Πριν από 20 μέρες περίπου, στις 17
Σεπτεμβρίου, γράψαμε για τα «10 + 1 άλμπουμ του ελληνικού ροκ από το 1972». Το
κείμενο μπορείτε να το δείτε εδώ... https://www.lifo.gr/culture/music/101-almpoym-toy-ellinikoy-rok-apo-1972.
Σειρά τώρα έχει μία νέα δεκάδα, στην οποία παρουσιάζουμε τους κορυφαίους δίσκους του «έντεχνου» ελληνικού τραγουδιού από την ίδια χρονιά, το 1972. Ακριβώς μισό αιώνα πριν.
Να πούμε μόνο πως το λεγόμενο «έντεχνο τραγούδι» ήταν και είναι (αν και αυτό το τελευταίο σηκώνει συζήτηση – τι είναι σήμερα «έντεχνο») το τραγούδι των συνθετών, των στιχουργών και των ερμηνευτών.
Είναι το τραγούδι που εγκαινίασαν ο Μίκης Θεοδωράκης και ο Μάνος Χατζιδάκις, νωρίς στην δεκαετία του ’60, για να ακολουθήσουν, σ’ αυτή την διαδρομή, πλείστοι όσοι συνθέτες (και στιχουργοί, και ερμηνευτές), βασικά στα χρόνια του ’60 και του ’70, και λιγότερο του ’80. Ο Μίκης Θεοδωράκης, εξάλλου, πρέπει να είναι ο πρώτος που μίλησε για «σύγχρονη έντεχνη λαϊκή μουσική» και για «σύγχρονο έντεχνο μουσικό έργο». Για παράδειγμα, σε μια συνέντευξή του στο περιοδικό «Δρόμοι της Ειρήνης» (τεύχος #35, Οκτώβριος 1960).
Το «έντεχνο» τραγούδι από μουσικής άποψης είναι επηρεασμένο βασικά από την βυζαντινή μουσική, το δημοτικό, το σμυρνέικο-ρεμπέτικο και το λαϊκό τραγούδι, χωρίς να αρνείται τις δυτικές επιρροές (την αγγλοσαξωνική μπαλάντα, το ροκ, το φολκ-ροκ, την ποπ, τις «μουσικές του κόσμου» κ.λπ.), ενώ στιχουργικά εκφράζεται συχνά μέσα από «κεντρικές ιδέες», από concepts, με αποτέλεσμα πολλοί από τους «έντεχνους» δίσκους, να έχουν μια θεματική ενότητα (φανερή ή λιγότερο φανερή).
Άλλες ιδιότητες του «έντεχνου» μπορεί να
είναι η «συνέπεια» των ενορχηστρώσεων, ώστε οι δίσκοι να έχουν κι ένα «χρώμα»
από ηχητικής πλευράς, επίσης οι ειδικών απαιτήσεων ερμηνείες, καθώς πολλές
φορές τα τραγούδια είναι ιδιόμορφα, απαιτώντας την προσοχή και την ιδιαίτερη
προσπάθεια των τραγουδιστών, ενώ, και όσον αφορά στους δίσκους βινυλίου,
συνήθως αυτοί είναι κλεισμένοι σε περίτεχνα «διπλά» εξώφυλλα, με έργα γνωστών
ζωγράφων στο front cover και φακέλους
που περιέχουν, συχνά, κάποιο ένθετο ή booklet.
Γενικώς καταβαλλόταν προσπάθεια, από τις
βασικές δισκογραφικές εταιρείες, οι εκδόσεις να πηγαίνουν παράλληλα με το
περιεχόμενο, αποτελώντας και αυτές αναπόσπαστο μέρος της συνολικότερης
απόλαυσης.
Οι δίσκοι που καταγράφονται στη συνέχεια (όλοι κυκλοφόρησαν το 1972) είναι τοποθετημένοι με αλφαβητική σειρά και με βάση το επώνυμο του συνθέτη (ή του βασικού τραγουδιστή, στην περίπτωση της Νάνας Μούσχουρη).
Η
συνέχεια εδώ...
https://www.lifo.gr/culture/music/deka-megala-almpoym-toy-entehnoy-ellinikoy-tragoydioy-apo-1972
Σειρά τώρα έχει μία νέα δεκάδα, στην οποία παρουσιάζουμε τους κορυφαίους δίσκους του «έντεχνου» ελληνικού τραγουδιού από την ίδια χρονιά, το 1972. Ακριβώς μισό αιώνα πριν.
Να πούμε μόνο πως το λεγόμενο «έντεχνο τραγούδι» ήταν και είναι (αν και αυτό το τελευταίο σηκώνει συζήτηση – τι είναι σήμερα «έντεχνο») το τραγούδι των συνθετών, των στιχουργών και των ερμηνευτών.
Είναι το τραγούδι που εγκαινίασαν ο Μίκης Θεοδωράκης και ο Μάνος Χατζιδάκις, νωρίς στην δεκαετία του ’60, για να ακολουθήσουν, σ’ αυτή την διαδρομή, πλείστοι όσοι συνθέτες (και στιχουργοί, και ερμηνευτές), βασικά στα χρόνια του ’60 και του ’70, και λιγότερο του ’80. Ο Μίκης Θεοδωράκης, εξάλλου, πρέπει να είναι ο πρώτος που μίλησε για «σύγχρονη έντεχνη λαϊκή μουσική» και για «σύγχρονο έντεχνο μουσικό έργο». Για παράδειγμα, σε μια συνέντευξή του στο περιοδικό «Δρόμοι της Ειρήνης» (τεύχος #35, Οκτώβριος 1960).
Το «έντεχνο» τραγούδι από μουσικής άποψης είναι επηρεασμένο βασικά από την βυζαντινή μουσική, το δημοτικό, το σμυρνέικο-ρεμπέτικο και το λαϊκό τραγούδι, χωρίς να αρνείται τις δυτικές επιρροές (την αγγλοσαξωνική μπαλάντα, το ροκ, το φολκ-ροκ, την ποπ, τις «μουσικές του κόσμου» κ.λπ.), ενώ στιχουργικά εκφράζεται συχνά μέσα από «κεντρικές ιδέες», από concepts, με αποτέλεσμα πολλοί από τους «έντεχνους» δίσκους, να έχουν μια θεματική ενότητα (φανερή ή λιγότερο φανερή).
Οι δίσκοι που καταγράφονται στη συνέχεια (όλοι κυκλοφόρησαν το 1972) είναι τοποθετημένοι με αλφαβητική σειρά και με βάση το επώνυμο του συνθέτη (ή του βασικού τραγουδιστή, στην περίπτωση της Νάνας Μούσχουρη).
https://www.lifo.gr/culture/music/deka-megala-almpoym-toy-entehnoy-ellinikoy-tragoydioy-apo-1972
Σχόλια από το fb...
ΑπάντησηΔιαγραφήNikos Papaleontiou
Μήπως γνωρίζετε εάν επεξεργάστηκε τους στίχους από το "Θαλασσινό Τριφύλλι" ο Λευτέρης Παπαδόπουλος; Κάπου το διάβασα/άκουσα, αλλά δεν μπόρεσα να το διασταυρώσω
Σταύρος Καρτσωνάκης
το έχει γράψει ο ίδιος ο Παπαδόπουλος παλαιότερα
Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
https://www.lifo.gr/.../otan-o-alexandros-patsifas...
Όταν ο Αλέξανδρος Πατσιφάς επιχείρησε να λογοκρίνει τον Οδυσσέα Ελύτη | LiFO
Kwstas Agas
πολύ ωραίο αφιέρωμα ... το διάβασα εν τάχει αλλά θα επανέλθω να το διαβασω προσεκτικά και να το ευχαριστηθώ !!!!!!
Nikos Athanassiu
Πάρα πού ωραίο και κυρίως κατατοπιστικό...
Γιώργος Φρατζεσκάκης
Εξαιρετικό αφιέρωμα!Δίσκοι ένας κι ένας(που τους έχω όλους).
Kyriakos Katsaras
Μνήμες πολλές και σημαντικές στιγμές.Μια εποπτικη θεώρηση και επιθεώρηση της εποχής.Σ ευχαριστούμε ΦΩΝΤΑ ΤΡΟΥΣΑ
Βέρα Βασιλείου-Πέτσα
ΔιαγραφήΕξαιρετικό αφιέρωμα, ευχαριστούμε πολύ! Έχω τον δίσκο " Κόκκινη κλωστή" , τον έχω ακούσει χιλιάδες φορές, μα ποτέ δεν είχα φανταστεί , ότι ο ήχος " μπαμ" που ακούγεται στην αρχή του τραγουδιού " ήρθατε σαν κύματα" είναι τουφεκιά! Σας ευχαριστώ ιδιαίτερα γι' αυτή την πληροφορία!
Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
Ευχαριστώ κι εγώ. Δεν ξέρω αν είναι τουφεκιά. Εγώ το φαντάζομαι σαν τουφεκιά.`
Βέρα Βασιλείου-Πέτσα
είναι το πιθανότερο, προϊδεάζει τον πολιτικό λόγο του Γκάτσου. Δεν μπορεί να έχει άλλο νόημα.
Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
Ναι. Όλο το ύφος του τραγουδιού συνηγορεί. Είναι σαν να καλωσορίζει τους εξόριστους, που έρχονται σαν κύματα, με μια τουφεκιά. Μου φαίνεται προφανές εμένα, γι' αυτό το έγραψα. Η τουφεκιά, μπορεί να σηματοδοτεί επίσης και το ότι ο αγώνας δεν τελείωσε, επειδή υπάρχει χούντα κ.λπ.
Andreas Knps
Θα μπορουσε να πει κανείς οτι το 1972 ηταν annus mirabilis για την ελληνικη δισκογραφια. Απο αποψη ποιοτητας βεβαια γιατι δεν ξερω αν αυτο μεταφράζοταν και σε πωλησεις, οπως επισημάνατε για το δισκο του Μουτση.
Εξαιρετικό άρθρο. Σπουδαία αλμπουμ, έχουν θέση στην μουσική ιστορία. Σήμερα όμως πόσα ακούγονται από την αρχή έως το τέλος; Νομίζω ο Άγιος Φεβρουάριος είναι το πιο κοντά στο σήμερα
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεκα δισκοι που θα μπορει να ακουσει καποιος και σε 101 ζωες και που ολα αυτα μπροστα τους ειναι τσιχλοφουσκες...1.Miles Davis-Kind Of Blue 2.John Coltrane-A Love Supreme.3.Thelonious Monk-Brilliant Corners.4.Bill Evans-Waltz for Debby.5.Oscar Peterson-Night Train.6.Charles Mingus-Mingus Ah Um.7.Coleman Hawkins-At Ease With Coleman Hawkins.8.Horace Silver-Song For My Father.9.Jimmy Smith-The Sermon!.10.Sonny Clark-Cool Struttin.Η λιστα μπορει να ειναι και διαφορετικη αυριο,εχει χιλιαδες επιλογες
ΑπάντησηΔιαγραφήΕίναι τα 10 "έντεχνα" ελληνικά άλμπουμ μπροστά σ' αυτά που μας λες "τσιχλόφουσκες"; Τι να σου πω... ο διάλογος περιττεύει, για πολλούς και διαφόρους λόγους.
ΔιαγραφήΜπροστα στα δεκα αυτα αλμπουμ που ειπα?Οχι δεν ειναι τσιχλοφουσκες,απλα δεν υπαρχουν καν...Σαφως δε μπορει να γινει συγκριση,γιατι ειναι και δυο τελειως διαφορετικα πραγματα...Αλλωστε ειμαι σιγουρος πως και εσυ αν επρεπε να επιλεξεις,αναγκαστικα μια απο τις δυο λιστες,θα διαλεγες αυτη που εβαλα εγω...Ειμαι και σιγουρος πως λατρευεις και τους δεκα αυτους δισκους που εβαλα..Η λεξη υποκειμενικα,εδω δεν υπαρχει
ΑπάντησηΔιαγραφήΣαχλαμάρες. Δεν πρόκειται να συζητήσω σ' αυτή τη γελοία βάση. Να μην αφήσεις άλλο σχόλιο δεν θα το δημοσιεύσω.
ΔιαγραφήΚάτι τελείως άσχετο...Άπολυτος σεβασμός στον Curtis Mayfield,αλλά μήπως αυτή η διασκευή είναι καλύτερη απο την πρώτη εκτέλεση?https://www.youtube.com/watch?v=uNZK5IxvnMs
ΑπάντησηΔιαγραφήΌ,τι θυμάμαι χαίρομαι...
Διαγραφή