Ο κιθαρίστας Πέτρος Σκούταρης (Petros Skoutaris), που έφυγε νωρίς
από την ζωή, το 2004 στα 48 του, είχε κάνει αισθητή την παρουσία του,
για πολλά χρόνια, στην ελληνική σκηνή. Πρωταρχικό μέλος των Sharp Ties στα τέλη της δεκαετίας
του ’70, ο Σκούταρης είχε παίξει σε δίσκους του Παύλου Σιδηρόπουλου, του Γιώργου
Ζήκα, του Χρήστου Κυριαζή, του Σταύρου Λογαρίδη, του Δημήτρη Πουλικάκου κ.ά., συμμετέχοντας,
μέσα στα χρόνια στα σχήματα Free Level,
667 και Dubient (δες
την δισκογραφία του στο τέλος). Μάλιστα οι εγγραφές του ως Free Level από
το 1983-84 (σε συνεργασία με τον Γιώργο Θεοδωράκη) κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά
μόλις πέρυσι σ’ ένα LP
της εταιρείας Into the Light.
Τώρα, το ίδιο label, μας
προτείνει μερικές ανέκδοτες έως σήμερα εγγραφές του Σκούταρη, από το 2000,
τέσσερις για την ακρίβεια, οι οποίες συγκεντρώθηκαν και αποτέλεσαν ένα mini-LP, το “Tropika” (2020). Γι’ αυτές θα γράψουμε
τώρα...
Η πρώτη σύνθεση έχει τον ίδιο τίτλο με το άλμπουμ, “Tropika”. Είναι μπιτάτη, χορευτική να την πούμε, διαθέτει γυναικεία φωνητικά, πλήκτρα, κιθάρες και κρουστά επίσης και θυμίζει γενικώς contemporary jazz από τα μέσα του ’80, προσανατολισμένη όμως ακόμη περισσότερο προς ένα εκλεπτυσμένο στυλ, που θυμίζει «ηχητικές περιοχές» της σειράς Café del Mar. Συμβατές δηλαδή μ’ έναν ήχο που ακουγόταν στα late 90s-early 00s, πολύ, σε καλοκαιρινά μπαρ της Ibiza ή της Κέρκυρας.
Η πρώτη σύνθεση έχει τον ίδιο τίτλο με το άλμπουμ, “Tropika”. Είναι μπιτάτη, χορευτική να την πούμε, διαθέτει γυναικεία φωνητικά, πλήκτρα, κιθάρες και κρουστά επίσης και θυμίζει γενικώς contemporary jazz από τα μέσα του ’80, προσανατολισμένη όμως ακόμη περισσότερο προς ένα εκλεπτυσμένο στυλ, που θυμίζει «ηχητικές περιοχές» της σειράς Café del Mar. Συμβατές δηλαδή μ’ έναν ήχο που ακουγόταν στα late 90s-early 00s, πολύ, σε καλοκαιρινά μπαρ της Ibiza ή της Κέρκυρας.
Το άλλο κομμάτι της πρώτης πλευράς, το “Attica” (συντεθιμένο και παρουσιασμένο
από τον Πέτρο Σκούταρη, ο οποίος χειρίζεται προφανώς όλα τα όργανα), διαθέτει
και ακουστική κιθάρα σε φάση... Ottmar Liebert,
είναι περισσότερο jazzy,
εμφανίζοντας επιρροές και από την συνθετική τεχνοτροπία του Pat Metheny. Ευχάριστο και...
καλοκαιρινό όπως λέμε, και όχι ιδιαιτέρως βαρυφορτωμένο, ακούγεται και σήμερα
με ενδιαφέρον.
Τα υπόλοιπα δύο tracks (στην δεύτερη πλευρά πια), τα “Yusurum - Part I” και “Yusurum - Part II”, είναι διαφορετικά.
Πρόκειται για δύο συνθέσεις του Μάνου Σκαραμαγκά, όπως διαβάζουμε, οι οποίες
παρουσιάζονται από τους Σκαραμαγκά και Σκούταρη. Στα credits δεν διευκρινίζεται τι ακριβώς
χειρίζεται ο κάθε μουσικός και γι’ αυτό δεν είμαι απολύτως βέβαιος αν ο
Σκαραμαγκάς είναι ο πιανίστας των πολύ καλών The Damnation Project (που κινούνται σε progressive-metal διαδρομές). Anyway…
Το πρώτο «Γιουσουρούμ» είναι αρκετά tribal, ethnic-trance και τα τοιαύτα, με παράξενα
φωνητικά, γρήγορο, funky,
και άνετα θα μπορούσε να ξεχωρίσει, αν κυκλοφορούσε τότε σε κάποιο CD – στην εποχή δηλαδή όπου
όλοι αυτοί οι πειραματισμοί γύρω από το ethnic είχαν πολύ μεγάλη πέραση και ακούγονταν παντού (σε σκηνές
και δισκογραφία).
Σε τέτοια φάση... WOMAD να πούμε, αλλά πιο αγριεμένο, κινείται και το δεύτερο
«Γιουσουρούμ», που παραμένει πάντα ethnic-trance,
με tribal κρουστά και φωνητικά, με funky γραμμή, αλλά και με πιο βαθιά, εδώ, dub και
επαναληπτικά χαρακτηριστικά. Μονότονο κομμάτι, ό,τι πρέπει δηλαδή για trance καταστάσεις,
που οπωσδήποτε κυοφορούν (και) μια ψυχεδελικότητα.
Μ’ αυτά τα δύο tracks, της δεύτερης πλευράς, το “Tropika” ανεβαίνει κατά πολύ σαν έκδοση,
για να πλασαριστεί έτσι μεταξύ των ανέκδοτων «εκπλήξεων» της έως τώρα χρονιάς.
Και μια δισκογραφία του αείμνηστου Πέτρου Σκούταρη, επειδή
το έψαξα λίγο παραπάνω...
1. Ariadne MacKinnon Andrew “Naughty
Dreams” [Polydor, 1981]
2. Παύλος Σιδηρόπουλος “Zorba the Freak” [EMI / Columbia, 1985]
3. Γιώργος Ζήκας «Με τα Φεγγάρια Χάνομαι» [Lyra, 1985]
4. Χρήστος Κυριαζής «Όταν Καθόμαστε Σπίτι» [Lyra, 1986]
5. Σταύρος Λογαρίδης «Μανούλα Ελλάς» [MINOS, 1989]
6. Γιάννα Κομνηνού & Οι Αισθηματίες [Ιπτάμενοι
Δίσκοι, 1992]
7. L.P.B. «Ελαφρολαϊκός Ρυθμός» [Ιπτάμενοι
Δίσκοι, 1992]
8. Kool-s «Τα
Λέμε» [Lyra, 1993]
9. Δημήτρης Πουλικάκος «Ο Θείος Νώντας Ξέρει...» [MINOS-EMI / Ποπ+Ροκ, 1998]
10. Γιώργος Μαργαρίτης & 667 «Όλα θα τα Διαγράψω»
[MINO-EMI, 2001]
11. Μαρία Αριστοπούλου / Ηλίας Τσαγκάρης «Λάσπη» [Hitch-Hyke, 2002]
12. Dubient “Dubient” [Hitch-Hyke, 2003]
13. Γιώργος Μαργαρίτης & 667 «Κόλαση» [MINOS-EMI, 2004]
14. Δημήτρης Πουλικάκος «Αδέσποτα Σκυλιά» [MBI, 2004]
15. 667 «Οι 667 σε Τραγούδια που θα τα Έλεγαν και
Μόνοι τους... αν Ήτανε Κυρίες» [Sony Music Entertainment
/ Columbia, 2004]
16. 667 / Πασχάλης Τερζής «Ψυχεδέλεια» [Sony BMG Music Entertainment / ΑΚΤΗ, 2005]
17. 667 «Εξακοσιαεξηνταεπτά» [Polydor, 2005] (πιθανώς να παίζει και σ’
αυτό, δεν είμαι σίγουρος, γιατί δεν το έχω)
18. Δημήτρης Πουλικάκος / Σταύρος Λογαρίδης «Τα
Παιδία Παίζει» [Corteca Productions
/ Ελευθεροτυπία, 2009]
19. Free Level “Blue Grass” [Into the
Light, 2019]
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου