Κυριακή 16 Οκτωβρίου 2022

σαν σήμερα, πριν από 50 χρόνια, εγκαινιάστηκε ο Πύργος των Αθηνών – η ιστορία του, τα βασικά δομικά χαρακτηριστικά του και ο ρόλος του πολιτικού μηχανικού Αρίσταρχου Οικονόμου

Όλα τα μεγάλα έργα ξεκινούν πριν από την επίσημη θεμελίωσή τους, ενώ εγκαινιάζονται κάποιο καιρό μετά την περάτωσή τους. Παρά ταύτα πάντα θα υπάρχουν για κάθε μεγάλο έργο αυτές οι δύο ημερομηνίες, που σηματοδοτούν το ξεκίνημα και την ολοκλήρωσή του.
Έτσι λοιπόν και για τον Πύργο των Αθηνών ξέρουμε πως η θεμελίωσή του συνέβη στις 13 Ιουνίου 1969 (τονίζουμε το 1969, γιατί σε διάφορα σάιτ αναγράφεται το 1968) και πως τα εγκαίνιά του έγιναν, ακριβώς πριν από 50 χρόνια, στις 16 Οκτωβρίου 1972 (και επ’ αυτού διαβάζεις, στα σάιτ, ακόμη και για 1971 ή και 1973).
Ο Πύργος των Αθηνών χτίστηκε λόγω των οικοδομικών διευκολύνσεων που παρείχε ο Αναγκαστικός Νόμος («απεφασίσαμεν και διατάσσομεν») της δικτατορίας ΑΝ-395/68 (ΦΕΚ-95/Α/4-5-68) «Περί του ύψους των οικοδομών και του συστήματος της ελευθέρας δομήσεως» (και όχι «Αναπτυξιακός Νόμος», όπως αναφέρεται συχνά σε σχέση με το «ΑΝ»), ένας νόμος που επιχείρησε να αναπτερώσει την οικονομική δραστηριότητα, μέσω της οικοδομής, αυξάνοντας τους συντελεστές δόμησης, εν μία νυκτί, άρα και την περιουσία των οικοπεδούχων. Ειδικά για την Αθήνα ο ΑΝ-395/68 προέβλεπε τα εξής, στο πρώτο από τα μόλις τέσσερα άρθρα του, στην παράγραφο τρία:
«Διά την περιοχήν του Λεκανοπεδίου Αθηνών και τας καθ’ άπασαν την Χώραν περιοχάς δι’ ας έχουσι καθορισθή συντελεσταί δομήσεως και ύψος οικοδομών μέχρι ένδεκα (11) μέτρων, η κατά τα ανωτέρω προσαύξησις του συντελεστού δομήσεως καθορίζεται εις ποσοστόν τεσσαράκοντα επί τοις εκατόν (40%)».
Και δεν ήταν μόνον αυτό, αφού για οικόπεδα μεγαλύτερα του ενάμισι στρέμματος ο συντελεστής δόμησης, βάσει πάντα του ΑΝ-395/68, θα αυξανόταν κι άλλο, από 20-30%, ενώ όπως ρητά γραφόταν και στο άρθρον 2 παράγραφος 1: «Η επίτευξις (...) του παρόντος μείζοντος συντελεστού δομήσεως γίνεται και δια καθ’ ύψος προσαυξήσεως των κτιρίων».
Πρακτικά, όλα αυτά σήμαιναν πως θα μπορούσες να χτίσεις όσο ήθελες προς τον ουρανό, υπό ελαχίστους όρους.
Ο Πύργος Αθηνών είναι το κτηριακό συγκρότημα γραφείων και καταστημάτων, που ανεγείρει η εταιρεία «Α. Αλβέρτης – Θ. Δημόπουλος» στην συμβολή των λεωφόρων Βασιλίσσης Σοφίας και Μεσογείων.
Ο Πύργος ήταν τότε και παραμένει ακόμη και σήμερα το υψηλότερο κτήριο όχι μόνον της Αθήνας, αλλά και ολόκληρης της χώρας, έχοντας 24 ορόφους, συν ισόγειο και συνολικό ύψος (μαζί με τα τρία υπόγεια) 108 μέτρα. Φυσικά, και όπως όλοι ξέρουν, τα κτηριακά συγκροτήματα είναι δύο, που επικοινωνούν μεταξύ τους – το υψηλότερο 24όροφο και δίπλα το μικρότερο 12όροφο.
Εντυπωσιακά ήταν, φυσικά, τα «νούμερα» του Πύργου. Πιο συγκεκριμένα:
 
Η συνέχεια εδώ...
https://www.lifo.gr/culture/design/san-simera-prin-apo-50-hronia-egkainiastike-o-pyrgos-ton-athinon

1 σχόλιο:

  1. Από το fb...

    Leda Pantazi
    Ήταν πρωτοποριακή η μέθοδος που χρησιμοποιήθηκε για την θεμελίωση, δίνοντας ουσιαστικά έναν τρόπο "ευελιξίας" στα στελέχη ούτως ώστε να απορροφώνται οι κραδασμοί. Το ίδιο άτομα έκανε και την στατιστική μελέτη για τον πύργο του Πειραιά, ο οποίος δεν είχε την ίδια τύχη με της Αθήνας.

    Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
    Το λέει ο ίδιος στην συνέντευξη για τον Πύργο του Πειραιά, όπως και για το οκτώ ορόφων υπόγειο γκαράζ της Μενάνδρου.

    Antonis Moras
    Γνωριζω χαμοσπιτα στο χωριο με μεγαλυτερο χρονο συνεχους κατοικησης λιγοτερο ενεργειακο αππτυπωμα/ περισσοτερο εμβληματικα και που δεν κοβουν τη θεα ουτε σε μυρμηγκι

    Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
    Άλλο αυτό.

    Spagkouros Leonidas
    Είχε δυσκολέψει πολύ κόσμο στη Σχολή ο Οικονόμου....

    Michael Tzanakis
    Το γραφείο του Θάνου Βεργή στην Αναζήτηση είναι στον Πύργο (τα γραφεία των Τσιμέντων Χαλκίδας)
    Επίσης ο αστικός μύθος (αστικός) λέει πως οι κατασκευαστές προσέγγισαν την Μαριάνθη Σίμου (αδελφή του Ευγενίδη) για ν' αγοράσουν το ακίνητο μπροστά από αυτόν (ιδιοκτησία του Ιδρύματος)
    Της έδωσαν μια λευκή επιταγή.
    Αυτή την έσκισε & τους έδωσε μια δική της λευκή για να μην αναγείρουν τον Πύργο.
    Αλλά είπαμε αστικός μύθος

    ΑπάντησηΔιαγραφή