Πίσω από τα αρχικά OGJB κρύβονται τα ονόματα Oliver, Graham, Joe και Barry και
κατ’ επέκτασιν τα επώνυμα Lake,
Haynes, Fonda και
Altschul αντιστοίχως. Άρα το OGJB Quartet δεν είναι κάτι άλλο από ένα
σούπερ-γκρουπ – μια τζαζ μπάντα, που υπάρχει εδώ και λίγα χρόνια και που τώρα
μας δίνει το πρώτο της CD,
το “Bamako” [TUM Records Oy, 2019] (ηχογραφημένο τον
Ιούλιο του 2016, κάπου στη Νέα Υόρκη).
Όπως σημειώνει ο κοντραμπασίστας Joe Fonda, στο επιμελημένο
ένθετο, το OGJB Quartet
υπάρχει από το 2015, ενώ ο πυρήνας του βρίσκεται στο FAB Trio και
στους 3dom Factor,
σχήματα στα οποία είχαν συνυπάρξει οι Fonda και Altschul
(με τον Billy Bang
στο πρώτο κα με τον Jon Irabagon
στο δεύτερο). (Στο δισκορυχείον υπάρχουν
reviews για δύο άλμπουμ
των 3dom Factor,
ενώ ήμουν σχεδόν σίγουρος πως είχα γράψει και για το FAB Trio, αλλά διαψεύστηκα). Γράφει
ο Fonda:
«Το OGJB Quartet υπήρχε
αρχικώς ως OJB Trio. Είχα μόλις ολοκληρώσει μια περιοδεία με το Generations Quartet, που
περιλάμβανε και τον Oliver Lake, όταν μετά απ’ αυτό το τουρ σκέφτηκα πόσο αληθινά σπουδαίο
ήταν το τρίο που είχαμε με τους Barry και Oliver. Και ήταν τότε, όταν ο κοινός μας φίλος Kunle Mwanga (σ.σ.
παραγωγός, μάνατζερ κ.λπ.) μας ρώτησε… γιατί δεν κάνετε ένα κουαρτέτο, τελικά,
με τον Graham Haynes σαν τέταρτο μέλος; Αμέσως η ιδέα λειτούργησε σ’ εμένα και
στον Barry και έτσι κάπως φέραμε την τρομπέτα
και το άλτο σαξόφωνο του Haynes στο σχήμα, ώστε να
ολοκληρωθεί το OGJB Quartet».
Στο OGJB Quartet το setting δεν είναι αυτονόητο, επειδή έχει και αφρικανικές «άκρες».
Έτσι, ο Oliver Lake εκτός από το να παίζει άλτο και σοπράνο σαξόφωνα απαγγέλλει
κιόλας (ένα δικό του ποίημα), ο Graham Haynes παίζει κορνέτα και dousn’gouni,
ο Joe Fonda κοντραμπάσο και ο Barry Altschul ντραμς,
κρουστά και mbira
Το άλμπουμ ανοίγει με το γιγαντιαίο 15λεπτο “Listen to Dr. Cornel West” (σύνθεση του Fonda), που διακρίνεται για
το φοβερό πολυρυθμικό παίξιμο του Altschul (ο Altschul
παίζει έτσι όπως δεν μπορεί να παίξει, ούτε χρειάζεται, ένας ροκ ντράμερ), τις
επαναλαμβανόμενες μπασογραμμές του Fonda και από ’κει και πέρα την ιλιγγιώδη αντιπαράθεση των
πνευστών, που ακολουθούν τις δικές τους αυτοσχεδιαστικές διαδρομές, είτε μέσω
συνηχήσεων είτε μέσω σόλι. Ακολουθεί το περίπου 7λεπτο “Bamako” (σύνθεση του Haynes), ένα εντυπωσιακό afro-jazz track, με dousn’gouni (την άρπα των κυνηγών σε Μαλί και Γουινέα), mbira και απαγγελία ποίησης
(από τον Lake). Τελείως
φευγάτο κομμάτι στην παράδοση Randy Weston
και Don Cherry.
Από ’κει και πέρα έχουμε εναλλαγές συνθέσεων των Altschul, Lake και Fonda, που διακρίνονται για
τα πνευματικά χαρακτηριστικά τους (σε κλασική seventies κατεύθυνση),
για να ολοκληρωθεί το άλμπουμ με τα “OGJB #2” και “OGJB
#1, που αποτελούν συλλογικούς αυτοσχεδιασμούς και που φανερώνουν τον υψηλό
βαθμό επικοινωνίας των τεσσάρων άσσων μουσικών και της εγνωσμένης ικανότητάς
τους να δημιουργούν φλογισμένα περιβάλλοντα, με πολύ υψηλά δυναμικά παιξιμάτων.
Κοντολογίς, τέσσερις δάσκαλοι μιας jazz που εξακολουθεί να απολαμβάνει της
απήχησης που είχε και στις παλαιές δεκαετίες.
Επαφή: www.tumrecords.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου