Σάββατο 18 Μαΐου 2019

LOSEN RECORDS νέα άλμπουμ από Anders Jormin και Meditations & Prayers

ANDERS JORMIN: Poems for Orchestra [Losen Records, 2019]
Πολύ σοβαρό και βαρύ άλμπουμ, το “Poems for Orchestra”, του διακεκριμένου σουηδού κοντραμπασίστα Anders Jormin, απευθύνεται, οπωσδήποτε, σε μυημένους τζαζ ακροατές. Αν, τώρα, αυτοί οι ακροατές διαθέτουν, περαιτέρω, και μια γνώση της σκανδιναυικής ποιητικής παράδοσης, κατανοούν δηλαδή τη δανική και τη σουηδική γλώσσα, τότε ακόμη καλύτερα. Φυσικά, κάτι τέτοιο δεν σημαίνει πως δεν μπορούμε κι εμείς να προσεγγίσουμε το συγκεκριμένο CD και να γράψουμε, όσα πρέπει να γράψουμε (έχοντας σαν μπούσουλα και όσα σημειώνει ο ίδιος ο Jormin στις liner notes του triple-folded digipak).
Να πούμε τώρα τι για τον Jormin; – έναν από τους κορυφαίους ευρωπαίους κοντραμπασίστες, με άπειρη δισκογραφία (προσωπική και συμμετοχές) και με παρουσία σε σχήματα, όπως το Bobo Stenson Trio, που έχει γράψει σπουδαία ιστορία (με τις εγγραφές του στην ECM). Εκείνο που έχει νόημα να σημειώσουμε είναι πως ο Jormin δεν πρωτοεμφανίζεται στη Losen Records, κάτι που δείχνει το προφανές – πως ένα μέρος των ποικίλων δραστηριοτήτων τού σουηδού συνθέτη θα βλέπει το φως (και) μέσα από την νορβηγική εταιρεία.
Στο “Poems for Orchestra” ο Jormin χειρίζεται κοντραμπάσο γράφοντας μουσικές, πάνω σε στίχους σκανδιναυών ποιητών – του Σουηδού Pär Lagerkvist (1891-1974), του επίσης Σουηδού Tomas Tranströmer (1931-2015), του Δανού Søren Ulrik Thomsen (γενν. 1956) και της συνοδοιπόρισσάς του, εδώ, της βιολίστριας-τραγουδίστριας Lena Willemark. Πέραν της Willemark, δίπλα στον Σουηδό είναι σταθερά η Karin Nakagawa σε κότο, ενώ στο set υπάρχουν επιπρόσθετα πιάνο, μπάσο, ντραμς και ακόμη μια ορχήστρα, η Bohuslän Big Band, που έχει σημαντικό ρόλο όσον αφορά στα πνευστά ηχοχρώματα.
Η προσέγγιση τού Jormin είναι εκείνη μιας «έντεχνης» ευρωπαϊκής jazz, διανθισμένης με ποικίλα φολκλορικά στοιχεία, τα οποία συμβολίζει, μέσα στο πλήθος των οργάνων που ακούγονται στο “Poems for Orchestra”, το ιαπωνικό κότο. Φυσικά, τα φολκλορικά στοιχεία προωθούνται και μέσω του βιολιού της Willemark (σε tracks όπως το “Not” για παράδειγμα), είναι όμως το 10λεπτο “Hirajoshi” που κάνει εδώ τη μεγάλη διαφορά, δίνοντας την ευκαιρία στον Jormin να συνθέσει ένα μαγικό track, που στηρίζεται μελωδικά στη φερώνυμη ιαπωνική κλίμακα και στιχουργικά στα τύπου χαϊκού στιχουργήματα της Willemark.
Αυτή είναι η πολύ μεγάλη στιγμή του άλμπουμ, ακριβώς στη μέση της διάρκειάς του, που έχει τη δύναμη να έλκει όλα τα προηγούμενα και όσα θα ακολουθήσουν. 
MEDITATIONS & PRAYERS: Stabat Mater [Giraffa Records, MusikkLosen, 2019]
Οι Meditations & Prayers είναι σχήμα που αποτελείται εκ των Mathilde Grooss Viddal σοπράνο σαξόφωνο, κλαρίνο, μπάσο-κλαρίνο, κοντραμπάσο-κλαρίνο, Harpreet Bansal βιολί, Per Willy Aaserud τρομπέτα, ηλεκτρονικά, Børge-Are Halvorsen τενόρο σαξόφωνο και Øyvind Brække τρομπόνι, με το πρόσφατο CD του να αφορά σε δύο tracks, το 8μερές “Stabat Mater” (ομαδική σύνθεση – γράφουμε στη συνέχεια) και το 4λεπτο “Peace” (σύνθεση της Viddal).
Το “Stabat Mater”, που καταλαμβάνει το μεγαλύτερο μέρος του άλμπουμ είναι μια λειτουργία φυσικά, με σαφείς αναφορές, σε ορισμένα μέρη της, σε Sibelius (IV. Hymn Of Tähti), Charlie Haden (VI. For Turiya) και Thelonious Monk (VII. Abide with me), ενώ υπάρχουν και γενικότερες επιρροές από ψαλμούς, χορωδιακά άσματα και προσευχές σκανδιναυικής, πάντα, προέλευσης.
Η θρησκευτική φύση του έργου είναι λοιπόν προφανής και οικοδομείται τούτη μέσα από τα, με τελετουργικό τρόπο, αναπτυσσόμενα μέρη της λειτουργίας, που είναι αργά στην εξέλιξή τους, αρκούντως υποβλητικά, και με παιξίματα διαβρωτικά κυρίως από τα μπάσα όργανα, που έχουν ένα ρόλο πολύ ειδικό και πολύ αποδοτικό συγχρόνως, όσον αφορά στη διευθέτηση ενός κάποιου μυστηριακού κλίματος.
Εντυπωσιακή παίκτρια η Mathilde Grooss Viddal, παίρνει πάνω της το πιο μεγάλο βάρος του “Stabat Mater”, προσφέροντας μιαν εγγραφή που περνάει, βεβαίως, από την jazz, αφήνοντάς την, όμως, γρήγορα πίσω της, προκειμένου να περιπλανηθεί σε ποικίλα, δύσβατα και απαιτητικά «μονοπάτια».
Ειδικού ενδιαφέροντος CD, αλλά και εντυπωσιακό συνάμα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου