Πέμπτη 5 Ιουνίου 2025

ΜΙΚΡΑ ΚΕΙΜΕΝΑ ΑΠΟ ΤΟ FACEBOOK 644

4/6/2025
 «Ο κύριος Τρούσας κάνει μία πολύ σημαντική δουλειά, αρχειακή, έχει ανακαλύψει πάρα πολλά ντοκουμέντα, της εποχής εκείνης, αναδιφώντας σε αρχεία εφημερίδων, περιοδικών, φωτογραφικά αρχεία και τα λοιπά, κι έχει καλύψει στα κείμενά του όλη αυτή την περιοχή γέννησης του ελληνικού ροκ».
[Ο συγγραφέας του βιβλίου «Διονύσης Σαββόπουλος» Δημήτρης Καράμπελας, που ξαναβγήκε πρόσφατα από το Μεταίχμιο, στην εκπομπή του Ανδρέα Σταματόπουλου στον Flash 99,4, στις 4 Φεβ. 2025]
1. Ευχαριστώ πολύ για τα καλά λόγια τον κ. Καράμπελα, με τον οποίον δεν γνωριζόμαστε ούτε από κοντά, ούτε από μακριά.
2. Το βιβλίο του Δημήτρη Καράμπελα εμένα με αφήνει ξεκρέμαστο σε πολλά θέματα σε σχέση με τον Σαββόπουλο. Είναι καλύτερη η πρόσφατη επανέκδοση (πιο μαζεμένη) από το πρωτότυπο, το οποίο ήταν αφόρητα κουραστικό, αλλά και πάλι δεν πρόκειται για ένα βιβλίο που το (ξανα)διάβασα με άνεση.
3. Δεν με ενδιαφέρει η αρχειακή δουλειά και ούτε υπερασπίζω κάποιου είδους αρχείο. Με ενοχλεί δε πολύ όταν με αποκαλούν συλλέκτη, αρχειοφύλακα ή δεν ξέρω ’γω τι άλλο. Τα λεγόμενα «αρχεία» είναι τα μέσα (δεν είναι αυτοσκοπός), προκειμένου να μιλήσω για πράγματα που με καίνε, οδηγώντας με σε κάποιες σκέψεις και σε κάποια συμπεράσματα, που είναι ευρύτερα και που έχουν να κάνουν με συγκεκριμένα κομμάτια της τέχνης του τραγουδιού, έτσι όπως αυτά ανακατεύτηκαν με την κοινωνία και την πολιτική, μέσα στις δεκαετίες.
4. Δεν έχει γίνει κατανοητό το τι ακριβώς έχω κάνει μέσα στα χρόνια –δεν μ’ έχει αδικήσει κανείς, πιο πολύ έχω αδικήσει εγώ τον εαυτό μου–, αλλά πιστεύω πως πολύ σύντομα, πάρα πολύ σύντομα, θα γίνει κατανοητό και με το παραπάνω...

3/6/2025
Κάτι είχα γράψει στο Jazz & Τζαζ, γι' αυτό το δίσκο όταν βγήκε, αλλά ούτε που θυμάμαι τώρα τι. Μάλλον καλά -υποθέτω δηλαδή, γιατί δεν είμαι και σίγουρος-, επειδή τότε δεν τον είχα βαρεθεί ακόμη το Μαργαρίτη. Το λέω γιατί τα τελευταία 15 χρόνια δεν μπορώ να τον ακούσω. Τον άκουγα στα 80s και στα 90s όμως, και ήταν ok τότε...
https://www.youtube.com/watch?v=GG1EDnXHkrs

3/6/2025
Μην του ξυπνάτε το παρελθόν, γιατί δεν κρατιέται...

2/6/2025
Μόνον αυτός που το έγραψε έχει τον τρόπο να το πει ακόμη καλύτερα...
https://www.youtube.com/watch?v=uDcaydHVliM

2/6/2025
Καλά ρε, ασχολείστε ακόμη με αυτή τη βρωμιά που αποκαλείται πρωταθλητισμός ;

1/6/2025
Πιο δυνατά και πιο γρήγορα δύσκολα βρίσκεις - μέγιστος Ollie Halsall - 53 χρόνια πριν...
https://www.youtube.com/watch?v=AOxTeb3-_yA

31/5/2025
Μουσουλμάνοι εναντίον Χριστιανών. Ποιους θα πάρει το φορείο; [Θα έχει και snake pit...]

30/5/2025
Δεν το αποκλείω να είχε έρθει κανας συγγενής του Marley στον Πειραιά το 1936, ή και ο πατέρας του ακόμη, και να άκουσε, σε κανα καταγώγιο, αυτό το τραγούδι του Γιοβάν Τσαούς. Και μετά να το πήγε στην Τζαμάικα και πάνω εκεί να χτίστηκε όλη η ρέγγε. 
Το τραγούδι βγάζει μάτι ότι είναι ρέγγε (εγώ ακούω κάτι σαν αντιχρονισμούς εδώ), μαζί με μεσαιωνικό ιρλανδέζικο και δεν ξέρω τι άλλο ακόμη –δεν μιλάω για χασάπικο, γιατί αν πας να το χορέψεις χασάπικο θα βγάλεις τον αστράγαλό σου– και αυτό οπωσδήποτε είναι από τα άγραφα και βεβαίως από τα μεγαλειώδη της Τέχνης. Σίγουρα η κορυφαία ελληνική μελωδία του 20ου αιώνα - άσε τον 21ο, δεν πιάνεται αυτός... Κάνει σκόνη και συννεφιασμένες κυριακές και ό,τι άλλο θες...

30/5/2025
Βασικά το ΚΚΕ θα πρέπει να αποκλείσει από τη δική του συναυλία και όσους θα πάνε να τραγουδήσουν στη συναυλία, με τραγούδια Θεοδωράκη, στο συνέδριο του ΣΥΡΙΖΑ, αλλιώς γίνονται μισές δουλειές...

29/5/2025
Πρόθεση ψήφου από 22-24%. Αν ρωτούσαν αύριο, λόγω Σινά, θα έπεφτε κάτω από 20%. Πρακτικά, με τέτοια νούμερα, χωρίς κυβέρνηση και αντιπολίτευση, η χώρα είναι φτερό στον άνεμο, γι’ αυτό και την περιπαίζουν μέχρι και οι συνάδελφοι του Παττακού.

11 σχόλια:

  1. Σχόλιο από το fb στο ποστ "Πρόθεση ψήφου από 22-24%"...

    Γεώργιος Ζγούρας
    * Μέχρι το 3.500 μ.Χ. δε βλέπω να αλλάζει κάτι!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Σχόλιο από το fb στο ποστ "Δεν το αποκλείω να είχε έρθει κανας συγγενής του Marley στον Πειραιά το 1936"...

    Stathis Nikokavouras
    Εφεραν απο την σμυρνη το 21 και τα απιστευτα φαγητα αλλα και τα αλλα ωραια ...ειδες τι λεει ο στιχος..αν μας κοψουν τον τεκε...1935..μετα απο κατι μηνες ο μεταξας τους εβαλε να τρεχουν να κρυφτουν ...οσο για την τζαμεικα...εκει ειχαν καντζα εδω ειχαν το προυσαλιο και το περσικο αλλα και μπακλαβα..που να ξερουν οι τζαμεικανς απο γλυκα ταψιου

    Vassilis Serafimakis
    Ψάχνοντας γιά κάποιον άλλο με το προσωνύμιο "τσαούς" έμαθα την προέλευσή του, από το "λοχίας" στα Τουρκικά, λέξη που σταδιακά κάλυψε γενικά τον σκληρό και άγριο χαρακτήγρα. Ο Γιοβάν Τσαούς όμως είχε υπηρετήσει υπαξιωματικός.

    Thomas Dimopoulos
    αυτό το κομμάτι είναι σίγουρα κοντά στην θεματολογία της ρέγγε όσον αφορά στίχο (70ς roots ) .Calypso mento και r n b ήταν τα ''υλικά ''που χτίστηκε σταδιακά η reggae που άρχισε με ska ,rocksteady και μετά early reggae /roots ...Επίσης χρονολογικά οι αναφορές για ανθρώπους που έφερναν δίσκους στην Τζαμάικα για να παίξουν στα πρώτα soundsystem ήταν στην δεκαετία του 50 και τους φέρναν από Αμερική .

    Φώντας Τρούσας
    Νομίζεις ότι αυτά δεν τα ξέρω και επίσης νομίζεις ότι πιστεύω στ' αλήθεια πως ήρθε ο πατέρας του Μάρλει στον Πειραιά το '36 ? Το ζήτημα φίλε μου είναι αν ακούς ρέγγε στη μελωδία... τα υπόλοιπα δεν έχουν κανένα νόημα.

    Thomas Dimopoulos
    είμαι σίγουρος ότι τα ξέρεις

    Alexis Moissidis
    όσο κι αν σας φαίνεται "απίστευτο" μόνο ρέγγε δεν ακούω

    Φώντας Τρούσας
    τίποτα δεν μου φαίνεται απίστευτο πια

    Alexis Moissidis
    γι αυτό έβαλα εισαγωγικά

    Alexis Moissidis
    σε διαβάζω χρόνια...μάλλον πρώτη φορά έχω ένσταση
    κάτι σβήστηκε εδώ ?

    Φραγκίσκος Δακτυλίδης
    που είναι η reggae ρε Φώντα? ακούς καμιά σταθερή μπασογραμμη?

    Ιωσηφ Μιχ
    Είναι κορυφαία μελωδία, η γραμμή του είναι απιστευτη

    Alexis Moissidis
    είναι όμως ρέγγε ?!

    Ιωσηφ Μιχ
    δεν είχα προσέξει. Τώρα που το πρόσεξα, ναι έχει μια αντίστοιχη "μπασογραμμη", έναν ρυθμό που προσομοιαζει

    Chris Veliouras
    Και το σε μια μικρούλα ο παππούς του trance

    Takis Akkos
    Γιωβαν Τσαους=Γιάννης Ειτζιριδης.επαιζε με δικής του έμπνευσης μπουζούκια.Ρεγκε- ξερεγκε η ουσία είναι ότι το κομμάτι είναι ανυπέρβλητο και φυσικά δεν χορεύεται.

    Dimitris Kelep
    Συμφωνώ απόλυτα για το κορυφαία ελληνική μελωδία

    Σήφης Διαμαντίδης
    https://www.youtube.com/watch?v=ftZZsNQZv1s
    Trio Tekke - 5 Μάγκες στο Περαία

    Κώστας Μπακ
    Συμφωνώ 100%.
    Έχουν μια συγκλονιστική ορμή οι συνθέσεις του Γιοβάν Τσαούς. Μια αέναη κίνηση, μια «ταχύτητα», μνημειώδες τραγούδι, κορυφή των κορυφών.
    Και ο Καλυβόπουλος τι μορφή... Πρόλαβε να αφήσει το στίγμα του.

    Imo Kem
    Πολύ αγαπημένο μου τραγούδι

    Miltiadis Kordas
    Συμφωνώ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Kwstas Agas
      Αν υποθέσουμε ότι κάποιος Αμερικάνος, Τζαμαϊκανός, Βρετανός, Γάλλος κλπ κλπ έτυχε να ακούσει αυτό το τραγούδι στη δεκαετία του '30, εγώ το αποκλείω να το άκουσε σε καταγώγιο !! Διότι, σύμφωνα με όσα έχω διαβάσει στη Ρεμπέτικη Ανθολογία του Σχορέλη (από τα πλέον έγκυρα βιβλία για το ρεμπέτικο) οι δύο συντελεστές του τραγουδιού ποτέ δεν παίξανε ζωντανά (εν αντιθέσει με τους υπόλοιπους ρεμπέτες)!! Ο Γιοβάν Τσαούς είχε με τη γυναίκα του το σπίτι - ραφτάδικο στον Πειραιά και έβγαζαν τα προς το ζην χωρίς ποτέ να παίξει μπροστά σε κόσμο τα παράξενα έγχορδα του, μόνο στις ηχογραφήσεις εμφανιζόταν (όσοι περνούσαν κάτω από τη βεράντα του σπιτιού του και τον άκουγαν να παίζει στέκονταν μαγεμένοι)!! Το ίδιο κι ο Καλυβόπουλος, πολύ σπουδαία φωνή αλλά ποτέ δεν τραγούδησε στο πάλκο, κι αυτός μόνο στους δίσκους γραμμοφώνου εμφανίστηκε. ....

      Φώντας Τρούσας
      Το κείμενο είναι σκόπιμα υπερβολικό, για να δείξει τη μεγαλοσύνη και τη μοναδικότητα αυτού του τραγουδιού. Στα σχόλια στο Youtube παραληρεί ο κόσμος. Άλλος μιλάει για φούγκα, άλλος για Μπετόβεν, άλλος για βυζαντινό, άλλος για μεσαιωνικό... Δεν υπάρχει στην ιστορία του ελληνικού τραγουδιού τέτοια απόκρυφη μελωδία, που να εμπεριέχει τόσους υπαινιγμούς από το παρελθόν της και άλλους τόσους από το μέλλον της.
      https://www.youtube.com/watch?v=9-v-1A7LE_w

      Ανδρέας ΡοδίτηςΑ
      #1

      Mparpa Mimis
      https://youtube.com/playlist?list=PLOBc5tWycZzKY9KiYjAEwO6y_UEgqLG8S&si=pJ_HWPMma4n1h1oh
      και πόσο άδικο τέλος είχε.Φοβερός παίκτης.
      YOUTUBE.COM
      Γιοβάν Τσαούς 1893 - 1942 – δισκογραφία

      Petros Petropoulos
      Σωστός!

      Διαγραφή
    2. Α, ρε Φώντα...και για μένα (και ως Πειραιώτη ντε!) είναι το κορυφαίο όλων των εποχών -έχω παραγγείλει μάλιστα να ακουστεί όταν θα έρθει η ώρα να φύγω...

      Το έχω παίξει και τραγουδήσει άπειρες φορές και πάντα λάμπει σαν καινούργιο!
      Κ. Βλησίδης

      Διαγραφή
    3. Εύχομαι να αργήσει πολύ εκείνη η ώρα Κώστα. Να 'σαι καλά.

      Διαγραφή
  3. Σχόλια από το fb στο ποστ "Μουσουλμάνοι εναντίον Χριστιανών. Ποιους θα πάρει το φορείο; [Θα έχει και snake pit...]"...

    George Georgoulakis
    Χαχα θυμάμαι πιτσιρίκι τη δεκαετία του 60 είχα δει αγώνα Αττίλιο Μπουράνη. Κατς στημένοι αγώνες . Τέλεια.

    Nikolas Fotakis
    Τελικά ποιον πήρε το φορείο, μάθαμε;

    Φώντας Τρούσας
    Εξαρτάται από το ποιανού ήταν η σειρά...

    John Angelatos
    πήρε τον Αττίλιο... Ο αγώνας κράτησε το πολύ τρία λεπτά! Ήμουν εκεί.

    Χρήστος Πριτσαπίδουλας
    Αττίλιο Ντάου...
    Μια νικούσε ο ένας
    Την άλλη ο άλλος...

    Γιάννης Φρέρης
    Κάτι σε Τρομάρα Μποριενκοφ θυμάμαι εκεί στα σεβεντις

    Ευγένιος Ιωαννίδης
    "Ξέρει Αγγλικά, Γερμανικά, Γαλλικά... και λίγα Κινέζικα"
    Δεν τους πρόλαβα αλλά έχω ακούσει ιστορίες

    Chris Veliouras
    Μεγαριτης θεός, είχε και σεξ σοπ στην καποδιστριου με επιγραφή: μεγαριτης- μεγάλο μυαλο

    Vassilis Serafimakis
    Είχα βρεθεί λίγα μέτρα απόσταση από τούς δυό κατσέρ που είχε φέρει ο Σαββόπουλος, μαζί με καραγκιοζοπαίκτες, κ.ά., σ'εκείνες τις παραστάσεις στο Κύτταρο. Κυλιόντουσαν δίπλα μας σφιχταγκαλιασμένοι σαν ένα σώμα! Είχαν άριστα χορογραφήσει την πάλη μέσα στον δεδομένο πολύ μικρό χώρο. Και θυμάμαι ματώνανε σχεδόν αμέσως - ο ένας ποτάμι πίσω απ'τ'αυτί του. "Παραδώσου, [ένα όνομα σε -όπουλος, νομίζω]!!" "ΠΟΤΈ!!!"
    Αργότερα μάθαμε και πώς ματώναν επί παραγγελία, χωρίς να μειωθεί η μαγεία τής ανάμνησης.

    Christos Mamalakis
    Μασκοφορος, Κωστογλακης...
    Ωραιες εποχες!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Σχόλιο από το fb στο ποστ "Πιο δυνατά και πιο γρήγορα δύσκολα βρίσκεις - μέγιστος Ollie Halsall - 53 χρόνια πριν..."...

    Vassilis Serafimakis
    Πού το ανέσυρες τώρα αυτό το όνομα! Και τι δεν έπαιζε το άτομο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Σχόλια από το fb στο ποστ 'Καλά ρε, ασχολείστε ακόμη με αυτή τη βρωμιά που αποκαλείται πρωταθλητισμός;"...

    Stelios Papastilianos
    Ο πρωταθλητισμος δεν είναι βρωμιά μήπως εννοείτε κάτι άλλο ?

    Φώντας Τρούσας
    Λες ε?

    Γιάννης Φρέρης
    Η χειρότερη είναι

    Jonathan Tassis
    Ο Γιαμαλ φίλε μου(17 χρόνων) υπέγραψε συμβόλαιο καινούργιο την προηγούμενη βδομάδα και αμοίβεται με 54.000€ την ημέρα...

    Klairi Sperelaki
    Ντόπινγκ οικονομικά συμφέροντα βρώμικες ομοσπονδίες ξύλο για το ακατόρθωτο κατάθλιψη αθλητών αθλητριών ( βλέπε Κομανέτσι και όχι μόνο ) στημένα παιχνίδια και αθέμιτος ανταγωνισμός
    Πεστα Χρυσοστομε
    Τα ζήσαμε με τα παιδιά μας και μετανοιωνουμε

    Stelios Papastilianos
    Έχετε δίκιο

    Harry Gordon
    Ειναι πρωταθλητες στη μαλακια

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Σχόλια από το fb στο ποστ "Μόνον αυτός που το έγραψε έχει τον τρόπο να το πει ακόμη καλύτερα..."...

    Pantelis Tsalouchidis
    Θυμίζει το εξώφυλλο στο Desire του Dylan

    Ναταλία Ρασούλη
    Κανείς. Τα δε φωνητικά που υπενθυμίζουν ότι η Καλιφόρνια ήταν κάποτε Μεξικό, και παραμένει η μεξικάνικη κουλτούρα όπου κι αν σταθείς στην πολιτεία αυτή, είναι καταπληκτικά.. Μοναδική εκτέλεση, ενορχήστρωση και εξώφυλλο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Σχόλια από το fb στο ποστ "Μην του ξυπνάτε το παρελθόν, γιατί δεν κρατιέται..."...

    George Lambropoulos
    The return of the PIGMEN

    Vassilis Serafimakis
    Μπά, δεν θα είχα πρόβλημα να τού σφίξω το χέρι εάν το τείνει γιά χειραψία. Ιδεολογικά και πολιτικά, ως ενάντιος στον θεσμό (στοιχειώδης θέση), η άρνηση χειραψίας θα τού έδινε μεγαλύτερη αξία από όση ως πολίτης έχει. Να πείς ότι έχει κάνει ο ίδιος κάποιο έγκλημα, ναι, θα απέστρεφα χέρι και βλέμμα και ίσως κάτι και νά'λεγα. Αλλά σε έναν πολίτη πού λέει ότι είναι ο ημίθεος Ηρακλής και φέρνει όποτε θέλει βροχή γιατί όχι χειραψία στο άτομο;
    ...Ντάξει, ο άλλος έτοιμος να κατουρηθεί απ΄την τιμή που τού κάνει ο Μεγαλειότατος. Βρε αυτά είναι τα σώου που θάπρεπε νάχουμε ριάλιτυ στο τιβί. Να τα δούμε όλα - στο πραγματικό τους το γειωμένο μέτρο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Σχόλια από το fb στο ποστ "«Ο κύριος Τρούσας κάνει μία πολύ σημαντική δουλειά, αρχειακή"...

    Panagiotis Giannelis
    ...respect...

    Χειλάς περικλης
    Για το βιβλίο δεν έχω ιδέα, δεν είναι στα ενδιαφέροντα μου - τον μόνο που' χω διαβάσει ήταν του φίλου μου του Τονυ < << το συγκρότημα >> που παρεμπιπτόντως αναφέρεται και στον Σαββόπουλο (σε διόλου κολακευτικό για κείνον συμβάν ). Το τρία σαφές και κατανοητό το τέσσερα - επίτρεψέ μου - οικείο.

    Dimitris Papadatos
    Το βιβλίο του Καράμπελα (την πρώτη μη αναθεωρημένη έκδοση) το παράτησα πρόσφατα εξίσου κουρασμένος κάπου στη μέση. Ο κύριος λόγος ήταν οι ανεξάντλητες προσπάθειες του συγγραφέα να αποδώσει κρυφά νοήματα και ψυχολογικές προεκτάσεις στους στίχους του ΔΣ, μέσα από ένα συνεχές και σχεδόν ανυπόφορο flashback.Αυτο, τελικά, κάνει το βιβλίο δυσανάγνωστο για κάποιον που δεν θέλει σώνει και καλά να δει το έργο του Δ.Σ. μέσα από τη ματιά ενός πιστού και παθιασμένου ακροατή του, όπως είναι ο συγγραφέας Δυσκολεύτηκα να βρω ένα μέτρο , μια στάθμη κάτω από το/την οποίο/α ο ΔΚ ( ο οποίος βέβαια γράφει καλά ή και πολύ καλά) συντονίζει αυτή την προσπάθεια της ανθρωπολογικής χαρτογράφησης των τραγουδιών του ΔΣ. Θα προσπαθήσω να το τελειώσω αυτό το καλοκαίρι για να έχω μια πιο πάγια άποψη αλλά για τώρα δεν το συνιστώ για αναγνώστες που ενδιαφέρονται για θέματα που αφορούν πχ στις ηχογραφήσεις ή και τη μέθοδο του. Με λίγα λόγια θα ήθελα προσωπικά περισσότερο Lambizi και λιγότερο, πολύ λιγότερο Γιανναρά

    Kostis Dimos
    Έτσι...

    Spyros Palligkinis
    Ένα βιβλίο με τα κείμενα σας για τον Δ. Σαββόπουλο θα ήταν για παράδειγμα πολύ ευπρόσδεκτο

    Nikolas Fotakis
    Οποιος διαβάζει και ξέρει γράμματα, καταλαβαίνει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή