Το «σουηδικό» επώνυμο Lyssarides το θυμάμαι από τα τέλη του ’90, αρχές 00s, όταν έγραφα τότε για τα
άλμπουμ του άξιου folkist Eric Bibb
(που ζούσε στην Σουηδία). Ένας Christer Lyssarides
έπαιζε, δίπλα στον Αμερικανό, ηλεκτρικές κιθάρες. Δεν ξέρω αν ο Christer, που λογικά είναι
γεννημένος στις αρχές του ’60, έχει κάποια σχέση με τον πιανίστα Joel Lyssarides, που είναι
γεννημένος το 1992 (άρα θα μπορούσε να ήταν πατέρας του). Πάντως σίγουρα δύο
Λυσσαρίδηδες στην Σουηδία δεν μπορεί να είναι άγνωστοι μεταξύ τους και βεβαίως,
και σε κάθε περίπτωση, το επώνυμο είναι ελληνικό (ή μάλλον κυπριακό και όχι
σώνει και καλά ελλαδίτικο).
Ο Joel Lyssarides επίσης δεν είναι άγνωστος μουσικός, καθότι, και όπως βλέπουμε από το discogs, έχει τουλάχιστον τρία προσωπικά άλμπουμ (το τρίτο είναι αυτό, για το οποίο θα γράψουμε σε λίγο), ενώ τον γνωρίζουμε και ως sideman της τραγουδίστριας Viktoria Tolstoy, καθώς συμμετέχει στο άλμπουμ της “Stations” [ACT, 2020].
Το “Stay Now” [ACT Music + Vision / ΑΝ Music, 2022] είναι το πρώτο προσωπικό άλμπουμ του Joel Lyssarides στην ACT και αυτό που θα τον κάνει σίγουρα πολύ γνωστό, στο ευρωπαϊκό κατά πρώτον, τζαζ κοινό. Γιατί στο ευρωπαϊκό; Μα γιατί ο Lyssarides είναι ένας ευρωπαίος τζαζ πιανίστας – ένας σουηδός τζαζ πιανίστας.
Ο Joel Lyssarides επίσης δεν είναι άγνωστος μουσικός, καθότι, και όπως βλέπουμε από το discogs, έχει τουλάχιστον τρία προσωπικά άλμπουμ (το τρίτο είναι αυτό, για το οποίο θα γράψουμε σε λίγο), ενώ τον γνωρίζουμε και ως sideman της τραγουδίστριας Viktoria Tolstoy, καθώς συμμετέχει στο άλμπουμ της “Stations” [ACT, 2020].
Το “Stay Now” [ACT Music + Vision / ΑΝ Music, 2022] είναι το πρώτο προσωπικό άλμπουμ του Joel Lyssarides στην ACT και αυτό που θα τον κάνει σίγουρα πολύ γνωστό, στο ευρωπαϊκό κατά πρώτον, τζαζ κοινό. Γιατί στο ευρωπαϊκό; Μα γιατί ο Lyssarides είναι ένας ευρωπαίος τζαζ πιανίστας – ένας σουηδός τζαζ πιανίστας.
Εν τω μεταξύ το αφεντικό της ACT, o Siggi Loch, τοποθετεί τον Lyssarides στην παράδοση των Jan Johansson,
Bobo Stenson, Esbjörn Svensson, Jan Lundgren κι έχει
δίκιο, κυρίως όσον αφορά στον Johansson – τον οποίον, ο Lyssarides, τον θυμίζει στο ύφος, στις διαδοχές των συγχορδιών, στο τουσέ και βεβαίως
στις συνθέσεις αυτές καθ’ αυτές, που διατηρούν πολύ από την coolness του Johansson, σε συνδυασμό με μία θαμπάδα στο παίξιμο,
που σχετίζεται μ’ έναν κάπως... καταπιεσμένο λυρισμό.
Αυτό το ακούς γενικώς στο “Stay Now”, και ειδικότερα σε κομμάτια σαν το “Sommarsnö”, το “Is there a way” ή το “Down and out” είναι, θα λέγαμε, κυρίαρχο.
Φυσικά, και σε κάθε περίπτωση, το “Stay Now” είναι ένα κλασικό, βορειοευρωπαϊκό piano-trio άλμπουμ (με τους Niklas Fernqvist μπάσο και Rasmus Blixt
ντραμς να συμπληρώνουν το σχήμα), ένα CD που περιέχει έντεκα συνθέσεις του Lyssarides και μία του μπασίστα Fernqvist.
Χωρίς κόλπα, εφφέ,
στουντιακές ευκολίες κ.λπ., με απλά και καθάρια παιξίματα το τρίο του Joel Lyssarides εμφανίζεται σε εξαιρετική
φόρμα, εδώ, με τις συνθέσεις να δημιουργούν καθαρά ιμπρεσιονιστικά περιβάλλοντα
(αναμφισβήτητα ο Keith Jarrett
είναι μία άλλη μεγάλη επιρροή – πέραν της σουηδικής σχολής) και με τους φίλους μουσικούς
να συνομολογούν την ίδια πίστη στις διαχρονικές και αναμφισβήτητες αξίες της
πιανιστικής σουηδικής jazz.
Αυτό το ακούς γενικώς στο “Stay Now”, και ειδικότερα σε κομμάτια σαν το “Sommarsnö”, το “Is there a way” ή το “Down and out” είναι, θα λέγαμε, κυρίαρχο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου