Τετάρτη 21 Οκτωβρίου 2020

ADAM BAŁDYCH / VINCENT COURTOIS / ROGIER TELDERMAN, “Magic Moments 13”, ULF WAKENIUS, MICHAEL WOLLNY νέες εκδόσεις της ACT Music + Vision Ι

ADAM BAŁDYCH / VINCENT COURTOIS / ROGIER TELDERMAN: Clouds [ACT Music + Vision, 2020]
Πολωνός ο βιολιστής Adam Bałdych, Γάλλος ο τσελίστας Vincent Courtois και Ολλανδός ο πιανίστας Rogier Telderman... σχετικώς κοντοχωριανοί θέλουμε να πούμε, με αρκετές κοινές παραστάσεις (κοινωνικές, αισθητικές), αλλά όχι και «ίδιοι». 
Βασικοί στην ACT οι δύο πρώτοι (Bałdych & Courtois), με πολλές και καλές δουλειές στο γερμανικό label, πρωτοεμφανιζόμενος ο τρίτος (Telderman), έχουν τον τρόπο να κερδίζουν ουσία και εντυπώσεις, τη βοηθεία μιας δουλειάς πυκνά μελωδικής, που κινείται στα όρια ενός εστέτ μελοδραματισμού και βεβαίως νεορομαντισμού. Έντεκα οι πρωτότυπες συνθέσεις (τέσσερις του Bałdych, τέσσερις του Courtois, δύο του Telderman, μία των Bałdych / Courtois) και πολύ περισσότερες οι διαφυγές που μπορεί να προσφέρει τούτο το πολύ περιποιημένο άλμπουμ, που δεν κρύβει φυσικά της «κλασικές» αναφορές του, και την μάλλον μικρή σχέση του με την jazz και τον αυτοσχεδιασμό γενικότερα – χωρίς, πάντως, η σχέση αυτή να είναι ανύπαρκτη. Υπάρχουν, θέλουμε να πούμε, συνθέσεις που εμπεριέχουν και jazz, στις πιο contemporary εκδοχές της (π.χ. το trackThe beginning of a dream”), όπως υπάρχουν και κλασικά μελιστάλαχτα δημιουργήματα, όπως το “Work in progress” ή και συνθέσεις που επιχειρούν να συνδυάσουν και τα δύο (σαν την “And so”).
Ένα πολύ θελκτικό άλμπουμ είναι το “Clouds”, ένα άλμπουμ που καθορίζεται από τα εντυπωσιακά παιξίματα και από το πλήθος των μελωδικών επινοήσεων (που διανθίζονται ακόμη και με ανατολίτικα, παραδοσιακά στοιχεία – άκου το “In love in Hanoi”) τριών σπουδαίων οργανοπαικτών.
VARIOUS ARTISTS: Magic Moments 13 / Music in the Spirit of Jazz [ACT Music + Vision, 2020]
Τα “Magic Moments” είναι οι καλές συλλογές τής ACT Music + Vision, με υλικό κάθε φορά από την πλέον πρόσφατη παραγωγή της, που λειτουργούν άψογα και στο επίπεδο της γνωριμίας (για τους νέους θιασώτες του label), μα και στο επίπεδο της απόλαυσης γενικότερα, για πάσης φύσεως fans. Στο δισκορυχείον, και μετά από ένα μικρό ψάξιμο που επιχείρησα, βρήκα πως υπάρχουν κείμενα για τα “Magic Moments” #11, #10 και #5, οπότε σε αυτά τα τρία προσθέστε τώρα και το παρόν #13.
Στο CD, που συνοδεύεται πάντα από πολυσέλιδο booklet, με στοιχεία και φωτογραφίες, ανθολογούνται κομμάτια από τους Ulf Wakenius / Lars Danielsson / Magnus Öström, Wolfgang Haffner, Kadri Voorand & Mihkel Mälgand, Vincent Peirani & Emile Parisien, Jazzrausch Bigband, Adam Bałdych / Vincent Courtois / Rogier Telderman (το άλμπουμ, για το οποίο γράψαμε ακριβώς από πάνω), Viktoria Tolstoy & Joel Lyssarides, The Jakob Manz Project, Nils Landgren & Jan Lundgren, Solveig Slettahjell Quartet, Grégoire Maret / Romain Collin / Bill Frisell, Matthieu Saglio / Isabel Julve / Carles Benavent, Joachim Kühn & Mateusz Smoczyński, Majid Bekkas & Magic Spirit Quartet, Frank Woeste και NES. Συνολικώς δέκα έξι tracks, τα οποία καταδεικνύουν τις πολλές και διαφορετικές διαστάσεις της εταιρείας, που μπορεί ναι μεν να έχει την jazz σ’ ένα πρώτο πλάνο, αλλά κατά βάση συζητάμε για ένα απολύτως πολλυσυλεκτικό, όσον αφορά στα μουσικά είδη, label, μέσα στο οποίον, πέραν της jazz, χωράνε τα πάντα. Από την world music, το funk και τα σύγχρονα ρυθμικά χορευτικά μοτίβα, μέχρι τις κλασικές jazz ιμπρεσιονιστικές καταδείξεις, το βορειοευρωπαϊκό περιβάλλον και το μεσογειακό ταμπεραμέντο.
Για πολλά από τα άλμπουμ των προαναφερομένων καλλιτεχνών και συγκροτημάτων έχουμε γράψει αναλυτικά reviews στο blog, ενώ για κάποια θα γράφουμε τώρα, και θα γράψουμε στο άμεσο μέλλον.
ULF WAKENIUS: Taste of Honey [ACT Music + Vision, 2020]
Το “Taste of Honey” πέραν από ένα άλμπουμ, το οποίον υπογράφουν τρεις διακεκριμένοι σουηδοί τζαζίστες, ο κιθαρίστας Ulf Wakenius και περαιτέρω ο μπασίστας-τσελίστας Lars Danielsson και ο ντράμερ Magnus Öström, είναι κι ένα tribute στον Paul McCartney (αυτό μπορεί να μην φαίνεται στο μπροστινό μέρος του εξωφύλλου, αλλά αναγράφεται ευκρινέστατα στο back cover).
Αναμενόμενο λοιπόν μεταξύ των δώδεκα tracks του CD να εμπεριέχονται τραγούδια του McCartney και από την φάση του με τους Beatles, μα και από εκείνην με τους Wings, και βεβαίως από την πιο προσωπική του. Τραγούδια πασίγνωστα, συντεθειμένα από τον ίδιον (μόνον του), από τον ίδιον και τον John Lennon από κοινού, ή απλώς γνωστά μας από το ρεπερτόριο των Beatles, σαν το εισαγωγικό “A taste of honey” του Bobby Scott ή το κλασικό “Bésame mucho” (Consuelo Velázquez). Τι υπάρχει ακόμη εδώ; Δύο πρωτότυπα, το “Yes to you” του Lars Danielsson και το “Our lives” του Ulf Wakenius, που έρχονται να συμπληρώσουν το όλον set με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
Η προσέγγιση των τριών Σουηδών είναι ευχάριστη-απολαυστική και όχι πάντα η αναμενόμενη (καλό αυτό!). Τις συνθέσεις, δηλαδή, δεν τις αναπαράγουν σημείο προς σημείο, αλλά επιχειρούν, με μέτρο πάντα, να διέλθουν μέσω αυτών, δίχως να «σπάζουν» τα βασικά μελωδικά μοτίβα, τις κυρίαρχες αρμονικές δομές. Βεβαίως το setting αυτό καθ’ αυτό βοηθάει και για μια πιο jazzy προσέγγιση... και όντως δηλαδή, αφού τόσο ο κιθαρίστας, όσο και το ρυθμικό τμήμα, έχουν έναν προσανατολισμό όχι pop αναγκαστικώς.
Με τις εισαγωγές των κομματιών να ξεχωρίζουν τόσο για την φαντασία, όσο για την σταδιακή προσαρμοστικότητά τους (μπαίνοντας στο κυρίως θέμα) σε ό,τι αναγνωρίζει ο κόσμος, και με εξαιρετικές αναπτύξεις στις βασικές μελωδίες, που πηγαίνουν τις versions κάπου άλλου, δίχως ποτέ να χάνεται ο στόχος, το “Taste of Honey” είναι ένα άλμπουμ που μόνον παίκτες κλάσεις, όπως είναι οι Wakenius, Danielsson και Öström, θα μπορούσε να επιτύχουν.
MICHAEL WOLLNY: Mondenkind [ACT Music + Vision, 2020]
Ο σημαντικός και ακόμη νέος (είναι 42 ετών) γερμανός πιανίστας Michael Wollny (που έχει εμφανισθεί και στην χώρα μας) είναι ένα από τα μεγαλύτερα ονόματα της ACT. Έχει πολλά άλμπουμ εκεί, και προσωπικά (με διάφορα σχήματα), μα και συμμετοχές (πολλές) σε δίσκους άλλων, που έχουν γράψει μικρή ή μεγαλύτερη ιστορία.
Στο παρόν “Mondenkindo Wollny (ηχογραφημένος σε κάποιο στούντιο του Βερολίνου, τον προηγούμενο Απρίλιο) στέκεται μπροστά απ’ το πιάνο του σ’ ένα piano-solo project. Αν και υπάρχει μία περίεργη συσχέτιση, στο booklet που συνοδεύει την έκδοση, του μόνου στο στούντιο πιανίστα, με την μοναξιά που μπορεί να ένοιωθε ο αμερικανός αστροναύτης Michael Collins, μέλος του πληρώματος του διαστημοπλοίου Apollo 11 (τον Ιούλιο του ’69), ο οποίος δεν προσεληνώθηκε, αλλά παρέμεινε σε τροχιά γύρω από την Σελήνη περιμένοντας τους Armstrong και Aldrin να επιστρέψουν, το ηχητικό αποτέλεσμα δεν μπορεί παρά να είναι υπεράνω κριτικής – με τον Michael Wollny να εμφανίζεται είτε στα δικά του tracks, είτε στις versions (Tori Amos, Rudolf Hindemith, Timber Timbre, Alban Berg, Sufjan Stevens), απλώς εντυπωσιακός. 
Άνετος πιανίστας, αβίαστος, που δεν εντυπωσιάζει με υπερβολές και σκέρτσα, και που έχει την ικανότητα να εκμεταλλεύεται το πιάνο «μέσα-έξω», παίρνοντας απ’ αυτό ό,τι επιμέρους ηχόχρωμα χρειάζεται, ο Wollny παραδίδει ένα ακόμη CD, που δεν μπορεί παρά να τον τοποθετεί εκεί όπου πραγματικά αξίζει. Στην κορυφή.
Η ACT Music + Vision εισάγεται από την AN Music

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου