Δύο improvisers,
δύο αυτοσχεδιάστριες, η ελληνίδα πιανίστρια Ζωή Ευσταθίου (Zoe Efstathiou) και η νορβηγίδα τσελίστρια
Oda Dyrnes βρίσκονται μαζί σ’ ένα
άλμπουμ που αποκαλείται “Kyaness”,
και το οποίον κυκλοφορεί επίσημα από τις 10 Ιουλίου, σε βινύλιο, μέσω της
σουηδικής εταιρείας Alkekung Records.
Υπάρχουν μερικά βιογραφικά που αλίευσα από το διαδίκτυο, για τις δύο μουσικούς, τα οποία κρίνω σκόπιμο να τα μεταφέρω κι εδώ. Το πρώτο από το site της Στέγης και το δεύτερο από το site της Oda Dyrnes.
Για την Ζωή Ευσταθίου λοιπόν...
«Η Ζωή Ευσταθίου είναι πιανίστρια και συνθέτις, με βάση τα τελευταία τρία χρόνια τη Σουηδία και τη Δανία. Με σπουδές τόσο στο κλασικό όσο και στο τζαζ πιάνο, έχει μάστερ στον αυτοσχεδιασμό από το Πανεπιστήμιο του Γκέτεμποργκ ενώ αυτή τη στιγμή συνεχίζει την καλλιτεχνική έρευνά της στο Rhythmic Music Conservatory της Κοπεγχάγης. Τα τελευταία χρόνια είναι αφοσιωμένη στο σύγχρονο πιάνο και τη σύγχρονη αυτοσχεδιαστική μουσική. Έχει παρουσιάσει τη μουσική της, μεταξύ άλλων, στα: A l'Arme Festival Βerlin, Copenhagen Jazz Festival, Inter Arts Center Malmö, Nordisk Råds Musik Pris, Spektrum Berlin και Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών. Έχει λάβει πολυάριθμες υποτροφίες από το σουηδικό κράτος για τις σπουδές της καθώς και την υποτροφία του ιδρύματος Μπάρκα. Η τελευταία της σύνθεση “Αθρόα” έχει λάβει τη χορηγία της Σουηδικής Επιτροπής Επιχορηγήσεων για τις Tέχνες (Swedish Arts Grants Committee Konstnärsnämnden)».
Επίσης να προσθέσουμε πως το άλμπουμ “Kyaness” είναι το τρίτο τής Ζ. Ευσταθίου στην Alkekung, καθώς έχουν προηγηθεί δύο δίσκοι (“Starback”, “Alkekung”) σε συνεργασία με τον σουηδό μπασίστα και χειριστή ηλεκτρονικών Egil Kalman. Ευσταθίου-Kalman, μαζί και με άλλους μουσικούς, έχουν εμφανισθεί και στην Ελλάδα (στη Στέγη) το 2019.
Για την Oda Dyrnes τώρα...
“Oda Dyrnes is a Copenhagen based cellist and composer. She comes from Sortland in northern Norway, a small city known for its rich cultural life, and special focus on contemporary music. In a childhood between breathtaking nature as her playroom, and cello noise and sounds as her toys, Oda grew up to a creative musicianship, and continued specializing in contemporary music and improvisation. Today Oda is an active performer on the European improv scene, regularly performing her own music, collaborating with artists such as Jørgen Teller, as a member of Damkapellet and initiative behind Crush String Collective. Her sound has been compared to Jimi Hendrix, and with Keno Harriehausen Quartet she was awarded jazz debut of the year 2019 by Deutchlandfunk Kultur. In 2021 she will release her debut album “Caprices & fantasias”. Combining classical music, extended techniques and free improvisation, she creates music that invites the listener into an otherworldly journey of cello sounds”.
Πιάνο και τσέλο, λοιπόν, εδώ, από δύο μουσικούς, που έχουν
εισχωρήσει για τα καλά στην «πρωτοπορία», έτσι θα πρέπει να το πούμε τελικώς,
καθότι το πλήρες αυτοσχεδιαστικό ρεπερτόριό τους στο “Kyaness” δεν είναι απλώς, από ηχητικής
πλευράς, ρηξικέλευθο, μα και συναισθηματικώς εντυπωσιακό!
Κατ’ αρχάς το μεγάλο προσόν του άλμπουμ –μεγάλο προσόν για άλμπουμ αυτού του τύπου, εννοούμε– είναι πως από το ξεκίνημά του ήδη σταματά να σε απασχολεί το τι ακούς από το ένα όργανο και τι από το άλλο.
Είναι τόσο συμπαγή και διασυνδεμένα τα ηχοχρώματα των δύο οργάνων, ώστε από την αρχή, το ξαναλέμε, να εγκαταλείπεις κάθε προσπάθεια να αντιληφθείς, ξεχωριστά, χώρια, τους ήχους από το πιάνο ή το τσέλο. Και δεν είναι μόνο τα timbre των δύο οργάνων, που ακούγονται πολλές φορές «μπερδεμένα» και «ανακατωμένα», είναι και η τελική μείξη τους, η μεταξύ τους επικοινωνία, που τους δίνει έναν χαρακτήρα μοναδικής αυθυπαρξίας.
Είναι προφανές, λοιπόν, πως εδώ δεν χρειάζεται κάτι περισσότερο να προστεθεί, από την πλευρά της ηχητικής γκάμας, προκειμένου να κλείσει κάποια τρύπα, κάποιο κενό, τεχνικής-ηχητικής ή συναισθηματικής φύσεως.
Το τσέλο τής Dyrnes που μπορεί να ακούγεται από «δωματίου» μέχρι “noise” και «χεντριξ-οειδές», συντάσσεται με το πιάνο της Ευσταθίου, που επίσης, ως prepared, έρχεται να προτείνει ένα πλήρες πλέγμα πειραματισμών, με αστάθμητα ύψη και βάθη, με την αίσθηση του κρουστού να επικρατεί –συχνά σε εξελισσόμενους καταιγιστικούς ρυθμούς– και με διαρκή την βεβαιότητα του ριζοσπαστισμού και του «προχωρημένου».
Φυσικά, υπάρχουν και tracks εδώ που εξελίσσονται αργά, υπαινικτικά, με μια τελετουργική αίσθηση να τα περιζώνει, με το 11λεπτο “Ammos” (εκπληκτικό!), το μεγαλύτερο σε διάρκεια track του LP, να συγκεντρώνει, αναντίρρητα, μεγάλο μέρος των επινοήσεων και των προθέσεων των δύο αυτοσσχεδιαστριών.
Επαφή: https://zoeefstathiou-odadyrnes.bandcamp.com/album/kyaness
Υπάρχουν μερικά βιογραφικά που αλίευσα από το διαδίκτυο, για τις δύο μουσικούς, τα οποία κρίνω σκόπιμο να τα μεταφέρω κι εδώ. Το πρώτο από το site της Στέγης και το δεύτερο από το site της Oda Dyrnes.
Για την Ζωή Ευσταθίου λοιπόν...
«Η Ζωή Ευσταθίου είναι πιανίστρια και συνθέτις, με βάση τα τελευταία τρία χρόνια τη Σουηδία και τη Δανία. Με σπουδές τόσο στο κλασικό όσο και στο τζαζ πιάνο, έχει μάστερ στον αυτοσχεδιασμό από το Πανεπιστήμιο του Γκέτεμποργκ ενώ αυτή τη στιγμή συνεχίζει την καλλιτεχνική έρευνά της στο Rhythmic Music Conservatory της Κοπεγχάγης. Τα τελευταία χρόνια είναι αφοσιωμένη στο σύγχρονο πιάνο και τη σύγχρονη αυτοσχεδιαστική μουσική. Έχει παρουσιάσει τη μουσική της, μεταξύ άλλων, στα: A l'Arme Festival Βerlin, Copenhagen Jazz Festival, Inter Arts Center Malmö, Nordisk Råds Musik Pris, Spektrum Berlin και Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών. Έχει λάβει πολυάριθμες υποτροφίες από το σουηδικό κράτος για τις σπουδές της καθώς και την υποτροφία του ιδρύματος Μπάρκα. Η τελευταία της σύνθεση “Αθρόα” έχει λάβει τη χορηγία της Σουηδικής Επιτροπής Επιχορηγήσεων για τις Tέχνες (Swedish Arts Grants Committee Konstnärsnämnden)».
Επίσης να προσθέσουμε πως το άλμπουμ “Kyaness” είναι το τρίτο τής Ζ. Ευσταθίου στην Alkekung, καθώς έχουν προηγηθεί δύο δίσκοι (“Starback”, “Alkekung”) σε συνεργασία με τον σουηδό μπασίστα και χειριστή ηλεκτρονικών Egil Kalman. Ευσταθίου-Kalman, μαζί και με άλλους μουσικούς, έχουν εμφανισθεί και στην Ελλάδα (στη Στέγη) το 2019.
Για την Oda Dyrnes τώρα...
“Oda Dyrnes is a Copenhagen based cellist and composer. She comes from Sortland in northern Norway, a small city known for its rich cultural life, and special focus on contemporary music. In a childhood between breathtaking nature as her playroom, and cello noise and sounds as her toys, Oda grew up to a creative musicianship, and continued specializing in contemporary music and improvisation. Today Oda is an active performer on the European improv scene, regularly performing her own music, collaborating with artists such as Jørgen Teller, as a member of Damkapellet and initiative behind Crush String Collective. Her sound has been compared to Jimi Hendrix, and with Keno Harriehausen Quartet she was awarded jazz debut of the year 2019 by Deutchlandfunk Kultur. In 2021 she will release her debut album “Caprices & fantasias”. Combining classical music, extended techniques and free improvisation, she creates music that invites the listener into an otherworldly journey of cello sounds”.
Κατ’ αρχάς το μεγάλο προσόν του άλμπουμ –μεγάλο προσόν για άλμπουμ αυτού του τύπου, εννοούμε– είναι πως από το ξεκίνημά του ήδη σταματά να σε απασχολεί το τι ακούς από το ένα όργανο και τι από το άλλο.
Είναι τόσο συμπαγή και διασυνδεμένα τα ηχοχρώματα των δύο οργάνων, ώστε από την αρχή, το ξαναλέμε, να εγκαταλείπεις κάθε προσπάθεια να αντιληφθείς, ξεχωριστά, χώρια, τους ήχους από το πιάνο ή το τσέλο. Και δεν είναι μόνο τα timbre των δύο οργάνων, που ακούγονται πολλές φορές «μπερδεμένα» και «ανακατωμένα», είναι και η τελική μείξη τους, η μεταξύ τους επικοινωνία, που τους δίνει έναν χαρακτήρα μοναδικής αυθυπαρξίας.
Είναι προφανές, λοιπόν, πως εδώ δεν χρειάζεται κάτι περισσότερο να προστεθεί, από την πλευρά της ηχητικής γκάμας, προκειμένου να κλείσει κάποια τρύπα, κάποιο κενό, τεχνικής-ηχητικής ή συναισθηματικής φύσεως.
Το τσέλο τής Dyrnes που μπορεί να ακούγεται από «δωματίου» μέχρι “noise” και «χεντριξ-οειδές», συντάσσεται με το πιάνο της Ευσταθίου, που επίσης, ως prepared, έρχεται να προτείνει ένα πλήρες πλέγμα πειραματισμών, με αστάθμητα ύψη και βάθη, με την αίσθηση του κρουστού να επικρατεί –συχνά σε εξελισσόμενους καταιγιστικούς ρυθμούς– και με διαρκή την βεβαιότητα του ριζοσπαστισμού και του «προχωρημένου».
Φυσικά, υπάρχουν και tracks εδώ που εξελίσσονται αργά, υπαινικτικά, με μια τελετουργική αίσθηση να τα περιζώνει, με το 11λεπτο “Ammos” (εκπληκτικό!), το μεγαλύτερο σε διάρκεια track του LP, να συγκεντρώνει, αναντίρρητα, μεγάλο μέρος των επινοήσεων και των προθέσεων των δύο αυτοσσχεδιαστριών.
Επαφή: https://zoeefstathiou-odadyrnes.bandcamp.com/album/kyaness
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου