Τετάρτη 3 Φεβρουαρίου 2021

THOMAS RÜCKERT τζαζ εναρμονίσεις σε κεντροευρωπαϊκούς σκοπούς

Γερμανός 50χρονος πιανίστας τής jazz, ο Thomas Rückert είναι γνωστός, βασικά, μέσω του τρίο του, αλλά έχει συμμετοχές και σε άλλους σχηματισμούς, όπως και προσωπική δισκογραφία. Στο παρόν CD, που τιτλοφορείται “A Rose E'er Blooming [Eden River Records, 2020] και που είναι piano-solo, o Rückert διασκευάζει βασικά (γερμανικό) παραδοσιακό υλικό.
Από τα δεκαπέντε tracks τού άλμπουμ του η πλειονότητα αφορά σε γερμανικά τραγούδια παλαιότερων εποχών ή και αιώνων, άγνωστων φυσικά συνθετών, στις μελωδίες των οποίων κάποια στιγμή τοποθετήθηκαν (επώνυμοι) στίχοι. Εδώ, πάντως, ακούμε, μόνον τις μελωδίες, και αυτοσχεδιασμούς πάνω σ’ αυτές, από τον πιανίστα Rückert και όχι τα τραγούδια. Από τα credits, πάντως, διαβάζουμε: α). το “Early shepherd” είναι βασισμένο στο παραδοσιακό γερμανικό “Ihr hirten, erwacht!”, αγνώστου συνθέτη, ανακατεμένο με εναλλαγές συγχορδιών κατά τα πρότυπα του Bill Evans, β). το “Rose 1” είναι βασισμένο στο “Es ist ein rot entsprungen”, χριστουγεννιάτικο κάλαντο του 16ου αιώνα, αγνώστου συνθέτη, γ). το “Jubilo” είναι βασισμένο στο γερμανικό παραδοσιακό “In dulci jubilo” από τον 15ον αιώνα, είναι αγνώστου συνθέτη, αλλά είναι γνωστό με στίχους τού Heinrich Seuse κ.ο.κ. Τέτοιου τύπου πληροφορίες υπάρχουν-αναγράφονται για κάθε ένα από τα tracks του άλμπουμ, οπότε μπορεί και προσανατολίζεται καλύτερα ο ακροατής.
Οι μελωδίες των κομματιών είναι απλές σε γενικές γραμμές, με στοιχεία κεντροευρωπαϊκού folklore, αλλά σε ορισμένα κομμάτια ο Rückert κάνει ορισμένα απρόσμενα άλματα προς άλλες μουσικές παραδόσεις, όπως στο “Malari dumba” για παράδειγμα, στο οποίο ανακατεύονται ινδικός παραδοσιακός σκοπός, με αυστριακό παραδοσιακό ή στο “Aumcara mantra”, στο οποίο διασκευάζει κάποια συγκεκριμένη μάντρα.
Το αποτέλεσμα κυμαίνεται από ευχάριστο έως και γοητευτικό, σε κάποιες στιγμές του. Μπορεί να μην διαθέτει την μυστηριακή έλξη, για παράδειγμα, των ανάλογων ηχογραφήσεων του Σουηδού Jan Johansson από το απώτατο παρελθόν (“Jazz På Svenska”, “In Hamburg”) ή ακόμη και των Krzysztof Komeda (στην Πολωνία), Vagif Mustafazadeh (στην π. Σοβιετική Ένωση), αν θέλετε ακόμη-ακόμη και του Γάλλου Jacques Loussier (με τη δική του εργασία πάνω στον Μπαχ), όμως σε κάθε περίπτωση ο γερμανός μουσικός επεμβαίνει επί ενός διαφορετικού υλικού (ίσως όχι τόσο... διεγερτικού από τη φύση του), το οποίον εναρμονίζει με γνώση και με σύνεση, δημιουργώντας και προτείνοντας ιδιότυπες τζαζ καταστάσεις, από τις οποίες δεν εκλείπει ούτε το αυτοσχεδιαστικό πάθος, ούτε η μελωδική απόλαυση.
Επαφή: www.eden-river-records.com, www.riverside-studios-cologne.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου