Κυριακή 6 Σεπτεμβρίου 2020

ΜΙΚΡΑ ΚΕΙΜΕΝΑ ΑΠΟ ΤΟ FACEBOOK 288

6/9/2020
Ίσως η πιο ωραία στιγμή του γραψίματος είναι όταν έχεις τελειώσει και αρχίζεις να μαζεύεις καμιά 20αριά βιβλία και περιοδικά που έχεις απλώσει ολούθε (σε γραφείο, καναπέδες, καρέκλες, τραπεζάκια, ακόμη και στο πάτωμα...), προκειμένου, σιγά-σιγά, να τα ξαναβάλεις στη θέση τους. Και κάπως έτσι, χαλαρά, αρχίζεις ένα τυχαίο ξεφύλλισμα και τότε ανακαλύπτεις, άλλα διάφορα που σε βάζουν σ’ ένα άλλο, σ’ ένα επόμενο, διαφορετικό τριπ.
Κριτική για το άλμπουμ “Sunday Street” [Philo, 1976] του μεγάλου folkist Dave Van Ronk, από ένα παλιό «Jazz & Τζαζ», 20 και πλέον χρόνια πριν (Μάιος, 2000).

5/9/2020
TEN WHEEL DRIVE
Δυνατό jazz-rock σχήμα, που ήταν γνωστό και στην Ελλάδα, στα τέλη του '60 και στις αρχές του '70. Υπάρχει και συνέντευξη του μπασίστα Βασίλη Ντάλλα (από το 1971), που το αναφέρει (και σαν επιρροή για τον "Μπάλλο" κατά μίαν έννοια). Δείτε στα σχόλια...

5/9/2020
Δεν ξέρω αν είναι ο τελευταίος μεγάλος λαϊκός τραγουδιστής, από αυτούς που ξεκίνησαν (και τη δισκογραφία) στη δεκαετία του '60, σίγουρα όμως είναι ένας από τους μεγαλύτερους.
Η αναλλοίωτη φωνή του Μανώλη Τοπάλη...

4/9/2020
Ψάχνοντας για κάτι άλλο έπεσα πάνω σε μια συνέντευξη του Γιάννη Πουλόπουλου από τον Γενάρη του 1970 (τόσο παλιά), στην οποία μιλούσε για το Νέο Κύμα.
Όταν πέθανε ο Πουλόπουλος είδαμε παντού να τον αποκαλούν «νεοκυματικό» τραγουδιστή, η «φωνή του νέου κύματος» και τέτοια.
Όταν έγραψα τα σχετικά στο Lifo σημείωσα πως «ορισμένοι θεωρούν τον Γιάννη Πουλόπουλο τραγουδιστή του Νέου Κύματος» και πως «το βασικό υλικό που τραγούδησε ο Γιάννης Πουλόπουλος στο δεύτερο μισό της δεκαετίας του '60, τις συνθέσεις των Γιάννη Σπανού, Μίμη Πλέσσα, Σταύρου Κουγιουμτζή, Μάνου Λοΐζου, Δήμου Μούτση, Λίνου Κόκοτου, Νίκου Μαμαγκάκη, Γιώργου Κοντογιώργου και Γιάννη Γλέζου, πολύ δύσκολα και σίγουρα συνεκδοχικά (δηλαδή από σπόντα) θα το αποκαλούσαμε Νέο Κύμα».
Ο Πουλόπουλος, στη συνέντευξη εκείνη όχι απλώς αρνείται τη σχέση του με το Νέο Κύμα («δεν έχω τραγουδήσει ποτέ μου νέο κύμα – αυτό είναι λάθος»), αλλά αρνείται τον όρο ακόμη και για τα δικά του τραγούδια, που τα έλεγε στις μπουάτ με μια κιθάρα («αυτό δεν είναι νέο κύμα, πάντα έλεγα τα τραγούδια μου»), εννοώντας πως τραγουδούσε τα δικά του κομμάτια με την κιθάρα του, πριν την καθιέρωση του όρου.
Δυστυχώς την συνέντευξη δεν την βρήκα εγκαίρως, όταν έπρεπε (δεν την θυμόμουν), για να την προσθέσω στο κείμενο στο Lifo. Και λέω «δυστυχώς», επειδή πολύ συχνά, γι’ αυτά τα θέματα, οι περισσότεροι γράφουν... με τα μάτια της φαντασίας τους και μπερδεύουν τον κόσμο.

3/9/2020
>>Ο Νυαρλαθοτέπ κατέχει εξέχουσα θέση στη Μυθολογία Κθούλου και παρουσιάζεται ως ο αγγελιοφόρος των Μεγάλων Παλαιών.<< 
Ιδιόρρυθμο, γαλλικό progressive γκρουπ και άλμπουμ, από τα μέσα του '70. Δεν θυμάμαι πώς έφθασε στα χέρια μου, πριν από 25-30 χρόνια. Μάλλον με κάποια ανταλλαγή. Οι Nyl...

2/9/2020
Τον είχα δει και στην Αθήνα τον Bill Perry, έναν από τους καλύτερους μουσικούς του blues που γνωρίσαμε από το '90 και μετά. Δυστυχώς δεν πρόλαβε να κλείσει τα 50 χρόνια του, καθώς έφυγε από τη ζωή το 2007.

5 σχόλια:

  1. Σχόλια από το fb για τους Nyl...

    Spyros Diastimikos
    Κακοηχογραφημένο πάντως. Χάνει πολύ σε αυτό το σημείο.

    Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
    Έχω πολλά χρόνια να το ακούσω. Θα το βάλω αύριο... Θυμάμαι όμως ότι μου άρεσε πολύ.

    Spyros Diastimikos
    Οι συνθέσεις είναι όντως πολύ καλές με μια space χροιά. Η ηχογράφηση είναι που δεν τον αφήνει να αναδειχτεί όπως πρέπει. Προσωπικά προτιμώ τις ηχογραφήσεις τους ως Cheval Fou (τα demos που είναι από κονσόλα)

    Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
    Είχε και zeuhl χαρακτηριστικά θυμάμαι.

    Spyros Diastimikos
    Ναι, μετρημένα όμως.

    Nikos Kouteris
    Χμμμ

    Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
    Μήπως το πήρα από σένα; Δεν θυμάμαι καθόλου...

    Nikos Kouteris
    Δεν θυμαμαι Φωντα, πάντως υπήρχε εκεί μέσα κάποια στιγμή

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Σχόλια από το fb στο ποστ για τον Γιάννη Πουλόπουλο...

    Σιδερής Πρίντεζης
    Βέβαια κάποια από τα πρώτα δικά του τραγούδια (π.χ. "Θα' θελα να' χα") ήταν σαφώς νεοκυματικού χαρακτήρα, όπως κι αν ορίζεται αυτό. Από την άλλη, ο Γιάννης Σπανός στις 2 πρώτες ανθολογίες του είχε γράψει λαικότροπα τραγούδια, όπως π.χ. το εξαιρετικό ζειμπέκικο "Παιδί μου ώρα σου καλή" που τραγούδησαν και ο Πουλόπουλος και ο Βιολάρης.

    Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
    «Θα 'θελα να 'χα», «Ήταν το ποτάμι μακρύ», «Τ' άσπρα πουλιά», «Μικρός διαβάτης»...

    Giorgis Christodoulou
    Μια σκέψη μόνο κάνω: λες να έπαιξε ρόλο το ότι εκείνη την εποχή το Νέο κύμα είχε ήδη κυνηγηθεί πολύ από το καθεστώς και, βεβαίως, είχε αρχίσει, ήδη, να ξεφτιζει;
    Θέλω να πω ότι δεν θα ήταν και το καλύτερο να πεις δημόσια ότι έστω έχεις κάποια -οποιαδηποτε- σχέση με αυτό

    Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
    Δεν νομίζω. Γιατί εκείνη την εποχή ήδη έκανε το θεατρικό Δρόμος, με κανα-δυο αντιδικτατορικά τραγούδια μέσα. Δεν θα κώλωνε νομίζω να μιλήσει για "νέο κύμα". Άλλοι μιλούσαν.

    Giorgis Christodoulou
    αύριο θα σου πω μια ιστορία στο inbox που έχει ένα μικρό ενδιαφέρον

    Kwstas Agas
    Μια από τις πρώτες κασέτες που απέκτησα ως παιδάκι ήταν μια συλλογή από τραγούδια του Νέου Κύματος της λύρα. Την είχε κάνει δώρο η μητέρα μου (μιας και ως φοιτήτρια αυτά άκουγε). Η κασέτα είχε Συννεφουλα, Μη μιλάς άλλο γι' αγάπη, Ιρλανδός και Ιουδαίος, Άσπρα καράβια, Χριστινάκι κλπ κλπ κι ανάμεσα τους, τραγούδι του Πουλόπουλου : Να 'χα τη δύναμη το οποίο, ως καθαρό λαϊκό, ξεχώριζε από τα άλλα!! Κι αυτό το είχα καταλάβει ακόμη κι εγώ ως 11χρονο παιδάκι που ερχόταν για πρώτη φορά σε επαφή με το ελληνικό Νέο Κύμα, έλεγα "πολύ ωραίο τραγούδι αλλά δεν ταιριάζει με τα υπόλοιπα της κασέτας"!!! Κατάλαβα όμως - με το παιδικό μυαλό μου - ότι στο ελληνικό "νέο κύμα" μπορεί να περιληφθεί ευρεία γκάμα τραγουδιών, από μπαλάντες με μια κιθαρουλα μέχρι τραγούδια με μπουζούκι, μέχρι και ... τα δυτικοτροπα που τραγουδούσε ο Ρωμανός!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Σχόλια από το fb για τον Μανώλη Τοπάλη...

    Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
    https://diskoryxeion.blogspot.com/2012/12/blog-post.html
    ΜΑΝΩΛΗΣ ΤΟΠΑΛΗΣ φωνητικά υψίπεδα

    Miltiadis Kordas
    Τι έβαλες ρε Φωντα....

    Theodoulos Paraskevaides
    ΣΥΜΦΩΝΩ ΚΑΙ ΥΠΕΡΘΕΜΑΤΙΖΩ ΓΙΑ ΤΟΝ ΜΑΝΩΛΗ!!!...ΚΑΙ ΕΙΝΑΙ ΤΟΣΟ ΧΑΜΗΛΩΝ ΤΟΝΩΝ....ΞΕΡΕΙΣ ...

    Kostas Markakis
    Καταπληκτικος .Δεν ειχα ιδεα

    Σπυρίδων Παπαδημητρίου
    Παλια καλη Β εθνικη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Σχόλια από το fb για τους Ten Wheel Drive...

    Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
    https://diskoryxeion.blogspot.com/2018/10/1971.html
    ΒΑΣΙΛΗΣ ΝΤΑΛΛΑΣ πέντε κουβέντες του αείμνηστου μπασίστα των Μπουρμπουλιών, από το 1971, στον Τάσο Φαληρέα

    Giorgos Zervos
    Φώντα είσαι ανεξάντλητος. Βασίλης Ντάλλας τι μπασισταράς....Ο ήχος του φανταστικός. Μου είχε κάνει μεγάλη εντύπωση όταν είχα ακούσει πρώτη φορά τον Μπάλλο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Σχόλια από το fb για τον Dave Van Ronk...

    Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
    https://www.youtube.com/watch?v=BMfdS9zUNvo
    The Pearls
    https://www.youtube.com/watch?v=ES2N7YCW-mM
    Dave Van Ronk - Sunday Street

    Jim Dylan
    Νομίζω οτι το Going Back to Brooklyn του 1985 αν θυμάμαι καλά ,ήταν το καλύτερο απο τα ύστερα αλμπουμ του.(O Elijah Wood που αναφέρεις στο τέλος είναι αυτός που βοήθησε τον Van Ronk να γράψει την αυτοβιογραφία του.)

    Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
    Από τα μεταγενέστερα το Brooklyn, και το "Inside" από τα παλιά. Αλλά είναι και τα ψυχεδελικά του στην Verve, όπως και το "Somebody Else, Not Me" του 1980, που μου αρέσει πολύ.

    Jim Dylan
    Από τα παλιά εχει πολλά να διαλέξεις..Aυτό με τους Hudson Dusters στην Verve του 68 είναι φοβερό .Πρόσφατα πήρα και το In the tradition του 1963,με τους Red Onion Jazz Band ,σε jazz dixie καταστάσεις..Πολυ ωραίο

    Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
    Είχα γράψει παλιά κείμενο για τον Dave Van Ronk στο Jazz & Τζαζ, δυστυχώς δεν το έχω σε doc πλέον, για να το ανεβάσω. Θα πρέπει να το "χτυπήσω" από την αρχή.

    Jim Dylan
    Η αυτοβιογραφία του πάντως ειναι καταπληκτική.Την έχω και σε pdf αν δεν την έχεις ήδη να σου την στείλω

    Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
    Την έχω, ευχαριστώ��. Βγήκε πιο μετά θυμάμαι από τότε που έγραψα το κείμενο (όχι τη δισκοκριτική).

    Anastasios Babatzias
    μας λειπει το jazz και τζαζ

    ΑπάντησηΔιαγραφή