Ένα ακόμη άλμπουμ του Esbjörn Svensson Trio
(Esbjörn Svensson πιάνο,
Dan Berglund μπάσο,
Magnus Öström ντραμς), που το
αναγνωρίζουμε και ως E.S.T. ή καλύτερα e.s.t., τυπώνεται
και κυκλοφορεί μετά την αναγκαστική διάλυση του γκρουπ (λόγω του ξαφνικού θανάτου
του πιανίστα Svensson, ως
γνωστόν). Το άλμπουμ που αφορά σε 2CD, 3LP και digital,
αποκαλείται “Live in Gothenburg”
[ACT Music + Vision / ΑΝ Music, 2019] και είναι ηχογραφημένο στο Concert Hall του
Γκέτεμποργκ την 10η Οκτωβρίου 2001.
Αν το δούμε κάπως… ιστορικά το θέμα τότε θα πρέπει να
σημειώσουμε πως εκείνη την εποχή οι e.s.t. βρίσκονταν περί το μέσον
της διαδρομής τους, έχοντας ήδη ξεκινήσει την διεθνή, ας την πούμε έτσι, καριέρα
τους – η οποία ολοκληρώθηκε και μέσα από την παγκόσμια καταξίωσή τους, όλα τα
μετέπειτα χρόνια και μέχρι τον θάνατο του Svensson, το 2008.
Ανιχνεύονται λοιπόν εδώ, αν και βρισκόμαστε στο 2001, πολλά
από τα στοιχεία εκείνα που ανέδειξαν τους e.s.t. σ’ ένα σύγχρονο jazz plus super group (ας θυμηθούμε τα
άλμπουμ “Viaticum” και “Tuesday Wonderland” για αρχή), όπως εντοπίζεται
και όλη εκείνη η αισθητική διαδρομή από την τζαζ του Thelonious Monk και του Keith Jarrett προς
τον δικό τους compact ήχο, που χαρακτήρισε εν πολλοίς, ως μιαν άκρως σημαντική
τζαζ προσφορά, όλη την δεκαετία των 00s. Και κάπως έτσι θα μπορούσε να
αποκαλέσουμε έως και κομβικό το “Live in Gothenburg”, καθώς γεφυρώνει δύο
εποχές των e.s.t. – το πριν και το μετά τους.
Το ρεπερτόριο του σχήματος από πλευράς τίτλων είναι το
αναμενόμενο. Από τα έντεκα tracks τού “Live in Gothenburg”
τέσσερα (“Dating” “From Gagarin’s point of view”, “The chapel”, “Dodge the dodo”) προέρχονται από το “From Gagarin’s Point Of View” του 1999, τέσσερα (“Somewhere else before”, “Good morning Susie Soho”, “The wraith”, “Providence”) προέρχονται από το “Good Morning Susie Soho” του 2000, ένα (“The Rube thing” ) προέρχεται από το “EST Live - Mr And Mrs Handkerchief” του 1995, ένα
(“The second page”) προέρχεται από το “Winter in Venice” του 1997 και ένα, το “Bowling”, ήταν άγνωστο εκείνη
την εποχή, καθώς ακούστηκε για πρώτη φορά στο DVD “Live In Stockholm” το 2003. Υπάρχει,
όπως ήταν αναμενόμενο, η προβολή των προσφάτων, τότε, συνθέσεων των e.s.t., αλλά υπάρχει κατά έναν τρόπο και το ξεπέρασμά τους, αφού τα
κομμάτια γενικώς «τραβάνε» από λίγο έως αρκετά (για παράδειγμα το “Good morning Susie Soho” έχει διάρκεια 5:48 στο
φερώνυμο άλμπουμ και 12:53 εδώ), δίνοντας την ευκαιρία στο σχήμα να επιχειρήσει
απολαυστικά (μουσικά) ταξίδια.
Δεν χρειάζεται να πω πως και τα δύο CD (γιατί εγώ CD ακούω, αλλά το ίδιο ισχύει και για τα
τρία LP προφανώς) είναι απολαυστικά. Οι e.s.t.
βρίσκονται σε μεγάλη φόρμα, με κομμάτια σαν τα “The Rube thing” (οι Σουηδοί
αποδεικνύουν το πόσο έχουν μελετήσει και εντρυφήσει στην τζαζ παράδοση, ώστε να
οδηγηθούν σταδιακώς στο ξεπέρασμά της) και “The wraith” (μεγαλιθική, εκρηκτική σύνθεση, που λιώνει τα όρια
ανάμεσα στην jazz, το rock και την avant-garde) από το πρώτο CD ή τα 13λεπτα-12λεπτα
tracks από το δεύτερο (“Good morning Susie Soho”, “Bowling”, “Dodge the dodo”), είναι απολύτως
εντυπωσιακά στις live εκδοχές τους, με τους τρεις μουσικούς και ιδίως με τον Dan Berglund να
σε αναστατώνουν με τις επινοήσεις και τα παιξίματά τους, δίχως να παραγνωρίζουμε
φυσικά την απόλυτη «τζαζική» μαεστρία του Svensson σε κομμάτια σαν το “Providence” ή του ντράμερ Öström
στην καταιγιστική συνεισφορά του στο “Bowling”.
Γενικώς, αν αρχίζεις να επιμερίζεις χάνεται η ουσία. Το “Live
in Gothenburg” είναι ένα πρώτης τάξεως και κλάσεως jazz plus άλμπουμ, που δεν σε
αφήνει να πλήξεις ούτε δευτερόλεπτο. Αυτή είναι η ουσία – και τούτο πρέπει να
κρατήσουμε.
[Πολύ καλή η ηχητική επεξεργασία και η απόδοση]
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου