roses οι verve, οι oasis και πολλοι αλλοι από την εγγεζικη σκηνη 90es,00es,αλλα αυτοι που πιστευουν τετοιες μπουρδες.Οι μπαντες είναι δεδομενο ότι και ξερουν και εχουν τετοια ακουσματα από τα sixties και πολλες φορες τα εχουν αναδειξει στις μουσικες τους.
Διαγραφή
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλησπέρα!
Διαβάζοντας τις δύο εξαιρετικά ενδιαφέρουσες αναρτήσεις σου, σχετικά με την κασέτα “Best of Psychagogos” , με επιλογές του Νίκου Κοντογούρη και εν μέσω μιας ιοβόλας επικαιρότητας, που τίποτα δεν αφήνει όρθιο, (π.χ. σήμερα πάει στη Βουλή το νομοσχέδιο Χατζηδάκη για τα εργασιακά), αναζητήσαμε με ενθουσιασμό και κατεβάσαμε, τα τραγούδια της κασέτας και θα τα απολαύσουμε οσονούπω... Θα σταθώ στους ST. VALENTINE’S DAY MASSACRE, που, όπως λες ήταν οι Artwoods και με αυτό σαν κίνητρο, ανέσυρα τον δίσκο τους “100 Oxford street”, για να ακούσω το σούπερ κουλ κομμάτι τους, “I’m looking for a saxophonist doubling French horn, wearing size 37 boots”, που μας αφιέρωνε με το (μάλλον) τρίτο ποτό, ο Κώστας, στο pub Ecstasy στην Πετρούπολη, κάπου στις αρχές του ‘90.
https://www.youtube.com/watch?v=MRscA7GiBgA
Καλό Σαββατοκύριακο!