Τρίτη 28 Μαΐου 2019

JAZZ + ΠΡΑΞΕΙΣ στην ΠΑΤΡΑ 6-8 Ιουνίου

Το Jazz + Πράξεις στην Πάτρα αποτελεί θεσμό, καθώς οργανώνεται συνεχώς από το 2004 (βρισκόμαστε δηλαδή στη 16η διοργάνωση), έχοντας για «ψυχή» του τον φίλο από παλιά και βασικό συνεργάτη στο πάλαι ποτέ Jazz & Τζαζ Γιάννη Μουγγολιά.
Το δισκορυχείον στηρίζει από χρόνια το Jazz + Πράξεις (που εντάσσεται στις δραστηριότητες του Πολιτιστικού Οργανισμού του Δήμου Πατρέων), προβάλλοντας και τη φετινή διοργάνωση. Και αυτή τη φορά ο χώρος του Αιθρίου τού Παλαιού Δημοτικού Νοσοκομείου θα είναι το σημείο αναφοράς την Πέμπτη 6, την Παρασκευή 7 και το Σάββατο 8 Ιουνίου. (Σε περίπτωση κακών καιρικών συνθηκών ο εναλλακτικός χώρος διεξαγωγής των συναυλιών θα είναι η αίθουσα Αίγλη στο Veso Mare).
Να δώσουμε συνοπτικά το πρόγραμμα, πριν τα πούμε αναλυτικά (με τη βοήθεια και του δελτίου Τύπου)…
Πέμπτη 6 Ιουνίου, ώρα 21.30
Κυριάκος Σφέτσας / Greek Fusion Orchestra 
Παρασκευή 7 Ιουνίου, ώρα 21.30
Gilad Atzmon & Next Step Quartet
Σάββατο 8 Ιουνίου, ώρα 21.30
Mathias Eick Quintet
(Αποκλειστική εμφάνιση στο Jazz+Πράξεις 2019, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, με την υποστήριξη της Νορβηγικής Πρεσβείας)
Κυριάκος Σφέτσας / Greek Fusion Orchestra 
Γιώργος Παλαμιώτης μπάσο, Σάκης Τσινούκας ηλεκτρική κιθάρα, Γιώργος Μπερερής πιάνο, fender rhodes, Κώστας Φόρτσας κλαρίνο, Τάσος Φωτίου φλάουτο, τενόρο σαξόφωνο, Γιάννης Αγγελόπουλος ντραμς
Ο Κυριάκος Σφέτσας είναι ένας από τους πιο σημαντικούς σύγχρονους έλληνες συνθέτες, γράφοντας και ηχογραφώντας μουσικές συμφωνικές, κινηματογραφικές, ηλεκτρονικές, τζαζ, για θέατρο, για μπαλέτο, για σύνολα δωματίου, για σόλο όργανα κ.λπ. Δημιούργησε την Greek Fusion Orchestra το 1976, ένα χρόνο μετά την επιστροφή του από τη Γαλλία στην Ελλάδα. Ήταν η περίοδος που προσκλήθηκε από τον Μάνο Χατζιδάκι, για να δουλέψει ως εξωτερικός παραγωγός στο Γ Πρόγραμμα της Ελληνικής Ραδιοφωνίας, ενώ στη συνέχεια, διετέλεσε και διευθυντής του (1982-1993).
O Κυριάκος Σφέτσας μεγάλωσε στην Λευκάδα, όπου σπούδασε κλασική μουσική από μικρή ηλικία στο τοπικό ωδείο. Παράλληλα, είχε αρχίσει ήδη να θέλγεται από την ελληνική παραδοσιακή μουσική και ιδιαίτερα από τον ήχο του κλαρίνου. Από μικρός εξάλλου έπαιζε μαζί με τσιγγάνικες ορχήστρες σε πανηγύρια. Αυτή ακριβώς η εμπειρία είναι που τον ενέπνευσε να στήσει την Greek Fusion Orchestra το 1975, μια φιλοδοξία που είχε από την avant περίοδο της καριέρας του στο Παρίσι την δεκαετία του ’60. H Greek Fusion Orchestra δεν έπαιξε ποτέ ζωντανά την εποχή εκείνη. Το 2018, 41 χρόνια μετά, αποτελούμενη από νέους μουσικούς που επιλέχτηκαν από τον ίδιο τον Σφέτσα, άρχισε να παρουσιάζει ζωντανά τη μουσική της μπροστά στο κοινό.
Πέρυσι, η εταιρεία Teranga Beat κυκλοφόρησε τον πρώτο τόμο (“Vol.1”) με τις ανέκδοτες εγγραφές της Greek Fusion Orchestra, ενώ πριν από λίγο καιρό κυκλοφόρησε και το “Vol.2”, με συνθέσεις της ίδιας εποχής (1977).
Έτσι λοιπόν εκείνο που αναμένεται είναι μία μοναδικής αξίας συναυλιακή εμπειρία με εκλεκτούς σολίστ, βασισμένη σ’ ένα έξοχο μουσικό υλικό, που συνδέει την τζαζ με την παράδοση και μάλιστα με τη σφραγίδα ενός σημαντικού συνθέτη.
Gilad Atzmon & Next Step Quartet
Gilad Atzmon πνευστά και Next Step Quartet (Θοδωρής Κότσυφας ηλεκτρική κιθάρα, Γιάννης Παπαδόπουλος πιάνο, Ντίνος Μάνος κοντραμπάσο, Βασίλης Ποδαράς τύμπανα)
Ο διάσημος βρετανός, γεννημένος στο Τελ Αβίβ, σαξοφωνίστας, συνθέτης, συγγραφέας και ακτιβιστής Gilad Atzmon, με συνεργασίες με πρώτης τάξεως ονόματα του διεθνούς χώρου, συμπράττει με ένα εξαιρετικό ελληνικό συγκρότημα, τους Next Step Quartet.
Ο Atzmon γεννήθηκε στο Ισραήλ το 1963 και σπούδασε σύνθεση και τζαζ στο Rubin Academy of Music, στην Ιερουσαλήμ. Παίζει όλα τα είδη σαξόφωνου, αλλά πειραματίζεται και με το κλαρίνο, τον ζουρνά και το φλάουτο. Το άλμπουμ του “Exile” επιλέχθηκε από το BBC ως ο καλύτερος τζαζ δίσκος της χρονιάς (2003). Ο Atzmon περιοδεύει συχνά ανά τον κόσμο, εξερευνώντας πολιτικά ζητήματα και μουσικές της Μέσης Ανατολής. Ως μέλος των Blockheads έχει συνεργαστεί δισκογραφικά με τους Ian Dury, Robbie Williams, Sinead O'Connor και Paul McCartney. Έχει επίσης συνεργαστεί με τον Robert Wyatt, τους Waterboys, την Ofra Haza, τον Dhafer Youssef και πολλούς άλλους. To 2014 βρέθηκε με τους Pink Floyd, συμμετέχοντας στον τελευταίο τους δίσκο με τίτλο “The Endless River”.
O Αtzmon έχει αναπτύξει ποικίλη αντιπολεμική δράση. Τα μυθιστορήματά του Guide To The Perplexed και My One And Only Love έχουν μεταφραστεί σε 24 γλώσσες.
Υπηρέτησε στον στρατό, πολέμησε στις αρχές της δεκαετίας του ’80 στον πόλεμο με τον Λίβανο. Εκεί, μέσα στα χαλάσματα και τα χαρακώματα μετεστράφη η συνείδησή του νιώθοντας ο ίδιος ναζί κατακτητής στα μάτια των παλαιστίνιων προσφύγων που ζουν στους καταυλισμούς. Τα λεγόμενά του είναι χαρακτηριστικά: «...Έχω αρνηθεί και την εβραϊκή και την ισραηλινή μου ταυτότητα. Υποστηρίζω κάθε μορφή αντίστασης από μέρους των Παλαιστινίων. Άλλωστε, όσο θυμάμαι τον εαυτό μου οι πολιτικές πρωτοβουλίες του Ισραήλ ήταν καταδικασμένες να οδηγούν πάντα σε τραγικές συνέπειες. Αλλά απέτυχε παταγωδώς. Η βιαιότητα με την οποία αντιδρά το Ισραήλ αγγίζει τα όρια της κτηνωδίας, αφού οδηγεί σε πολιτικές ξεκληρίσματος. Τάσσομαι στο πλευρό των Παλαιστινίων με όλη μου την καρδιά. Είναι επίσης όλος ο δυτικός κόσμος που δεν μπορεί να ορθώσει ανάστημα, παρ’ όλο που παρακολουθεί τη Γάζα να γίνεται σκόνη. Να επιστρέψουμε στους Παλαιστίνιους την πατρίδα που τους κλέψαμε».
Mathias Eick Quintet
Μathias Eick τρομπέτα, Andreas Ulvo πιάνο, Torstein Lofthus τύμπανα, Audun Erlien μπάσο, Håkon Aase βιολί
Ο Mathias Eick είναι ένας νορβηγός τζαζ τρομπετίστας βασικά (καθότι παίζει ακόμη κοντραμπάσο, βιμπράφωνο, πιάνο και κιθάρα), γνωστός από τις εγγραφές του στην ECM Records, έχοντας συνεργαστεί με κορυφαίους μουσικούς σαν τους Chick Corea, Pat Metheny, Manu Katché, Iro Haarla, Jacob Young, Mike Stern, Jon Balke, Mats Eilertsen, την εκρηκτική Jazz Trondheim Orchestra, το δημοφιλές jazz-ambient-rock συγκρότημα Jaga Jazzist, την εκλεκτή ψυχεδελική ροκ μπάντα  Motorpsycho, το Jan Gunnar Hoff Group, τον νορβηγό τραγουδοποιό Thomas Dybdahl κ.ά.
Για το πιο πρόσφατο άλμπουμ του “Ravensburg” (2018) είχαμε σημειώσει εδώ στο δισκορυχείον…
Έχει την ιστορία του στην ECM ο νορβηγός τρομπετίστας Mathias Eick. Και αυτή την ιστορία φροντίζει και να τη συντηρεί και να την ανανεώνει με νέους, ενδιαφέροντες δίσκους. Ένα τέτοιο άλμπουμ του, νέο και ενδιαφέρον, είναι και το “Ravensburg”, που ηχογραφήθηκε στο Rainbow Studio του Όσλο, τον Ιούνιο του 2017, από τον Jan Erik Kongshaug. Συνοδοιπόροι τού Eick σ’ αυτό το «ταξίδι», που έχει όλα τα χαρακτηριστικά τής nordic jazz, μα και άλλα ακόμη, είναι οι Håkon Aase βιολί, Andeas Ulvo πιάνο, Audun Erlien ηλεκτρικό μπάσο, Torstein Lofthus ντραμς και Helge Andreas Norbakken ντραμς, κρουστά.
Εκείνο που πρέπει να πούμε από την αρχή είναι πως το “Ravensburg” κυκλοφορεί και σε βινύλιο και άρα έχει… βινυλιακή διάρκεια. Τούτο σημαίνει σχετικώς σύντομες στο χρόνο συνθέσεις (υπάρχουν οκτώ tracks με μέση διάρκεια περί τα πέντε λεπτά), οι οποίες μοιάζουν μάλλον… μεγαλύτερες, καθότι εντοπίζεται σε τούτες συμπυκνωμένη μελωδική δύναμη. Φυσικά, η τρομπέτα είναι εκείνη που έχει τον πρώτο ρόλο στην καταγραφή των μελωδιών, με το βιολί και το πιάνο ν’ ακολουθούν κατά πόδας, πατώντας στην ίδια κύρια «γραμμή» και με το ρυθμικό τμήμα να αποδεικνύεται ακρογωνιαίο σε συνθέσεις όπως η “Children” (που διαθέτει, και όχι μόνο λόγω κρουστών, μεσογειακό άρωμα).
Είναι αυτό που γράψαμε πιο πάνω. Ναι μεν τα βορειο-ευρωπαϊκά χαρακτηριστικά στις συνθέσεις τού Eick είναι εκείνα που παρατάσσονται στην πρώτη γραμμή –χαμηλοί τόνοι, αργές αναπτύξεις, έμφαση στη δημιουργία ενός σπινθηροβόλου και συνάμα υπαινικτικού κλίματος, μετρημένα σόλι ενταγμένα, άρτια, μέσα στο γενικότερο υψηλής αισθητικής πλάνο κ.λπ.–, μα από την άλλη διακρίνεται συχνά κι αυτή η λυρική ευφράδεια, που αντιμάχεται την coolness, καταγράφοντας τα περισσότερο… ξέχειλα συναισθήματα. Απ’ αυτή την ομάδα των συνθέσεων ως πρώτη θα ξεχώριζα την “Parents” (καταπληκτική!), δίχως να υστερούν και όσες την ακολουθούν στη δεύτερη πλευρά και προς το τέλος.
Άλμπουμ που δεν θα περάσει απαρατήρητο –και δεν εννοώ από τους ορκισμένους φίλους της εταιρείας, αλλά γενικότερα– είναι το “Ravensburg”.
Mathias Eick στην Πάτρα λοιπόν (για πρώτη φορά στην Ελλάδα) και…
Τιμές εισιτηρίων: 10 ευρώ ανά βραδιά, 22 ευρώ ενιαίο και για τις τρεις βραδιές

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου